Pagina 3 van 4
Geplaatst: 05 jan 2010 21:37
door japiecarbon
En je vingers ingekort.
Geplaatst: 07 jan 2010 11:11
door thunderstorm
Gisteren band vervangen voor op de tacx. Ik kwam erachter dat mn ketting wel heel vuil was (niet verwonderlijk na 1 jaar niet schoongemaakt te hebben). Dus ik ga wat tips gebruiken die hier zijn gnoemd.
Geplaatst: 10 jan 2010 14:09
door pinarelloridley
De squirt lube is inderdaad ook goed, makkelijk te verwijderen en de ketting wordt niet snel zwart wanneer je goed doseert. Je kunt de ketting met peut- peutoline schoonmaken, dan wordt die weer mooi zilver. Of gewoon een sopje natuurlijk.
Geplaatst: 10 jan 2010 14:30
door amclassic-fan
Met squirt lube wordt je ketting helemaal niet zwart. Je kan gewoon steeds meer smeermiddel erop doen, dat is juist het voordeel van het spul. Enige wat je alleen niet moet doen als je het spul gebruikt is je ketting schoonmaken met onvetter. Gewoon een doek voldoet al om 't overtollige wax van de ketting en tandwielen te halen.
Geplaatst: 10 jan 2010 14:33
door tjb
Ketting door een kettingbadje halen met ontvetter, draait alles grotendeels schoon na 5 goed minuten, lang draaien is alleen als het echt 1 vieze boel is
. Droogmaken met doek, daarna goed insmeren, ik gebruik zelf dry lube. Daarna ben ik het met de meeste hierboven eens, dan blijft het geheel veel langer schoon als het regelmatig onderhoud en wordt het geen vieze boel.
En laat WD40 gewoon links liggen, heb ik gebruikt in verleden en die zooi komt echt overal, en dan sta je met vieze handen buiten bij een lekke band bijv. Als je het verder schoon wil maken, gewoon wiel eraf, cassette eraf en poetsen en daarna alles goed smeren. Als je eenmaal alles goed schoon heb en het dan onderhoud is het makkelijker om schoner te houden.
Geplaatst: 10 jan 2010 18:20
door bvc
idd, geen WD 40! is zelfs niet waterafstotend, ontvetten , drylube erop spuiten en met droge doek afkuisen,
Geplaatst: 10 jan 2010 18:39
door pinarelloridley
Gebruik zelf ook vaak ice wax voor op de crosser. Ook goed te onderhouden met al die modder.
Geplaatst: 10 jan 2010 23:11
door simen
bvc schreef:idd, geen WD 40! is zelfs niet waterafstotend, ontvetten , drylube erop spuiten en met droge doek afkuisen,
Dat oordeel hierboven begrijp ik niet helemaal.
Je gebruikt toch wel het rietje.
WD40 is juist erg goed in het verdrijven van moeilijk bereikbaar vocht,en laat dan een smerend en beschermend laagje achter.
Het is natuurlijk geen kettingsmeermiddel zoals de hierboven genoemde middels,maar daar is het ook niet voor bedoelt.
Mijn beste ervaring met WD40 is gelijk na het wassen en droogmaken van de fiets de ketting en andere scharnierende delen een snufje geven met de spuitbus.
Later bij het poetsen en regulier onderhoud poets je het overtollige overal weer af en is je fiets schoon.
De afdichtingringetjes blijven zo door de minimale smering beter in conditie.
En pekel krijgt dezer dagen veel minder kans om schade aan te richten.
Ontzie wel je remblokken en velgranden,maar dat spreekt voor zich.
Verbruik:2 bussen per jaar is veel en dan is de atb erbij inbegrepen.
Geplaatst: 10 jan 2010 23:15
door japiecarbon
Toen ik nog op de motor crosste spoten wij heel de motor in met WD40. Dan gaat het schoonmaken veel makkelijker.
En gebruiken zoals simen tikt is idd ook erg goed.
Geplaatst: 10 jan 2010 23:29
door tjb
Ik zou dan toch eens googlen op WD40, want het is op water basis, goed als ontvetter, maar komt overal! Het heet niet voor niets kruipolie, wanneer het eenmaal verdampt loop je kans op roest overtijd en de smering is grotendeels weg. Als WD40 in de lagers van je wielen komt, bent je helemaal de pineut, het zal je lagers veel sneller doen verslijten en uiteindelijk moet heel de zooi vervangen worden indien mogelijk, het versnelt het proces vele malen sneller.
Kruipolie is helemaal niet nodig, ik heb het jaren gebruikt en ben zo blij nu dat alles veel makkelijker schoon te houden is zonder WD40, dat spul maakt er een zooitje van in mijn optiek. Maar ik wist het ook niet, totdat ik het onderzocht op het internet.
Maar goed, ik heb het ook lang gebruikt, het is ook zo'n bekent spulletje. Dus ik zou zeggen google even waarom WD40 niet een goed spulletje is voor de racefiets.
http://www.google.nl/search?&q=why+is+W ... or+cycling
In het kort, WD40 kan, maar je slijt je groepset wel sneller en de zooi komt overal, dus uiteindelijk wordt het een vieze boel.
Geplaatst: 11 jan 2010 08:42
door pipootje
TJB schreef:
Kruipolie is helemaal niet nodig, ik heb het jaren gebruikt en ben zo blij nu dat alles veel makkelijker schoon te houden is zonder WD40, dat spul maakt er een zooitje van in mijn optiek. Maar ik wist het ook niet, totdat ik het onderzocht op het internet.
Maar goed, ik heb het ook lang gebruikt, het is ook zo'n bekent spulletje. Dus ik zou zeggen google even waarom WD40 niet een goed spulletje is voor de racefiets.
Het staat in de krant (c.q. internet) dus het is waar ?
Ik lees ook op internet dat het prima gebruikt kan worden (b.v. hierboven in dit draadje).
Argumenten, bewijs s.v.p.