Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Wielkeuze: hoog carbon?

pfff
Forum-lid
Berichten: 509
Lid geworden op: 26 jun 2009 10:45

pfff 04 apr 2011 11:00

Dit was dan ook precies 1 van de redenen met mijn terughoudendheid in reageren op dit soort topics, er zijn hier op het forum een aantal mensen die het gevoel van nuance soms helemaal kwijt zijn. Staat er een foto in het topic "Mijn fiets" met een paar spacers tussen balhoofd en stuurpen, dan kun je er op wachten dat daar over gezeurd gaat worden. Niet iedereen kan met een standaard geometrie zonder spacers toch rijden zoals die persoon wil. Komt er een opmerking voorbij over campa of shimano, dan moet er vervolgens direct een positie worden gekozen en sterk worden verdedigt, alhoewel dat de laatste tijd gelukkig wat minder lijkt te worden.

fdegrove kan helemaal panisch worden van het woord clincher alleen al en gaat vervolgens elk topic, waar mogelijk positief over een clincher wordt geschreven, als een ware exorcist te lijf, ondertussen zie ik dat rijden op clinchers in z'n algemeniteit al gelijk staat aan gevaarlijk. Doe toch eens normaal, 95 procent van de niet wedstrijd renners rijd de laatste 20 jaar op clinchers, en 95 procent van het wedstrijd peloton rijd de trainingen ook op clinchers, ook bij klimmen en dalen. Er zijn er maar een paar die alles op tubes rijden, en dat heeft ook een reden.

Als een clincher zo gevaarlijk zou zijn dan had ik vorig jaar en het jaar daarvoor vast meer ellende gehoord tijdens Alpe d'Huzes waar een enorme hoeveelheid mensen aan meedoet die nog nooit eerder in de bergen hebben gereden en proberen in de afdaling niet boven de 40 te komen, nou zijn dat meestal niet de mensen die op carbon clinchers rijden, dat probeerde ik daarnet aan te geven. Ik heb vorig jaar maar over 1 ongeluk gehoord daar, en dat was omdat iemand de bocht niet haalde, volgens de vlaggenisten leek het alsof de persoon niet eens probeerde te remmen, en rechtdoor de muur in de bocht in reed. Met 2000 deelnemers en een veelvoud aan beklimmingen en dalingen zou je dan toch minimaal 1 ernstige valpartij hebben moeten zien als het echt zo ontzettend realistisch is dat met clinchers en slepend remmen je band ontploft. Ik denk dat als je 2000 deenemers 300 km/h over het asfalt laat rijden je meer ongelukken zou hebben gezien en al helemaal als je 2000 deelnemers 30 meter naar beneden laat springen van een rots.

Op het velodrome hoor ik ook wel eens een band ontploffen, dat gaat dan meestal om een tube, als diezelfde band was ontploft tijdens een afdaling had je het waarschijnlijk gegooid op warmteontwikkeling. Ik zeg daarmee niet dat warmte ontwikkeling geen rol speelt, ik vroeg alleen om iets meer nuancering en iets minder zwart/wit gedrag.

In theorie klopt er een heleboel van de beweringen, in de praktijk lijkt het allemaal iets genuanceerder. Zo is er in het verleden ook eindeloos gekeuveld over carbon frames, die zouden direct breken ipv te verbuigen en dat was dan ook levensgevaarlijk, ondertussen rijd er toch een aanzienlijk deel van het recreative peloton op carbon en hoor ik eigenlijk nooit over spontaan/plotseling doormidden gebroken frames en de daarbij horende valpartijen.

Ik ben niet tegen tubes, ik zie er de voordelen wel van in voor de wedsrijdrenners, het scheelt gewicht, komt makkelijker op gang, rolt fantastich. Maar er zijn nou eenmaal niet veel mensen die met hetzelfde gemak een tube omleggen, terwijl (bijna) iedereen een bandje kan vervangen. Natuurlijk kun je het wel leren, maar dat moet je dan wel willen.

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 04 apr 2011 15:16

Hoi,

Als je verlangt dat er genuanceerd wordt moet je vooral niet zelf alles op een hoopje gaan gooien.

Het ging over draadbanden en ditto velgen icm met latex biba en afdalingen in de bergen bij slepend remmen.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

Gebruikersavatar
dinictus
Forum-lid
Berichten: 201
Lid geworden op: 30 okt 2010 14:22

Gebruikersavatar dinictus 04 apr 2011 22:16

Anyway, toch ben ik wel blij met al deze informatie. Ik ben het wel met pfff eens dat sommige verhalen genuanceerd moeten worden (lekker stukje weer geschreven pfff :) ). Brekende carbonframes is idd ook zo'n verhaal. Dat risico zal er zeker zijn, doch ik heb in mijn hele carriere maar 1 gebroken carbon frame gezien en daar lagen er nog 2 van alu bij, ook terminaal geknakt.

Bottom line: het zal vast wel zo zijn dat een carbon clincher meer warme genereert bij remmen vs een alu velg. De marge tot "ontploffing" zal in de realiteit wel iets hoger zijn dan sommige mensen hier denken.

Als je het ziet, dat maakt het indruk. Dat is ook een element van het keer op keer herhalen en bevestigen van een observatie.

Iedereen kent hier natuurlijk ook de kennis van de kennis die altijd meedoet met slogans maken en zo goed is dat ze ervan kan leven.....
Over mijn fiets mogen ze lullen, zolang ze maar niet over mijn lul fietsen.

Gebruikersavatar
braakie
Forum-lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 27 nov 2010 14:18

Gebruikersavatar braakie 05 apr 2011 01:33

Ik rijd op EDCO Albis en met een beetje zoeken kom je rond jouw prijs uit. Niet de lichtste wielen maar je ziet ze ook niet overal, zoals de Cosmics. Die zie je tegenwoordig overal
Carpe Diem

Plaats reactie