Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

stoppen met roken

elni01
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 12 apr 2009 11:49

elni01 26 sep 2009 13:52

[quote="spurs"]Hoi Elni,

Ik heb in het verleden diverse pogingen gedaan om te stoppen met roken.
Maar stond er nooit helemaal achter.
Middelen als pleisters,acupunctuur, enz gaan je niet helpen als je er zelf niet helemaal achter staat.
Inmiddels rook ik zelf al 10 maanden niet meer, ben 6 maanden geleden begonnen met fietsen en heb vorig weekend voor het eerst een toertocht van 100 km gereden.
Mijn kick haal ik nu uit het sporten al moet ik zeggen dat er altijd momenten zijn dat je denkt lekker een kopje koffie met een sigaret.
De eerste maand was voor mijn het moeilijkst,daarna ging het eigenlijk wel.
Door te sporten eerst sportschool nu zwemmen 2x in de week en fietsen 3x in de week heb ik er deze kker geen moeite mee gehad.
Heel veel succes met het stoppen en vooral volhouden.[/quote]

Dankjewel,ik ga proberen op zn tijd hier te melden hoe het gaat

gregory
Forum-lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 05 sep 2009 13:28

gregory 26 sep 2009 14:27

Ook ik zal stoppen met roken.
Maar het zal toch moeilijk worden.
Ik rij nu ongeveer 2 maanden terug met de fiets, en voel dat ik adem tekort kom.
Met het stoppen met roken hoop ik van meer adem te hebben.
Maar dit zal toch moeilijk worden (ben uitbater van een cafe), maar niet onmogelijk.
Als iedereen in mijn buurt er achtzaam op is dat ik gestopt ben , zal het wel lukken.

elni01
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 12 apr 2009 11:49

elni01 26 sep 2009 14:54

[quote="gregory"]Ook ik zal stoppen met roken.
Maar het zal toch moeilijk worden.
Ik rij nu ongeveer 2 maanden terug met de fiets, en voel dat ik adem tekort kom.
Met het stoppen met roken hoop ik van meer adem te hebben.
Maar dit zal toch moeilijk worden (ben uitbater van een cafe), maar niet onmogelijk.
Als iedereen in mijn buurt er achtzaam op is dat ik gestopt ben , zal het wel lukken.[/quote]

Wanneer ga je het doen?

gregory
Forum-lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 05 sep 2009 13:28

gregory 26 sep 2009 14:59

Maandag , eerst een druk weekend passeren.

elni01
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 12 apr 2009 11:49

elni01 26 sep 2009 15:23

[quote="gregory"]Maandag , eerst een druk weekend passeren.[/quote]

heel goed, ik zou bijna willen zeggen:wedstrijdje? ;)


veel succes ermee we horen wel hoe het gaat

gregory
Forum-lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 05 sep 2009 13:28

gregory 26 sep 2009 15:39

We kunnen elkaar ondersteunen, goed?

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6082
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 26 sep 2009 15:48

[quote="elni01"]heb al een hele waslijst klaarliggen oa een nieuwe fiets
@rob74,ben je zelf ook een keer gestopt?[/quote]
Ik ben nog nooit gestopt; ik ben het ook niet van plan. Ik rook ook niet echt.
Af en toe rook ik dikke sigaren maar dat werkt niet verslavend. Ik kan er mee beginnen en stoppen wanneer ik wil. Als ik aan het trainen ben voor een cyclo kan ik met gemak een half jaar niet roken en daarna rook ik in de weekenden weer een dikke sigaar.
Live fast; die young. mijn blog

elni01
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 12 apr 2009 11:49

elni01 26 sep 2009 16:03

[quote="gregory"]We kunnen elkaar ondersteunen, goed?[/quote]

met veel plezier

frigo
Forum-lid
Berichten: 802
Lid geworden op: 18 aug 2008 17:08

frigo 26 sep 2009 16:43

Roken is één van de smerigste verslavingen die er zijn; je krijgt namelijk drie verslaving voor de prijs van één:

a). lichamelijke verslaving (behoefte aan nicotine)
b). geestelijke verslaving (door de nicotine wordt je relaxed en denk je dat je het nodig hebt)
c). sociale verslaving (rokers associëren een sigaret met biertje/wijntje, gezelligheid etc.)

Ik kan het weten, want ik rook (met tussenpozen door stoppogingen) al méér dan 20 jaar...

Veel niet-rokers denken dat rokers niet willen stoppen, volgens mij is dat de grootst mogelijke onzin. In z'n hart wil n.l. bijna elke roker stoppen, alleen hebben rokers (vaak door eerdere stoppogingen) angst om te stoppen! De afkickverschijnselen zijn bij veel rokers n.l. best wel heftig.

Ik heb eigenlijk mijn hele leven gesport. Tot mijn 30e deed ik op redelijk hoog niveau aan teamsport. Door het vele trainen had ik toen weinig hinder van 't roken. Sinds een jaar of vijf ben ik weer wat fanatieker begonnen met wielrennen. In die periode ben ik ook wel eens (of meer?) gestopt en het verschil was absoluut merkbaar. Ik reed bijna de stenen uit het wegdek als ik van de zooi af was:D

Momenteel rook ik (helaas) weer. Ik heb een eigen bedrijf, hetgeen in de huidige economische crisis best wat stress geeft. Daarnaast zit mijn vrouw momenteel nogal met zichzelf in de knoei, ook dat maakt het moeilijk. Bovendien rookt zij zelf ook! Met name een partner die door rookt als je zelf stopt met roken, maakt het er niet makkelijker op. Juist de steun en sociale controle van je omgeving, zijn heel belangrijk om succesvol te stoppen met roken.

Mijn ervaring is dat je rust in je hoofd moet hebben en het vertrouwen dat het je gaat lukken om te stoppen. Als je dat niet hebt is een stoppoging zinloos. Het hielp mij (helaas niet definitief) om eerst fors te minderen, voordat ik echt stopte. Dan is de lichamelijke behoefte aan nicotine namelijk al wat afgebouwd.

Met fietsen op het vlakke heb ik nu weinig hinder van 't roken en ook tochtjes van ca. 100 km verteer ik prima, zolang het maar in een beetje gelijkmatig tempo (ca. 30 km/uur) gaat. Met veel interval of heuvelachtig terrein ondervind je pas echt goed de nadelen van het roken. Ik wil absoluut ook weer stoppen met roken. Ik heb mezelf namelijk nog een aantal fietsdoelen gesteld die een stuk makkelijker te realiseren zijn met schone longen!



Bianchi 1885: Bij een Italiaanse racefiets krijg je de moraal er gratis bij!

elni01
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 12 apr 2009 11:49

elni01 26 sep 2009 17:17

[quote="Frigo"]Roken is één van de smerigste verslavingen die er zijn; je krijgt namelijk drie verslaving voor de prijs van één:

a). lichamelijke verslaving (behoefte aan nicotine)
b). geestelijke verslaving (door de nicotine wordt je relaxed en denk je dat je het nodig hebt)
c). sociale verslaving (rokers associëren een sigaret met biertje/wijntje, gezelligheid etc.)

Ik kan het weten, want ik rook (met tussenpozen door stoppogingen) al méér dan 20 jaar...

Veel niet-rokers denken dat rokers niet willen stoppen, volgens mij is dat de grootst mogelijke onzin. In z'n hart wil n.l. bijna elke roker stoppen, alleen hebben rokers (vaak door eerdere stoppogingen) angst om te stoppen! De afkickverschijnselen zijn bij veel rokers n.l. best wel heftig.

Ik heb eigenlijk mijn hele leven gesport. Tot mijn 30e deed ik op redelijk hoog niveau aan teamsport. Door het vele trainen had ik toen weinig hinder van 't roken. Sinds een jaar of vijf ben ik weer wat fanatieker begonnen met wielrennen. In die periode ben ik ook wel eens (of meer?) gestopt en het verschil was absoluut merkbaar. Ik reed bijna de stenen uit het wegdek als ik van de zooi af was:D

Momenteel rook ik (helaas) weer. Ik heb een eigen bedrijf, hetgeen in de huidige economische crisis best wat stress geeft. Daarnaast zit mijn vrouw momenteel nogal met zichzelf in de knoei, ook dat maakt het moeilijk. Bovendien rookt zij zelf ook! Met name een partner die door rookt als je zelf stopt met roken, maakt het er niet makkelijker op. Juist de steun en sociale controle van je omgeving, zijn heel belangrijk om succesvol te stoppen met roken.

Mijn ervaring is dat je rust in je hoofd moet hebben en het vertrouwen dat het je gaat lukken om te stoppen. Als je dat niet hebt is een stoppoging zinloos. Het hielp mij (helaas niet definitief) om eerst fors te minderen, voordat ik echt stopte. Dan is de lichamelijke behoefte aan nicotine namelijk al wat afgebouwd.

Met fietsen op het vlakke heb ik nu weinig hinder van 't roken en ook tochtjes van ca. 100 km verteer ik prima, zolang het maar in een beetje gelijkmatig tempo (ca. 30 km/uur) gaat. Met veel interval of heuvelachtig terrein ondervind je pas echt goed de nadelen van het roken. Ik wil absoluut ook weer stoppen met roken. Ik heb mezelf namelijk nog een aantal fietsdoelen gesteld die een stuk makkelijker te realiseren zijn met schone longen!



[/quote]
Ik snap je helemaal,als het tijd is kun je stoppen en als mensen supporteren moet het wel lukken,toch?
hou je haaks aankomende tijd

padelzijn
Forum-lid
Berichten: 86
Lid geworden op: 06 aug 2009 00:09

padelzijn 26 sep 2009 18:13

Sinds 10 maanden gestopt. Het was de eerste stoppoging na 25 jaar roken. Het viel mij mee, makkelijker dan gedacht maar nog steeds op sommige momenten zwaar. Ik heb soms nog steeds veel trek in een sigaret maar je moet voor jezelf beslissen dat je het wel mist maar dat je er nooit meer aan wilt beginnen. Het is een attitude, een mentale instelling. Accepteer dat het zwaar is om gestopt te zijn, koester ook je verlangen naar een sigaret.... geef er echter nooit aan toe. Je bent gestopt en daarmee basta. Roken is ook niet "je vriend". Juist in tijden van stress en tegenspoed verlang je naar een peuk. Dit terwijl het roken van een sigaret juist zorgt voor een verhoogde hartslag en je lichaam wordt er helemaal niet rustiger van, dat denk je alleen maar door de verslavingsreactie.

Wat je er mee wint is vooral financieël gewin, een betere gezondheid en ........ vrijheid. Je hoeft niet meer.... je hoeft niet meer naar buiten om een sigaret te roken in een restaurant of op je werk, je hoeft niet nog even naar de benzinepomp om sigaretten te halen, je hoeft niet meer naar buiten in de pauze van en theatervoorstelling om ene sigaret te roken, je hoeft niet meer te controleren bij alles wat je gaat doen of je je sigaretten wel bij je hebt..... kortom vrijheid, en dat is zo fijn. :)
Ik fiets dus ik besta.

elni01
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 12 apr 2009 11:49

elni01 26 sep 2009 20:24

[quote="Padelzijn"]Sinds 10 maanden gestopt. Het was de eerste stoppoging na 25 jaar roken. Het viel mij mee, makkelijker dan gedacht maar nog steeds op sommige momenten zwaar. Ik heb soms nog steeds veel trek in een sigaret maar je moet voor jezelf beslissen dat je het wel mist maar dat je er nooit meer aan wilt beginnen. Het is een attitude, een mentale instelling. Accepteer dat het zwaar is om gestopt te zijn, koester ook je verlangen naar een sigaret.... geef er echter nooit aan toe. Je bent gestopt en daarmee basta. Roken is ook niet "je vriend". Juist in tijden van stress en tegenspoed verlang je naar een peuk. Dit terwijl het roken van een sigaret juist zorgt voor een verhoogde hartslag en je lichaam wordt er helemaal niet rustiger van, dat denk je alleen maar door de verslavingsreactie.

Wat je er mee wint is vooral financieël gewin, een betere gezondheid en ........ vrijheid. Je hoeft niet meer.... je hoeft niet meer naar buiten om een sigaret te roken in een restaurant of op je werk, je hoeft niet nog even naar de benzinepomp om sigaretten te halen, je hoeft niet meer naar buiten in de pauze van en theatervoorstelling om ene sigaret te roken, je hoeft niet meer te controleren bij alles wat je gaat doen of je je sigaretten wel bij je hebt..... kortom vrijheid, en dat is zo fijn. :)[/quote]

knap van je 10mnd gestopt,ik kan alleen zeggen;volhouder

Plaats reactie