Passo Mortirolo!
Ik wil de Mortirolo deze zomer gaan fietsen, evenals de Stelvio. Ik ga met mijn compact, met achter als grootste een 27. Ik weeg nu 82 kilo, moet lukken denk ik. Kan goed afzien. Kun je er ook met de auto naar boven om hem even te verkennen?
Gr. Diederik
Gr. Diederik
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Je verkent er niets aan met de auto. In de auto voel je niet hoe steil het is en hoe lang het duurt. Stelvio loopt best goed, daar zal je vast wel boven komen. Mortirolo is een stukkie lastiger, dat is gewoon een kwestie van onder je omslagpunt blijven rijden. En vervolgens stug blijven trappen tot je 't steile stuk hebt gehad.
botto schreef:zito schreef:Wie van jullie heeft ooit de Passo Mortirolo
2 keer.
foto verslag hier.
http://forum.fiets.nl/topic.asp?quickvi ... &tid=23855
Gatverdamme Ik heb net voor de zoveelste keer weer zitten kwijlen van die foto's. Wat een schitterende, fotogenieke omgeving is het toch. Ik heb alweer zin om erheen te gaan.... helaas zit dat er even niet in.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O
Afgelopen augustus vanuit Bormio de mortirolo gefietst met daar achteraan de gavia vanuit ponte di legno. Is een erg mooie ronde, maar met fietsen heeft de mortirolo niet zoveel te maken . Sommige (lange) stukken niet boven de 5 km/u uitgekomen !
-
- Forum-lid
Rooi1977 schreef:Afgelopen augustus vanuit Bormio de mortirolo gefietst met daar achteraan de gavia vanuit ponte di legno. Is een erg mooie ronde, maar met fietsen heeft de mortirolo niet zoveel te maken . Sommige (lange) stukken niet boven de 5 km/u uitgekomen !
Eind Juni dit net andersom gedaan , eerst vanuit Ponte Di Legno de gavia gedaan vervolgens de Mortirol en zo terug op 5km weer van Ponte Di Legno.
Zelf vind ik de gavia prachtig maar de mortirol eigenlijk gewoon morto ,lol.
Te steil en houd dit lang aan en zicht niet zo mooi.Wel gehaald maar is niet echt mijn ding.Laatste stuk heb ik helaas zwarte plekken voor ogen gezien.
-
- Forum-lid
hallo allemaal,
In juli staat onder andere de mortirolo op het programma. Ik heb een 39/27 als lichtste verzet en begin me voorzichtig zorgen te maken. De Gavia en Stelvio moet ik hier wel op redden. Ik probeer alleen af te tasten welk verzet ik nodig ga hebben voor de Mortirolo. Zoals ik al zei zal ik net voldoende hebben aan mijn 39/27 voor de Gavia en Stelvio (heb een beetje klimervaring, niet heel veel). Met dit gegeven, wat moet ik hebben om de Mortirolo te bedwingen. Liever achter er een schijfje op, dat is wat makkelijker te regelen. 29? 32? Ik hoef niet als een koffiemolen omhoog, het mag pijn doen....en dan bedoel ik niet de pijn van het omvallen...
Groet Eric
In juli staat onder andere de mortirolo op het programma. Ik heb een 39/27 als lichtste verzet en begin me voorzichtig zorgen te maken. De Gavia en Stelvio moet ik hier wel op redden. Ik probeer alleen af te tasten welk verzet ik nodig ga hebben voor de Mortirolo. Zoals ik al zei zal ik net voldoende hebben aan mijn 39/27 voor de Gavia en Stelvio (heb een beetje klimervaring, niet heel veel). Met dit gegeven, wat moet ik hebben om de Mortirolo te bedwingen. Liever achter er een schijfje op, dat is wat makkelijker te regelen. 29? 32? Ik hoef niet als een koffiemolen omhoog, het mag pijn doen....en dan bedoel ik niet de pijn van het omvallen...
Groet Eric
Met 39/27...
Veel plezier op Mortirolo
En ook op de Stelvio en Gavia zul je wensen dat je nog wat versnellingen tot je beschikking had !!
Ik heb zelf al wel wat passen en alpen beklommen, maar ik zou nooit zwaarder willen rijden als 34x28..
Ik ben een behoorlijk getrainde toerfietser van 83 KG (1,79 m.) en heb afgelopen zondag nog T-B-T (247 KM, 27 gem.) gereden om je een indruk te geven... maar ik zou niet graag met 39/27 de door jou genoemde passen over fietsen.. nogmaals ik weet niet hoe getraind je bent e.d.
Veel plezier op Mortirolo
En ook op de Stelvio en Gavia zul je wensen dat je nog wat versnellingen tot je beschikking had !!
Ik heb zelf al wel wat passen en alpen beklommen, maar ik zou nooit zwaarder willen rijden als 34x28..
Ik ben een behoorlijk getrainde toerfietser van 83 KG (1,79 m.) en heb afgelopen zondag nog T-B-T (247 KM, 27 gem.) gereden om je een indruk te geven... maar ik zou niet graag met 39/27 de door jou genoemde passen over fietsen.. nogmaals ik weet niet hoe getraind je bent e.d.
Als sommige profs zelfs met een compact (34) naar boven rijden op dat soort cols, zou ik het persoonlijk als toerist niet in m'n hoofd halen om het op de 39 te proberen. Ga maar na: Met 39x27 rijdt je (uitgaande van een rpm van 60, lager moet je toch niet willen gaan) 10.9 km/h. Zoals rooi1977 ook al aangeeft, zul je dat op veel stukken op de Mortirolo niet gaan halen.
Ik vertrek morgen naar Bormio om op dag 1 de Passo di Stelvio en Passo Umbrail te doen.
Op dag 2 volgt dan Passo di Gavia en Passo di Mortirolo.
Ik rijd een compact (50/34) groep met normaal 12-27 achter.
Speciaal voor de Mortirolo heb ik een cirkelzaag gemonteerd (12-29), want lekker ronddraaien heeft absoluut voordelen.
Dag 3 is nog een surpise......
Ik heb vaker in de alpen gefietst, maar nog niet eerder in de dolomieten.
Op dag 2 volgt dan Passo di Gavia en Passo di Mortirolo.
Ik rijd een compact (50/34) groep met normaal 12-27 achter.
Speciaal voor de Mortirolo heb ik een cirkelzaag gemonteerd (12-29), want lekker ronddraaien heeft absoluut voordelen.
Dag 3 is nog een surpise......
Ik heb vaker in de alpen gefietst, maar nog niet eerder in de dolomieten.