Wattage op Tacx Flow
-
- Forum-lid
300W levert je op een vlakke weg zonder wind een snelheid op van 40Km/uur
- daniel1975
- Forum-lid HC
Ja leuk, maar hoe diep ga je dan? Zit je dan in D1, fiets je je te pletter? Het zegt niks. Ik kan op mijn Fortius zo 300w produceren, 40km/u rijden en toch niet kapot gaan. Hangt af van bandenspanning, druk van de rol, etc.
Less is bore
Het gaat mij helemaal niet om het vermogen wat ik wel of niet aankan en hoe veel ik me daar voor moet inspannen.
Ik was gewoon benieuwd naar de verhouding tussen de wattages die de Tacx aangeeft en die je zou meten met een vermogensmeter. De getallen die ik nu aangaf zijn gewoon een indicatie van wat mijn tacx nu weergeeft. Maar goed.... het is wel duidelijk dat de vermogens van de Tacx absoluut niet realistisch zijn en dus alleen te vergelijken zijn met elkaar. Daarbij moet ik er dus alelen wel voor zorgen dat de instellingen (gewicht, bandendruk, druk van de rol & calibratie) elke keer gelijk zijn. Dit om eventuele progressie te kunnen meten.
Wie weet dat ik binnenkort nog wel eens een Powertap huur om de Tacx gegevens te kunnen vergelijk met die van de Powertap. Gewoon uit nieuwsgierigheid.....
Ik was gewoon benieuwd naar de verhouding tussen de wattages die de Tacx aangeeft en die je zou meten met een vermogensmeter. De getallen die ik nu aangaf zijn gewoon een indicatie van wat mijn tacx nu weergeeft. Maar goed.... het is wel duidelijk dat de vermogens van de Tacx absoluut niet realistisch zijn en dus alleen te vergelijken zijn met elkaar. Daarbij moet ik er dus alelen wel voor zorgen dat de instellingen (gewicht, bandendruk, druk van de rol & calibratie) elke keer gelijk zijn. Dit om eventuele progressie te kunnen meten.
Wie weet dat ik binnenkort nog wel eens een Powertap huur om de Tacx gegevens te kunnen vergelijk met die van de Powertap. Gewoon uit nieuwsgierigheid.....
-
- Forum-lid HC
Ik weet niet wat je wilt bereiken, in principe trainen we om sneller te kunnen fietsen. FTP (Functional treshold power: lees hier http://home.trainingpeaks.com/power411.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;) is een meetwaarde die je kunt gebruiken om te zien of je progressie boekt. Kort gezegd is het het maximaal vermogen wat je gedurende ongeveer een uur kunt volhouden, en dat gemeten onder zoveel mogelijk dezelfde omstandigheden. Dat is een veel betere meetwaarde dan hartslag.lunitic schreef:@ Ericpeters
Wat jij aangeeft is ook het geen ik op dit moment doe. Ik doe zo af en toe een zelfde programma en vergelijk deze dan met elkaar. Ik kijk dan bijvoorbeeld of dat ik bij bepaalde wattages een lagere hartslag haal. Of ik doe een zelfde training waarbij ik alle wattages met bijvoorbeeld +20 heb verhoogd en vervolgens kijk hoe hoog mijn hartslag was. Op deze manier kan ikredelijk zien of dat ik progressie maak of niet.
Wat ik me alleen afvroeg… hoe kun je nu het beste checken of dat de meting nog steeds constant en dus te vergelijken is? Ik zorg nu dat ik altijd mijn gewicht invoer, de bandenspanning gelijk is en dat ik eerst kalibreer (na 2 min inrijden). Door de relatie tussen km/h en wattage te checken kan ik vervolgens zien of dat de metingen vergelijkbaar zijn.
Is dit een goede manier of zie ik iets over het hoofd?
In principe kun je dit beter meten op een trainer dan op de weg, met name omdat je de omstandigheden kunt controleren en dus ook gelijkhouden. Door te calibreren en het zelfde stukje te meten ben je dus goed bezig (er van uitgaande dat de flow constante meetaardes produceert) . Maar wat op de Flow daar voor een snelheid bij wordt aangegeven of wat jij voor een hartslag hebt is eigenlijk in het geheel niet relevant.
Als je echt progressie wil meten dan moet je zorgen dat je een wattage programma draait (BV een Catalyst training met constant vermogen) wat minimaal 20 minuten (na opwarming) loopt en dan moet je gewoon kijken wat het maximum is wat je die 20 minuten kunt volhouden. De keer erop doe je dat met 10 watt meer, en als je dat haalt dan weet je dat je echt progressie hebt geboekt. Doe dat niet vaker dan een keer per maand want dat heeft weinig zin.
Het programma WKO+ van Trainings Peaks heeft nog een aantal meet-tools waarme je vanuit een lange rit makkelijk je FTP kunt bepalen.
-
- Forum-lid
Golden Cheetah brengt dit soort gegevens ook mooi in kaart. Je kan daar mooi de trend zien hoe het met het lijf gesteld is.
-
- Forum-lid HC
En gratis!stillekracht schreef:Golden Cheetah brengt dit soort gegevens ook mooi in kaart. Je kan daar mooi de trend zien hoe het met het lijf gesteld is.
What makes the boat go faster?