Hoe werkt de tijdmeting bij een tijdrit
@Aropol geen prof's wel een junior die een verkeerde tijd kreeg te horen van z'n ploegleider en zo 3 MIN! later vertrok. Was wel zonde van z'n klassement haha.
http://michaelvanginneken.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb een email gestuurd naar Michel Wuyts van Sporza met mijn vraag.
In de uitzending van de tijdrit vertelde Tom Steels dat hij bij de Belgische UCI commisaris nagevraagd heeft hoe de tijdmeting precies werkt.
Het blijkt dat voor de start de klok leidend is. Er wordt afgeteld en bij het laatste toetssignaal wordt de renner losgelaten en mag de renner vertrekken. Als de renner eerder vertrekt dan is dit dus in het voordeel van de renner en als de renner later vertrekt dan is dit in het nadeel van de renner.
Als mogelijke verbeteringen werden geopperd een startblok zoals op de piste (maar dit kost veel tijd om op te zetten en renners hebben hier nogal eens problemen mee) of een tijdmeting met het oog net als bij de finish (en bij de tussentijden).
In de uitzending van de tijdrit vertelde Tom Steels dat hij bij de Belgische UCI commisaris nagevraagd heeft hoe de tijdmeting precies werkt.
Het blijkt dat voor de start de klok leidend is. Er wordt afgeteld en bij het laatste toetssignaal wordt de renner losgelaten en mag de renner vertrekken. Als de renner eerder vertrekt dan is dit dus in het voordeel van de renner en als de renner later vertrekt dan is dit in het nadeel van de renner.
Als mogelijke verbeteringen werden geopperd een startblok zoals op de piste (maar dit kost veel tijd om op te zetten en renners hebben hier nogal eens problemen mee) of een tijdmeting met het oog net als bij de finish (en bij de tussentijden).
michaelvg schreef:@Aropol geen prof's wel een junior die een verkeerde tijd kreeg te horen van z'n ploegleider en zo 3 MIN! later vertrok. Was wel zonde van z'n klassement haha.
das dom! altijd zelf je starttijd en je materiaal controleren! Les 1 bij meerdaagse en eendaagse klassiekers!
- Supergrover
- Forum-lid HC
- Berichten: 4473
- Lid geworden op: 14 feb 2007 22:10
Amclassic-fan schreef:De chip moet altijd op een bepaalde plek op de fiets bevestigd worden.
ik ben bij de EnecoTour-tijdrit geweest en heb wat foto's gemaakt, lijkt erop dat ze ongeveer op dezelfde plek zitten, maar zoals je kan zien zit er toch wel een paar cm verschil tussen en kan dat technisch gezien weer een paar duizendste schelen. Misschien moeten ze een bandje met een chip om de bovenarm doen ofzo net als met schaatsen...
vraag me trouwens af of de ploegen ook reservechips hebben want als je een gevalletje Mentchov hebt, van je fiets lazert en een andere krijgt, moet je wel dezelfde registratie behouden...
[img=http://img41.imageshack.us/img41/3868/p1050928.jpg]
[img=http://img200.imageshack.us/img200/7941/p1050925l.jpg]
Het kan vandaag in de tijdrit wel eens een secondenspel worden tussen Evans en Schleck.
Indien ze na de tijdrit in seconden gelijk staan dan gaan volgens mij de honderdsten seconden tellen van de tijdrit of van de ploegentijdrit.
In de ploegentijdrit viel me op dat er bij een aantal ploegen zoals Rabo duidelijk sprake was een valse start en renners te vroeg weg waren.
Vandaag toch maar eens goed opletten hoe de start in de tijdrit gaat.
Indien ze na de tijdrit in seconden gelijk staan dan gaan volgens mij de honderdsten seconden tellen van de tijdrit of van de ploegentijdrit.
In de ploegentijdrit viel me op dat er bij een aantal ploegen zoals Rabo duidelijk sprake was een valse start en renners te vroeg weg waren.
Vandaag toch maar eens goed opletten hoe de start in de tijdrit gaat.
Opvallend dat de discussie over de tijdmeting bij de tijdritten die ik 6 jaar geleden hier beschreef nu nog steeds loopt: https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/ ... n-amateur/
In het hoofdkwartier van de Giro d’Italia, in de overdekte hallen van Eataly World in Bologna, schudt Jos van Emden nog maar eens zijn hoofd. Al jaren ergert hij zich aan de startprocedure bij een tijdrit, ook nu weer bij de Giro. Die is volgens hem niet alleen ‘zo amateuristisch als wat’, maar ook oneerlijk. Het zou Tom Dumoulin vandaag bij de proloog zomaar de roze trui kunnen kosten.
Bij een tijdrit wordt een renner op het podium door een starter vastgehouden aan zijn zadelpen. Zodra het piepje klinkt, ten teken dat de tijd is gaan lopen, wordt hij losgelaten. Volgens Van Emden vertrekken negen van de tien renners te vroeg, helemaal als ze met een onervaren ‘vasthouder’ te maken hebben.
Campenaerts wil een startblok zoals op de baan. Er zijn echter ook andere methodes, bijvoorbeeld dubbele sensors.
- Enzzo
- Forum-lid HC
- Berichten: 8687
- Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
- Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie
Hoe simpel is het om net als bij het skiën een poortje te maken die de tijdmeting aan zet!
Hoef je ook niet meer naar die blauwe duimen te kijken
Hoef je ook niet meer naar die blauwe duimen te kijken
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind
Ge ving nog nie veel wind