Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Ksyrium SL, Shimano Dura-Ace C24-CL of Easton EA90 Aero

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 30 sep 2009 01:31

En daarmee zijn het stijve wielen, omdat iemand er probleemloos mee rond rijdt? Ik zou die persoon eens een setje Eurus'en laten steken, dat is een wereld van verschil. SL's zijn geen sterke wielen en ook niet bepaald stijf. Daar komt nog bij dat de garantie afhandeling via Codagex gewoon volslagen waardeloos is.

Vraag bijv eens aan Diogenes hoe snel z'n SL velgen scheurde... Maar Mavic heeft toch ergens iets heel goed gedaan, want vele toerfietser die denken dat 't top wielen zijn.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

gaisdergerman
Forum-lid

gaisdergerman 30 sep 2009 01:52

In de stijfheid wielen tabel komen de eurussen idd beter naar voren.

Echter komen de ksyrium ES (SL premium is volgens mij de opvolger) weer een stuk stijver uit de test dan bijvoorbeeld de shimano's Dura ace C24-CL.

Een eurus wiel is dus stijver maar om nu te zeggen dat een ksyrium sl een slappe wielset is gaat volgens mij te ver. En problemen heb je met elke wielset wel eens.

Zelf rij ik trouwens met een setje zonda´s waar ik erg tevreden over ben (maar waarvan mijn body ook een keer kapot van is gegaan).
Op mijn nieuwe fiets zitten ksyrium sl wielen dus ik ga het vanzelf ervaren hoe ze zijn.

razorblade
Forum-lid

razorblade 30 sep 2009 20:28

Amclassic-fan schreef:En daarmee zijn het stijve wielen, omdat iemand er probleemloos mee rond rijdt? Ik zou die persoon eens een setje Eurus'en laten steken, dat is een wereld van verschil. SL's zijn geen sterke wielen en ook niet bepaald stijf. Daar komt nog bij dat de garantie afhandeling via Codagex gewoon volslagen waardeloos is.

Vraag bijv eens aan Diogenes hoe snel z'n SL velgen scheurde... Maar Mavic heeft toch ergens iets heel goed gedaan, want vele toerfietser die denken dat 't top wielen zijn.

Inderdaad! Ik denk dat het een stukje nostalgie is de naam Mavic. Wie kent het niet van vroeger.. Nogmaals laat die wielen staan. De enige wielen van Mavic die enigzins goed zijn en waar weinig problemen mee zijn is de Cosmic carbon serie. De rest... Niet aan beginnen. Je mag echt van geluk spreken als je probleemloos je kms maakt met een Mavic wiel.

jsparie
Forum-lid

jsparie 30 sep 2009 23:03

Amclassic-fan schreef:En daarmee zijn het stijve wielen, omdat iemand er probleemloos mee rond rijdt? Ik zou die persoon eens een setje Eurus'en laten steken, dat is een wereld van verschil. SL's zijn geen sterke wielen en ook niet bepaald stijf. Daar komt nog bij dat de garantie afhandeling via Codagex gewoon volslagen waardeloos is.

Nou ja als een toch wat zwaarder iemand er probleemloos mee rondfietst zegt dat toch wel wat. Al is dat net als de velg van Diogenes natuurlijk niet zomaar representatief. Objectieve meetgegevens bevestigen echter dat ze gewoon zonder meer ruim voldoende stijf zijn. Stijver dan heel veel andere wielen. Dus om ze als slappe rommel af te schrijven vind ik een beetje overdreven en is ook niet op feiten gebaseerd.

Ik begrijp dat je fan bent van campa en fulcrum, maar om de rest nu direct af te schrijven gaat mij te ver. Ze zijn stijver dan de overigens ook prima campa vento, shamal ultra en fulcrum racing 7 en om maar eens wat te noemen.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 30 sep 2009 23:13

Die testen zijn absoluut niet alles zeggend, ze deugen gewoon niet. Wat dat betreft zie dat andere over de stijfheid van wielen.

Naast het feit dat de SL's en de ES'en zwakker en minder stijf dan bijv Eurus'en zijn, zijn ook van veel mindere kwaliteit bij Mavic.
Afbeelding

rbr
Forum-lid

Gebruikersavatar rbr 01 okt 2009 00:04

Ik heb zelf Cosmics en SL's. De Cosmics heb ik gekocht omdat de velg van de SL kapot was (in een ongeluk). Eerlijk gezegd vind ik de SL's super rijden als het allemaal draaien en keren is alsmede op klimmen. De cosmics ervaar ik als veel stijver en fijner voor in de polder (zonder veel wind).

Ik ervaar de SL niet als een zeer stijf wiel maar dat heeft in het gebruik niet alleen nadelen.
Twitter: @rbruijns

jsparie
Forum-lid

jsparie 01 okt 2009 00:33

Amclassic-fan schreef:Die testen zijn absoluut niet alles zeggend, ze deugen gewoon niet.

In het eerste deel kan ik meegaan in het tweede niet. Als je zegt dat ze niet deugen, ben ik benieuwd wat ze volgens jou dan niet goed doen ? Bij het Duitse Tour wordt bijvoorbeeld, naast heel veel andere factoren, ook gemeten in hoeverre er na de testen een vervorming plaats heeft gevonden. Al deze meetgegevens zeggen absoluut iets over wielen. Wat mij betreft in ieder geval een goede indicatie om te kunnen bepalen of een wielset is wat je zoekt en of ze in de regel een voldoende scoren. Maandagmorgenexemplaren zal je altijd houden.

Ook de door jou geprezen eurus wielen komen goed en absoluut ook buitengewoon stijf uit de test. Ze bevestigen het gevoel van stijfheid dat je zelf aangeeft. Hoezo deugen de testen dan niet? Natuurlijk kan het nog uitgebreider door met iedere wielset 10.000 km te fietsen, maar dan zijn inmiddels achterhaald door een nieuw model voordat dit klaar is.

razorblade
Forum-lid

razorblade 03 okt 2009 17:21

jsparie schreef:
Amclassic-fan schreef:Die testen zijn absoluut niet alles zeggend, ze deugen gewoon niet.

In het eerste deel kan ik meegaan in het tweede niet. Als je zegt dat ze niet deugen, ben ik benieuwd wat ze volgens jou dan niet goed doen ? Bij het Duitse Tour wordt bijvoorbeeld, naast heel veel andere factoren, ook gemeten in hoeverre er na de testen een vervorming plaats heeft gevonden. Al deze meetgegevens zeggen absoluut iets over wielen. Wat mij betreft in ieder geval een goede indicatie om te kunnen bepalen of een wielset is wat je zoekt en of ze in de regel een voldoende scoren. Maandagmorgenexemplaren zal je altijd houden.

Ook de door jou geprezen eurus wielen komen goed en absoluut ook buitengewoon stijf uit de test. Ze bevestigen het gevoel van stijfheid dat je zelf aangeeft. Hoezo deugen de testen dan niet? Natuurlijk kan het nog uitgebreider door met iedere wielset 10.000 km te fietsen, maar dan zijn inmiddels achterhaald door een nieuw model voordat dit klaar is.

Toch blijft overeind staan dat met Campa en Fulcrum wielen minder problemen zijn te constateren en daardoor ook betrouwbaarder blijken. Mavic is gewoon niet het beste wat je kan kopen op dit moment. Niet wat betreft de stijfheid en ook betrouwbaarheid. Dat testen is leuk maar mij gaat het om de praktijk en steek dan maar eens je licht op her en der....Het is meer de naam van het merk waarbij mensen denken dat het wel goed zit...

2bs
Forum-lid

2bs 03 okt 2009 22:42

mijn setje c24-cl heeft er nu toch al zo'n 10.000km op zitten, waarvan 8.000 onder een vaak redelijk beladen citybike waarmee lange en slopende (wegens de slechte staat van de wegen) woon-)werk ritten zijn afgelegd... nog steeds niet het minste op aan te merken...

nu staan ze onder mijn addict en rij ik er cyclosportieven mee (naar alle tevredenheid ;) ) en werk ik er mijn trainingsritjes mee af doorheen de Belgische ardennen en betonbaantjes van het Naamse haspengouw...

ik zou niets anders meer willen, gezien het gewicht (1380g), de looks, de superkrachtoverbrenging, stabiliteit en niet in het minst de 'bombproofheid' van dit setje...

rbr
Forum-lid

Gebruikersavatar rbr 04 okt 2009 20:47

In Fiets 10 staat een interview met Greg van Avermaet. Let even op de wielen in zijn fiets.

Is natuurlijk geen argument voor kwaliteit maar zal er niet mee gaan rijden als ze compleet ruk zijn.
Twitter: @rbruijns

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 04 okt 2009 21:01

Lotto wordt toch volgens mij door Mavic gesponsord, dus ik gok (zonder de Fiets open te slaan) dat hij op SL's rijdt?
Afbeelding

razorblade
Forum-lid

razorblade 04 okt 2009 21:04

rbr schreef:In Fiets 10 staat een interview met Greg van Avermaet. Let even op de wielen in zijn fiets.

Is natuurlijk geen argument voor kwaliteit maar zal er niet mee gaan rijden als ze compleet ruk zijn.

Is zeker geen argument. Peddelen gaat best met die wieltjes en met de fiets en wielen in een wielerblad is leuk voor de sponsor. Wij wielertoeristen hebben daar niks aan. Ik denk dat het budget van een ploeg wat groter is dan de eenzame zelfbetalende fietser.

Ik denk als Greg echt aanzet de wielen in tweeen breken..

Plaats reactie