opbouw onderdelen groep bij vos zwanenburg
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13776
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Nou onderdelen die iets met carbon te maken hebben altijd montage paste.
Cups doe ik niets op gewoon droog monteren (er zit bij shimano wel grijs spul (locktite) op?). Ik haal wel mijn fiets twee/drie keer per jaar helemaal uit elkaar. Maargoed met een MTB die regelmatig tot boven de naven in het water staat lijkt me dit wel handig.
Van loslopende cups heb ik geen last, lijkt me sterk ook gezien ze met 50nm vastzitten
Cups doe ik niets op gewoon droog monteren (er zit bij shimano wel grijs spul (locktite) op?). Ik haal wel mijn fiets twee/drie keer per jaar helemaal uit elkaar. Maargoed met een MTB die regelmatig tot boven de naven in het water staat lijkt me dit wel handig.
Van loslopende cups heb ik geen last, lijkt me sterk ook gezien ze met 50nm vastzitten
Hoi,
Ik ben het trouwens met je eens. De oude, beproefde methode is nog steeds de beste.
Ciao,
Klopt.Campa adviseerd wel meer maar vaak is dit gebaseerd op gebruik in mediteraan klimaat en wat ze adviseren hoeft zeker niet de volledige waarheid te zijn (en vaak zelfs gebaseerd op de onnodige koop van peperdure vervangingsonderdelen).
Ik ben het trouwens met je eens. De oude, beproefde methode is nog steeds de beste.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
Bedankt voor alle reacties.
Ik begrijp dus dat er er geen loctite tussen frame en crank moet, maar dat montage pasta wel nodig is en dat niks ertussen doen geen optie is?
En de gene die zelf hun crank monteren (rest kan ik zelf wel), hoe hebben jullie dit geleerd, lijkt mij nogal een risicovolle onderneming om het gewoon zomaar eens te proberen, aangzien het frame en de crank niet al te goedkoop zijn (voor een student in ieder geval).
Ik begrijp dus dat er er geen loctite tussen frame en crank moet, maar dat montage pasta wel nodig is en dat niks ertussen doen geen optie is?
En de gene die zelf hun crank monteren (rest kan ik zelf wel), hoe hebben jullie dit geleerd, lijkt mij nogal een risicovolle onderneming om het gewoon zomaar eens te proberen, aangzien het frame en de crank niet al te goedkoop zijn (voor een student in ieder geval).
koga kimera road 1k
Loctite hoeft niet. Het is meer iets om te doen als noodoplossing bij problemen. Cranks monteren is makkelijk: goed de gebruiksaanwijzing lezen, lagers van veel vet voorzien, een lange inbus kopen om de crank mee vast te zetten en een gereedschap om de cups mee in het frame te draaien. De draairichting is afhankelijk van de draad van het frame (italiaans of BSA). Indien je kan, een momentsleutel gebruiken voor het aanhaalmoment.
http://www.tour-magazin.de/?p=248
Diogenes
http://www.tour-magazin.de/?p=248
Diogenes
Velgenfluisteraar
Florezido
Florezido
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Die gebuiksaanwijzing is geschreven door Italianen en die hebben gewoon een hekel aan ons natte/koude klimaat.
Werkt ook een beetje als een oude Fiat/Alfa werkplaatshandleiding. Daar stond ook in hoe alles los te krijgen was maar aangezien onderdelen er of afvielen of zo vast zaten dat ze nooit meer loskwamen was improviseren het motto.
En zo werkt het met campa onderdelen eigenlijk nog steeds (bovendien zijn de meeste monteurs nog steeds mannen en je weet dat een echte man nooit of op zijn best achteraf de handleding inkijkt......
Werkt ook een beetje als een oude Fiat/Alfa werkplaatshandleiding. Daar stond ook in hoe alles los te krijgen was maar aangezien onderdelen er of afvielen of zo vast zaten dat ze nooit meer loskwamen was improviseren het motto.
En zo werkt het met campa onderdelen eigenlijk nog steeds (bovendien zijn de meeste monteurs nog steeds mannen en je weet dat een echte man nooit of op zijn best achteraf de handleding inkijkt......
Hoi,
Zonder die Italiaantjes reden we nu allemaal met spuuglelijke fietsjes.
Niks zo mooi als een Trabantje, toch? :rolleye:
Alleen heb ik de indruk dat ze bij Campa de laatste vijf jaren technisch gezien niet meer het niveau als voorheen qua duidelijke technische info halen.
Het houdt zowat het midden tussen een volbloed travestiet en een os...
Gestroomlijnde marketinggebabbel gesausd in advocatengezeik lijkt het wel.
Geef mij dan maar de Haynes versie van de Porsche 911....
Da's klaar en duidelijk.
M.a.w. een Bauhaus versie van de moderne fiets met een Casa design....La'ma komeuh.....
Ciao,
Zonder die Italiaantjes reden we nu allemaal met spuuglelijke fietsjes.
Niks zo mooi als een Trabantje, toch? :rolleye:
Alleen heb ik de indruk dat ze bij Campa de laatste vijf jaren technisch gezien niet meer het niveau als voorheen qua duidelijke technische info halen.
Het houdt zowat het midden tussen een volbloed travestiet en een os...
Gestroomlijnde marketinggebabbel gesausd in advocatengezeik lijkt het wel.
Geef mij dan maar de Haynes versie van de Porsche 911....
Da's klaar en duidelijk.
M.a.w. een Bauhaus versie van de moderne fiets met een Casa design....La'ma komeuh.....
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
Natuurlijk regent het nooit in italie, shure, af en toe en aanhoudende regenbuien, overstomingen.
Tegenwoordig zitten in de cups al vet en pasta.
Je kan alles eromheen gaan verzinnen om af te wijken van de installatie instructies.
Hij verkoopt ongeveer 3000 racefietsen per jaar, geen 1 nog terug gekomen.
Je kan er natuurlijk een eigen methode op na houden, of gewoon de instructies volgen.
Tegenwoordig zitten in de cups al vet en pasta.
Je kan alles eromheen gaan verzinnen om af te wijken van de installatie instructies.
Hij verkoopt ongeveer 3000 racefietsen per jaar, geen 1 nog terug gekomen.
Je kan er natuurlijk een eigen methode op na houden, of gewoon de instructies volgen.
EPS, da laatste der hand gemaakte.