Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Talent

perik
Forum-lid

perik 21 dec 2009 16:50

[quote="Corniel"]Precies, ik las ergens op het forum dat je met VO2max van boven de 70 (sub)top zou zijn. Nou, ik haal er de achterhoede van het Amateur B-pelon niet eens mee...

Aanleg (talent) wordt zo overschat.[/quote]

Volgens mij moet je dit omkeren. Iemand uit de (sub)top heeft talent, maar iemand met talent is niet zomaar een topper. In het amateurpeleton heb je naast zuurstofopname ook kracht en explosiviteit nodig, doorzettingsvermogen, goede trainingsmethoden, stuurmanskunst etc. Een topper toch moeten uitblinken in een aantal van die factoren, gekoppeld aan talent.

Bij de junioren hoorde ik tot de nationale top in de baanatletiek (ver- en hinkstapspringen). Ik was gewoon beter dan zowat iedereen, terwijl ik maar twee keer per week trainde. Bij het fietsen zou ik zoiets echt nooit kunnen bereiken hoe hard ik ook zou trainen. Volgens mij heeft dat toch in de eerste plaats met talent te maken, en kun je dat niet snel overschatten.

eelcoz

eelcoz 21 dec 2009 16:54

[quote="danny1407"]Bij X-factor en Idols barst het ook van mensen die gehoord hebben dat ze talent hebben......

[/quote]

Dat hebben ze ook, namelijk het talent om zichzelf voor lul te zetten en dat niet in de gaten te hebben.;)

danny1407
Forum-lid

danny1407 21 dec 2009 16:57

[quote="eelcoz"][quote="danny1407"]Bij X-factor en Idols barst het ook van mensen die gehoord hebben dat ze talent hebben......

[/quote]

Dat hebben ze ook, namelijk het talent om zichzelf voor lul te zetten en dat niet in de gaten te hebben.;)[/quote]

Ah!

Dan zal ik mijn "talent" eens tonen bij de eerste Tijdstrijderscup!

;)
FacebookS3RSSite

eelcoz

eelcoz 21 dec 2009 17:05

[quote="danny1407"][quote="eelcoz"][quote="danny1407"]Bij X-factor en Idols barst het ook van mensen die gehoord hebben dat ze talent hebben......

[/quote]

Dat hebben ze ook, namelijk het talent om zichzelf voor lul te zetten en dat niet in de gaten te hebben.;)[/quote]

Ah!

Dan zal ik mijn "talent" eens tonen bij de eerste Tijdstrijderscup!

;)

[/quote]

Goed plan, ik ben ook van de partij! Mijn supertalent zal monden doen openen van verbazing. Om wat voor talent het echter gaat is niet helemaal duidelijk...;)

corniel
Forum-lid HC

corniel 21 dec 2009 17:08

[quote="Corniel"]Aanleg (talent) wordt zo overschat.[/quote]

[quote="perik"]Iemand uit de (sub)top heeft talent, maar iemand met talent is niet zomaar een topper. (..) Een topper toch moeten uitblinken in een aantal van die factoren, gekoppeld aan talent.[/quote]
Q.E.D.

perik
Forum-lid

perik 21 dec 2009 17:24

[quote="Corniel"]
Q.E.D.
[/quote]

Nou ja, er is natuurlijk een verschil tussen talent overschatten en andere factoren onderschatten. :)

fwr
Forum-lid

fwr 21 dec 2009 17:39

[quote="mispoes"]
(daarentegen ben ik wel uitermate koppig, eigenwijs en vreet ik liever m'n binnenbanden op dan dat ik opgeef. Daarmee kan je ook een heel eind komen :D ).[/quote]
Is dat eigenlijk niet ook een talent?

Ik ben in principe sterker en fitter dan mijn broertje, maar hij wint bergop vrijwel altijd van me omdat hij nooit opgeeft en veel meer pijn kan verdragen. Hij komt helemaal kapot boven aan (bijna kotsend) en ik kom 'relatief' fris aan terwijl ik voor mijn gevoel niet harder kon.

spook
Forum-lid

spook 21 dec 2009 18:04

Laatst sprak ik iemand die riep: "Ja, ik fietste vroeger ook wel eens, lekker met de jongens, gewoon lekker knallen, je weet wel, zo tegen de 60 p/u, maar nu niet meer hoor..."

Ja, ja. Op een brommer zeker.

Of een vriendin die over een nieuw vriendje sprak: "Ja, hij kon eigenlijk prof worden, maar hij vond het leuker in de bouw..."

Oh ja, liever beton storten dan fietsen.

Tja. Grootspraak. Ik probeer het zelf zoveel mogelijk te vermijden, al ontkracht ik niet de verhalen die mijn schoonvader over mij verteld: "Jij fietst altijd goed door, hè, ik denk wel met een gemiddelde van 35 à 40 aan het uur..."

'I have too many bikes', said no cyclist ever.

em
Forum-lid

em 24 dec 2009 11:55

[quote="FWR"][quote="mispoes"]
(daarentegen ben ik wel uitermate koppig, eigenwijs en vreet ik liever m'n binnenbanden op dan dat ik opgeef. Daarmee kan je ook een heel eind komen :D ).[/quote]
Is dat eigenlijk niet ook een talent?

Ik ben in principe sterker en fitter dan mijn broertje, maar hij wint bergop vrijwel altijd van me omdat hij nooit opgeeft en veel meer pijn kan verdragen. Hij komt helemaal kapot boven aan (bijna kotsend) en ik kom 'relatief' fris aan terwijl ik voor mijn gevoel niet harder kon.[/quote]

Je broertje heeft winnaarsmentaliteit en dat is minstens net zo belangrijk als talant...

harmeninho
Forum-lid

harmeninho 24 dec 2009 15:26

Ik fiets op mijn 54-ste nog maar pas. Ik ben helemaal los gegaan. Van 126 kg naar 69kg en mijn bloeddrukpillen naar 20%. Toen ik 100 kg woog gaf ik mezelf een racefiets. Na 8 maanden fietste ik Alpe d' Huez op in 1 uur 9 minuten. Bijna niemand passeerde mij.
Anderhalf uur met 30 gemiddeld was geen probleem. Ik dacht dat ik een wereldwonder was.
Totdat ik een groepje 60-ers in de Hoekse Waard tegenkwam. Die reden me helemaal zoek in de koude wind en hielden glimlachend de benen stil als het te pijnlijk werd.
Er zijn altijd mensen met meer talent. Als je maar iets doet met jouw eigen talent.
Cinglé

louise
Forum-lid
Contact

louise 25 dec 2009 17:52

Leuk onderwerp.

[quote="FWR"]Ik ben in principe sterker en fitter dan mijn broertje, maar hij wint bergop vrijwel altijd van me omdat hij nooit opgeeft en veel meer pijn kan verdragen. Hij komt helemaal kapot boven aan (bijna kotsend) en ik kom 'relatief' fris aan terwijl ik voor mijn gevoel niet harder kon.[/quote]
Die ervaring heb ik ook, inclusief echt kotsen zelfs - met ongetrainde mannen, die niet voor een (getrainde) vrouw onder willen doen. Het laat ook zien dat zo'n momentopname (hoe hard kun je één bepaald traject fietsen) een eenzijdig beeld geeft van talent. En dat je, om goede fietsresultaten te behalen, meerdere talenten moet heben en/of ontwikkelen: o.a. mentaal, duur, kracht, explosiviteit, herstelvermogen...

En talent of niet, wat maakt het uit? Als je er maar lol in hebt en de dingen doet die je wilt doen. Wat maakt het dan uit of je 25, 35 of 45 in het uur rijdt? Maar misschien is het voor een vrouw ook iets makkelijker om schouders op te halen bij grootspraak? Want ik ken ze ook natuurlijk, die verhalen, vind het vaak wel lachen. Zeker als ze gepaard gaan met excuses waarom het nu toch nét even anders ligt. Zo van: ja, ik ga nu niet zo hard, want ik heb elke dag getraind van de week en gister nog 200 kilometer gefietst aan 40 in het uur. Jaja ;)

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

pierre92
Forum-lid

pierre92 25 dec 2009 18:11

[quote="Harmeninho"]Ik fiets op mijn 54-ste nog maar pas. Ik ben helemaal los gegaan. Van 126 kg naar 69kg en mijn bloeddrukpillen naar 20%. Toen ik 100 kg woog gaf ik mezelf een racefiets. Na 8 maanden fietste ik Alpe d' Huez op in 1 uur 9 minuten. Bijna niemand passeerde mij.
Anderhalf uur met 30 gemiddeld was geen probleem. Ik dacht dat ik een wereldwonder was.
Totdat ik een groepje 60-ers in de Hoekse Waard tegenkwam. Die reden me helemaal zoek in de koude wind en hielden glimlachend de benen stil als het te pijnlijk werd.
Er zijn altijd mensen met meer talent. Als je maar iets doet met jouw eigen talent.[/quote]

Doorzettingsvermogen is ook een talent!!
fietsen, da\'s mijn verzetje!

Plaats reactie