Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Teen overlap / Cervelo R3

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 05 nov 2009 23:59

Toe overlap....heb hier idd ook nog nooit van gehoord, maar misschien heb ik het ook wel! :D Ik ga morgen es kijken hoe dat bij mijn fiets zit....
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

-divo-
Forum-lid
Berichten: 764
Lid geworden op: 25 jul 2008 17:35

-divo- 06 nov 2009 00:13

@ Morel

Nou de pedaalas blijft in alle gevallen op dezelfde plaats lijkt mij. Dus ook het drukpunt.

Als je uitgaat van plaats X waarbij plaats X het drukpunt is gemeten vanaf de pedaalas. Dan is dat punt bij welke plaatjes of schoen toch hetzelfde? Vanaf de pedaalas gezien zit de schoen dan altijd op dezelfde plaats en niet verder of minder ver naar voren. Welk systeem je ook gebruikt. Als je dat punt aanhoud (punt X) kan dus alleen het verschil in groote van de neus van de schoen bepalend zijn dat je in het ene geval geen en het andere geval wel overlap hebt.

Als je voor plaatjes moet gaan boren zoals jij aangeeft dan betekent dat óf je hebt de plaatjes nogal ver naar achter óf je hebt rare schoenen. Beide is mogelijk.

;)

Gebruikersavatar
arepol
Forum-lid
Berichten: 1467
Lid geworden op: 17 jun 2008 14:07
Locatie: Eindhoven
Contact

Gebruikersavatar arepol 06 nov 2009 00:16

Letten jullie ook wel op de stackhoogte van een pedaal? Pedalen met een hogere stackhoogte brengen je voet ook dichter naar je voorwiel ;)

morel
Forum-lid
Berichten: 801
Lid geworden op: 21 jan 2007 00:23

morel 06 nov 2009 18:05

-Divo- schreef:@ Morel




Als je voor plaatjes moet gaan boren zoals jij aangeeft dan betekent dat óf je hebt de plaatjes nogal ver naar achter óf je hebt rare schoenen. Beide is mogelijk.

;)


Juist nu begrijp je wat ik wil zeggen, niemand hoeft te bepalen voor jouw waar het beste drukpunt voor je ligt.
Dus met andere woorden als ik met mijn voeten liever wat verder naar achter zit dan boven punt x (as van pedaal en daarboven het scharnierpunt van de grote teen) dan heb ik ook minder last van mijn voorwiel te raken.
Andersom, dus voor mensen die liever punt x meer onder de voet hebben raken hun voorwiel natuurlijk wel eerder.
Aangenomen natuurlijk dat je een grote voet hebt, want ik denk niet dat dit een rol speeld voor kleine voeten.
Ikzelf prefereer dat de pedaalas net iets voor het ideale drukpunt ligt omdat ik vind dat ik zo het meest kracht kan zetten bij het trappen.
Maar ik ken ook mensen die het drukpunt lliever meer onder de voet hebben en zodoende eerder het voorwiel raken.
Dat kan ook een ander oorzaak hebben n.l. de verstelbaarheids beperking.
De gaten die ik moest verboren waren schoenen van mezelf en betrof "Nike Lance Limited Edition" met carbon zool, dus niet echt een rare schoen toch ?
Omdat ik met m'n voeten graag iets verder naar achter zit dan gemiddeld zeg maar, moest ik dus de zool aanpassen omdat bij deze schoen de verstelbaarheid van de plaatjes niet toerijkend was, met het gevolg dat ik mijn voorwiel raakte.
Ik heb ook al jaaaren "Time Pro EQ CX" schoenen en daar heb ik nooit geen last mee gehad maar heb daar wél voldoende afstelmogelijkheden mee.
Dus dat is wat ik wilde aangeven, bij het ene merk schoenen raak je het voorwiel wel en bij het ander weer juist niet.
Je moet je derhalve niet vastpinnen op de X faktor want niet ieder mens is gelijk ;)
Grtz,
Morel.

Plaats reactie