Pagina 3 van 5

Geplaatst: 20 nov 2009 16:05
door klaas-kippegaas
Grappige discussie die eigenlijk nergens meer over gaat, ieder zn voorkeur lijkt me!

Ben wel mee eens dat de keuze van een starre vork tegenwoordig meer een statement is.

Al was een starre vork 1000 gram lichter dan een geveerde, gemiddelde recreant kan beter 1kg lichaamsgewicht verliezen en maakt zich nie druk om die paar grammen gewichtswinst van een starre vork en een proffesional lacht om deze discussie, star... wat moet ie daar nou mee :)

Veel mensen hebben liever het beste van 2 werelden, m.a.w. een (gemiddelde) verende vork met goede lockout mogelijkheid, dan kies je tijdens de rit lekker zelf tussen vast of geveerd...

Geplaatst: 20 nov 2009 16:12
door klaas-kippegaas
KukeleKupers schreef:
Ik rijd nooit toertochten, en mijn huidige starre vork is moderner dan jouw vork (en dan weet ik nog niet eens welke vork jij hebt).


je carbon Niner vork is best leuk maar zo'n opmerking riekt wel een beetje naar grootspraak....

Geplaatst: 20 nov 2009 17:18
door kukelekupers
klaas-kippegaas schreef:Ben wel mee eens dat de keuze van een starre vork tegenwoordig meer een statement is.


Hoe kom je daarbij?

klaas-kippegaas schreef:Al was een starre vork 1000 gram lichter dan een geveerde, gemiddelde recreant kan beter 1kg lichaamsgewicht verliezen en maakt zich nie druk om die paar grammen gewichtswinst van een starre vork en een proffesional lacht om deze discussie, star... wat moet ie daar nou mee :)


Mij boeit het eerlijk gezegd niet zo wat een professional ervan denkt.
Die is op een totaal andere manier bezig met fietsen. Ik fiets voor de lol.

Je opmerking over het gewicht zal ik maar negeren..
Niet bepaald de meest doordachte opmerking.

klaas-kippegaas schreef: je carbon Niner vork is best leuk maar zo'n opmerking riekt wel een beetje naar grootspraak....


Klopt...
Is een reactie op de opmerking dat ik met antiek materiaal rijd, terwijl ik met een vork rijd die nog maar net uit is.

Geplaatst: 20 nov 2009 17:19
door kaj1500
klaas-kippegaas schreef:
KukeleKupers schreef:
Ik rijd nooit toertochten, en mijn huidige starre vork is moderner dan jouw vork (en dan weet ik nog niet eens welke vork jij hebt).


je carbon Niner vork is best leuk maar zo'n opmerking riekt wel een beetje naar grootspraak....



Dat was naar aanleiding van een opmerking over antiek materiaal. Wie de bal kaatst... ;)


Ik rij trouwens wel tourtochtjes met een antieke vork. Ik heb niet het gevoel dat ik wat mis. Op moeilijke stuiterstukken iets voorzichtigheid inbouwen, maar dat doe ik ook op een XC hardtail met 80 of 100mm. Verder is het wel kicken om die fiets ergens naar beneden te raggen, waar soms volgeveerde fietsen te voet staan.

Geplaatst: 20 nov 2009 18:04
door tiest
patmaessen schreef: Reageer in 1ste instantie op de TS dat ik met een vaste vork in een cyclo fiets beduidend meer moeite met sturen / rijden ondervond dan met een mtb fiets met een geveerde voorvork. Iedereen moet lekker doen wat ze leuk vinden zolang het maar fietsen is. Als dan meteen wordt geoordeeld dat ik dan niet kan sturen reageer ik ook, is een forum voor toch? PS heb nooit beweerd dat een vaste vork niet kan, maar zal wel aan mij liggen.


Een cx en mtb zijn niet te vergelijken. Al kun je nog zo goed mtb'en dat wil niet zeggen dat je met de cx een bocht om kan.
Met een cx kun je amper remmen heb je nu comfort (starre mtb met 2.2/2.4 op 1.5bar heeft dat wel) De geometrie is heel anders net als de houding en de grip op het suur.

2 totaal andere disciplines die je niet kunt vergelijken.

Geplaatst: 20 nov 2009 18:23
door klaas-kippegaas
ach ja, soms moet je mensen lekker in de waan laten!

Topicstarter vroeg om ervaringen en advies omdat hij graag een nieuwe fiets wil kopen, hij is niet gebaat bij geblaat als : mijne is moderner, ik kan star wat anderen niet kunnen of ik fiets voor de lol...

ach ja, heb mijn (hopelijk) zinvolle duit eerder vandaag al in het zakje gedaan, ik laat het hier verder bij ;)

Geplaatst: 20 nov 2009 18:28
door tati
TiesT schreef:
patmaessen schreef: Reageer in 1ste instantie op de TS dat ik met een vaste vork in een cyclo fiets beduidend meer moeite met sturen / rijden ondervond dan met een mtb fiets met een geveerde voorvork. Iedereen moet lekker doen wat ze leuk vinden zolang het maar fietsen is. Als dan meteen wordt geoordeeld dat ik dan niet kan sturen reageer ik ook, is een forum voor toch? PS heb nooit beweerd dat een vaste vork niet kan, maar zal wel aan mij liggen.


Een cx en mtb zijn niet te vergelijken. Al kun je nog zo goed mtb'en dat wil niet zeggen dat je met de cx een bocht om kan.
Met een cx kun je amper remmen heb je nu comfort (starre mtb met 2.2/2.4 op 1.5bar heeft dat wel) De geometrie is heel anders net als de houding en de grip op het suur.

2 totaal andere disciplines die je niet kunt vergelijken.


Goede veering kun je volgens mij niet vergelijken met een starre mtb met 2.2/2.4 banden. Dan heb je misschien wel de vering, maar je mist nog het demping verhaal. Persoonlijk vind ik het rijden net alsof je op een goedkope wipkip rijdt.
Verder ben ik het wel eens dat cx en mtb niet met elkaar te vergelijken zijn.
Eerste keer dat ik met mijn cx fiets de bossen in ging miste ik een paar bochten omdat zo'n ding niet remt vergeleken met mijn mtb. En ik ging bijna over de kop toen ik in een afdaling door los zand ging.

Geplaatst: 20 nov 2009 19:18
door kukelekupers
klaas-kippegaas schreef: Topicstarter vroeg om ervaringen en advies omdat hij graag een nieuwe fiets wil kopen, hij is niet gebaat bij geblaat als : mijne is moderner, ik kan star wat anderen niet kunnen of ik fiets voor de lol...


Lees het topic eens goed door :rolleye:
Ik reageer alleen maar op onjuiste stellingen, daar heeft de topicstarter meer aan dat het geblaat over wat een professional er wel niet van denkt..

klaas-kippegaas schreef: ach ja, heb mijn (hopelijk) zinvolle duit eerder vandaag al in het zakje gedaan, ik laat het hier verder bij ;)


Geen verklaring voor waarom je denkt dat fietsers met een starre vork een statement willen maken? Ben wel benieuwd namelijk, vooral naar wat ik met dat statement probeer te bereiken.
Zomaar wat roepen, daar heeft de topicstarter niks aan..

Geplaatst: 20 nov 2009 19:22
door kukelekupers
tati schreef:Goede veering kun je volgens mij niet vergelijken met een starre mtb met 2.2/2.4 banden. Dan heb je misschien wel de vering, maar je mist nog het demping verhaal. Persoonlijk vind ik het rijden net alsof je op een goedkope wipkip rijdt.


Als je het gevoel hebt met een wipkip onderweg te zijn heb je denk ik nét iets te weinig lucht in de bandjes. Dan voelt het idd. net alsof op je springkussens rijdt.

Geplaatst: 20 nov 2009 21:39
door ikweetutnietmeer
KukeleKupers schreef: Als je voor veiligheid gaat, waarom dan alleen maar een verende voorvork?
Pak dan een tour-fully met +/- 130 veerweg, heerlijk comfortabel en stukken veiliger dan een hardtail.


ik denk dat patmaessen en ik op zoek zijn naar het beste compromis in comfort, veiligheid en efficient (lees: prestatiegericht) rijden.
een niet verende voorvork past in ieder geval niet in dat compromis want da's niet veilig genoeg en zeker niet comfortabel.
een fully is qua comfort natuurlijk het ultieme maar omdat dit doorgaans minder efficient is, kiezen wij de hardtail.
aldus mijn antwoord op je vraag aan patmaessen.
en weet je kukelekupers je moet lekker aan je eigen stijl vasthouden, niks mis mee.
het blijkt steeds weer dat iedereen zo zijn eigen redenen heeft voor een bepaalde keus van materiaal.
toch zou ik de toertocht ik gulpen wel samen met je willen rijden om te zien hoe geveerd zich tegen ongeveerd verhoudt.

Geplaatst: 20 nov 2009 21:40
door DeletedUser01
mtbfool schreef:
Met een vaste vork en 2.4 inch brede banden is dat heel goed te doen.
Dan zorgen de banden voor demping en veel grip.

Grtz; mtbfool


Ik zou adviseren: Wat spelen met de bandenspanning (gevoelsmatig wat te lage spanning(<2 bar)).

Dit zorgt voor de beste demping.

Vaak heb je dan ook nog betere grip in de bochten.

Succes!

Geplaatst: 20 nov 2009 21:46
door ikweetutnietmeer
perik schreef: Bedenk wel dat nog niet eens zo heel lang geleden iedereen op stalen starre fietsen reed met canti-remmen. En toen waren er ook Trans-Alp's en downhill wedstrijden. in dat licht is de noozaak van moderne veersytemen m.i. erg relatief.


ben ik niet helemaal met je eens, in een T-ford kun je je idd ook verplaatsen maar in een ford focus van nu gaat dat sneller en veiliger dan toen.
de transalps en downhills worden dankzij de moderne materialen ook sneller afgelegd en daar draait het om in een wedstrijd.
in dat opzicht is de zin, niet de noodzaak, van moderne veersystemen niet relatief maar aantoonbaar. we noemen dat vooruitgang.