Ervaring anti lek vloeistof in binnenband
Ja, want je verkleint (tijdelijk) het volume. PV=nRT, dus als volume kleiner wordt, gaat de druk omhoog.
De vuistregel van Arepol gaat totaal niet op bij deze druk en temperatuur. Dat zou die Delfterik toch moeten weten! Waarom eigenlijk vuistregels gebruiken als je in Delft studeert?daniel1975 schreef:LOL, meer dan jij denkt.
Maar de vraag is of iemand uit kan rekenen wat de daadwerkelijke toename van de spanning is als je van 25gr naar bijv 50gr gaat.
De druk van de band is zo goed als recht evenredig met de temperatuur. Dus als de temperatuur twee keer zo hoog wordt, dan wordt de druk in de band ook twee keer zo hoog. Alleen moet je natuurlijk wel de temperatuur in Kelvin (vanaf het absolute nulpunt) nemen en niet in graden Celsius (vanaf het smeltpunt van de willekeurige stof, water). Hierbij is 272,15 Kelvin 0 graden Celsius en 0 Kelvin -272,15 Celsius.
Als je van 25 naar 50 graden Celsius gaat, ga je van 297,15 naar 322,15 Kelvin. Het wordt dus (322,15 / 297,15 =) 1,084 keer zo warm in die band. De druk in de band wordt dus ook 1,084 keer zo hoog. Had je de band eerst op 8 bar, dan is de nieuwe druk (1,084 * 8 =) 8,67 bar.
Maar als je je fiets in de auto legt kan de temperatuur wel oplopen van 20 naar 80 graden Celsius. Dus van 292,15 Kelvin naar 352,15 Kelvin. Dat is zo'n 20,5 procent warmer. Dus ook zo'n 20,5 procent hogere druk. Dus van 8 naar 9,64 bar. En dit is dus zeker een significante toename.
Voor volumeverkleining geldt ongeveer hetzelfde. Deze is omgekeerd evenredig met de druk. Dus als je het volume twee keer zo klein maakt, wordt de druk twee keer zo hoog. Alleen met het rijden over een stoeprand zal het volume amper afnemen. Ik gok zo'n 2 procent maximaal. Dan wordt de druk ook maar 2% hoger in de band. Dus daar zal de band zeer waarschijnlijk niet van klappen. Maar goed, dit kan ook net de druppel zijn.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40116
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Kijk, dan wordt het een ander verhaal!! Dat kan idd de druppel zijn die de emmer doet overlopen.bassieg15 schreef:
Maar als je je fiets in de auto legt kan de temperatuur wel oplopen van 20 naar 80 graden Celsius. Dus van 292,15 Kelvin naar 352,15 Kelvin. Dat is zo'n 20,5 procent warmer. Dus ook zo'n 20,5 procent hogere druk. Dus van 8 naar 9,64 bar. En dit is dus zeker een significante toename..
Less is bore
Hoi,
Voeg daar aan toe een licht geknepen biba of een latex biba die onder druk de weg van de laagste weerstand zoekt en hoppekee...
Heel vaak is bij zo'n incident niet allen de biba maar ook de buba en de velg naar de haaien. Heb je helemaal pech kan er ook nog een ruit van je wagen aan gruzelementen liggen...
Ciao,
Voeg daar aan toe een licht geknepen biba of een latex biba die onder druk de weg van de laagste weerstand zoekt en hoppekee...
Heel vaak is bij zo'n incident niet allen de biba maar ook de buba en de velg naar de haaien. Heb je helemaal pech kan er ook nog een ruit van je wagen aan gruzelementen liggen...
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
Hoi,
Traditie was ook om de spanning op de derries weg te halen om kabel- en veerrek binnen de perken te houden. Fietsen stonden niet maar werden opgehangen enz....
Op de baan (de piste voor "les Belges") gelden nog heel wat strengere tradities. Gezien de gebruikte bandendruk en de latex bandjes is dat niet zo verwonderlijk.
Veel van die gewoontes blijven ettelijke generaties verder leven zonder dat men weet waaorm men het eigenlijk doet. Het is zo aangeleerd en zoals dat vroeger wel vaker ging, zonder verdere uitleg.
Waarom wordt een fiets bij het monteren of herstellen bij de FM altijd opgehangen aan wat wij "de bok" noemen?
Ciao,
Een andere, voor sommigen bijkomende, reden is dat ook je spaken en naafhuls de druk van je banden meekrijgen. O.a. Mavic raadt ook aan de bandenspanning af te laten als de wielen niet worden gebruikt.eelcoz schreef:Ok, dank. Weet ik eindelijk waar dat vandaan komt. Een familielid van me zweert erbij, maar kon me niet uitleggen waarom. Hij rijdt overigens niet met tubes, dus was het waarschijnlijk iets met de klok en de klepel.fdegrove schreef:Hoi,
Dat stamt uit de tijd dat iedereen met tubes en bijhorende latex bibas reed. De redenering was/is dat je het latex niet langer dan strikt noodzakelijk in opgerokken toestand wou/wil houden dan strikt noodzakelijk.eelcoz schreef:
Er schijnen ook mensen te zijn die hun banden leeg laten lopen na iedere rit. Ik vraag me ook af of daar (wetenschappelijke) argumenten voor zijn te bedenken.
Hierdoor zou je biba minder snel gaan druk verliezen.
Ciao,
Traditie was ook om de spanning op de derries weg te halen om kabel- en veerrek binnen de perken te houden. Fietsen stonden niet maar werden opgehangen enz....
Op de baan (de piste voor "les Belges") gelden nog heel wat strengere tradities. Gezien de gebruikte bandendruk en de latex bandjes is dat niet zo verwonderlijk.
Veel van die gewoontes blijven ettelijke generaties verder leven zonder dat men weet waaorm men het eigenlijk doet. Het is zo aangeleerd en zoals dat vroeger wel vaker ging, zonder verdere uitleg.
Waarom wordt een fiets bij het monteren of herstellen bij de FM altijd opgehangen aan wat wij "de bok" noemen?
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
Afgelopen winter had ik een vreemde ervaring met dit spulletje.
Toen de temperatuur een paar graden onder nul dook, was ook de werking van de sealant!
Plotseling had ik dus een binnenband met een aantal gaatjes omdat de oorzaak nooit was verwijderd en de bb bleef perforeren.
Plakken van de bb was zinloos omdat alles een grote, natte bende was.
Toen de temperatuur een paar graden onder nul dook, was ook de werking van de sealant!
Plotseling had ik dus een binnenband met een aantal gaatjes omdat de oorzaak nooit was verwijderd en de bb bleef perforeren.
Plakken van de bb was zinloos omdat alles een grote, natte bende was.
Better do it right once
Bontrager heeft een self-sealing binnenband in het assortiment, te koop bij Bikestudio http://www.bikestudio.nl/accessoires/ba ... nband.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Gr. Diederik
Gr. Diederik
Maar zo te zien zijn dat geen self-sealing binnenbanden met een lang ventiel... Gisteravond trouwens weer geprobeerd om een nieuwe Joe's no flat binnenband op mijn fiets te doen, maar de anti-lek vloeistof kwam er al meteen uit toen er een beetje lucht in de band kwam. Om mijn pomp te sparen van de anti-lek vloeistof heb ik er nu maar een gewone binnenband in gedaan. Dit hoort toch niet zo??bandiet schreef:Bontrager heeft een self-sealing binnenband in het assortiment, te koop bij Bikestudio http://www.bikestudio.nl/accessoires/ba ... nband.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Gr. Diederik
"Parijs is nog ver. Er kan nog veel gebeuren."
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40116
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Waarom zou je perse dan antilekvloeistof willen hebben? Wij hebben dit jaar ca 7.000km gereden en nog niet 1x lek. Die ene keer per jaar kun je toch ook bandje wisselen? Of denk ik nu te makkelijk?
Less is bore
@daniel1975: een aantal keer lek gereden achter elkaar met als hoogtepunt 4x lek in 1 week en toen had ik er genoeg van (uiteraard heb ik ook de andere zaken gecheckt waar het lek rijden aan zou kunnen liggen). Sinds de Joe's no flat heb ik geen lek meer gereden en ik heb ze er in mei in gestopt. Maar goed, je hebt gelijk, liever een keer een bandje wisselen dan het gedoe met die anti-lek vloeistof. Daarom heb ik er nu ook weer een gewone binnenband ingedaan. We zullen dit weekend in de Vogezen eens zien hoe het lekrijden verloopt;-).
"Parijs is nog ver. Er kan nog veel gebeuren."
Volgens mij is het probleem niet zo zeer om de band te vervangen, maar meer dat je altijd moet rondfietsen met een pompje, bandenlichters en een nieuwe binnenband. Als je die niet hoeft mee te nemen scheelt het weer een hoop ruimte in je achterzakken.daniel1975 schreef:Waarom zou je perse dan antilekvloeistof willen hebben? Wij hebben dit jaar ca 7.000km gereden en nog niet 1x lek. Die ene keer per jaar kun je toch ook bandje wisselen? Of denk ik nu te makkelijk?
Overigens wordt ik zelf niet zo gehinderd door het schoonheidsideaal van de racefiets en heb ik gewoon mijn pompje aan een houder onder de bidonhouder en de bandenlichters en binnenband bij langere tochten in een zadeltasje.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40116
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
2 CO2 patronen in zadeltasje, 1x biba en 2 bandenlichters. Kan gewoon in klein zadeltasje.
Less is bore