Pagina 3 van 13
Geplaatst: 21 aug 2009 10:43
door ponsteen
Ligt ook aan je cassette en je middenblad he. Ik heb nu een 42 middenblad en achter een 21 en 23 als kleinste. 42 - 21 is net te zwaar voor de klimmetjes op de Sallandse Heuvelrug (als je een beetje normaal wil fietsen he). Dus dan ga je naar de 30 - 16, 17. Als ik echter een 39 binnenblad heb met achter 21 - 23 - 25 of iets dergelijks, dan zou ik hem waarschijnlijk op het middenblad houden. Maar ja, daar gaat het natuurlijk niet om. 55 minuten in de auto en ik zit in Tecklenburg. Meteen de eerste klim die ik daar tegenkom schreeuwt om 30 21, minstens.
Geplaatst: 21 aug 2009 11:03
door bontempi56
Let er dan voor de gein eens op hoeveel stoere mannen met een dubbel/compact je inhaalt.
Wat is dat toch elke keer weer met dat gezever over stoere mannen die met een compact rijden,zou het niet zo kunnen zijn dat die stoere mannen kiezen voor een compact omdat dat er optisch een stuk beter uitziet als een triple en niet uit stoer doenerij.Zelf rijd ik sinds begin 2008 op een compact wegens medische redenen en om de bovengenoemde reden maar vooral niet omdat ik stoer wil doen,en ik moet zeggen het bevalt me prima ook op de vlakke wegen en ja ik rij veel binnenblad (34) en achter heb ik een 12 25 pion liggen en zo kan ik met mijn reumatoide artritis toch mijn geliefkoosde sport blijven beoefenen die ik nu al 41 jaar doe.
mvg John
Geplaatst: 21 aug 2009 11:12
door whocares
Laten we elkaar vooral niet afschieten op welk vlak dan ook .
Laat iedereen in hun waarde met de keuze die ze gemaakt hebben , om welke redenen dan ook.
Er wordt teveel naar eigen kamer gekeken , terwijl het gewoon om het fietsen gaat.
De keuze voor triple wordt toch al moeilijker gemaakt , aangezien sommige fabrikanten de productie fors omlaag hebben geschroefd of zelfs stopgezet of niet in hun lijn opnemen.
Alles heeft zijn voor- en nadelen . Dus kijk je wat jezelf goed vind passen bij je persoon zelf.
Ergo :
Laat iedereen in zijn waarde , er zijn belangrijker zaken in de wereld . De veiligheid van jezelf en medefietsers in het verkeer, bv .
Geplaatst: 21 aug 2009 11:16
door thja14
Ik zal eens gewoon proberen een antwoord te geven aan de TS. Als beginner moet je jezelf eerst afvragen wat je gaat doen en hoelang je met de fiets wilt doen. ALs je alleen maar vlak of anders gezegd in Nederland fietst met uitzondering van zuid-limburg, is een compact of een gewone dubbel perfect en eigenlijk ideaal. Als je echt ook af en toe naar Limburg wilt of een toertocht in de ardennen wilt doen is een triple voor een beginner zeker aan te raden, je kunt gewoon wat kleiner. Op duurdere fietsen wordt volgens mij vooral voor compact gekozen, omdat het er gewoon wat strakker/mooier/gelikter uitziet, zeker bij een duurdere fiets is dit ook van groot belang. Omdat niet iedereen prof is wordt er dan toch voor compact gekozen ipv een gewone dubbel.
ter info en eigenlijk volledig off-topic ik rijd met dubbel al bijna 30 jaar. Ik heb vanalles opgereden met als lichtste verzet 39x23. L-B-L de volle afstand, kaunertalergletscherstrasse, oetztalerradmaraton, allemaal met dit verzet. Maar ik ben dan ook gezegenet meer lompigheid dan talent. Het ging zeker niet altijd soepel en zeker niet mooi maar ik kwam boven. Deze manier van fietsen raad ik echter zeker niet aan wanneer je een beginner bent.
BTW van Bontempi56 weet ik zeker dat de keuze voor compact niets met stoerheid te maken heeft, maar enkel en alleen de behoefte om lichter te kunnen rijden dan met dubbel en het niet mooi vinden van een compact. John ik hoop je vlug weer eens tegen te komen.
Geplaatst: 21 aug 2009 11:18
door kaj1500
Waarom ziet een compact of dubbel er beter uit dan een triple?
Geplaatst: 21 aug 2009 11:24
door thja14
Smaak en daar kunnen we lekker lang over twisten.
Een triple wordt door velen als rommeliger ervaren, een compact of dubbel oogt slanker.
Maar uiteraard gaat het hier over smaak.
Over gewicht kun je ook nog iets zeggen een triple is altijd iets zwaarder en er zit ook nog een verchil in de Q-factor.
Waat het volgens mij vooral om gaat is dat wat de proft rijden mooi gevonden wordt (ook door mij hoor) en dat is dubbel en een triple ziet er toch heel ander uit.
Geplaatst: 21 aug 2009 11:30
door otje2
Pfff. gaan we weer. In de praktijk ben ik overgestapt naar compact (1: mijn cannondale was nu eenmaal afgemonteerd met compact 2: mijn oude ocr was triple) ik heb nog geen nadelige effecten kunnen ontdekken.
Natuurlijk persoonlijk; ik heb er nu 220 km opzitten met een gemiddelde van 29.9 en bij normaal draaien rijd ik tussen de 32 en 36 p.u., ik ben ook in zuid-limburg geweest (70 km) en kan niet zeggen dat ik mijn triple mis of dat de compact niet voldoet (misschien de 34 vervangen door een 39, maar het ging zo prima).
Ik denk altijd maar "roeien met de riemen die je hebt" oftewel "schakelen met wat je hebt". Ik had bij mijn triple (race en mtb) wel groot bereik maar ik gebruikte maar 4/5 verschillende verzetjes, bij de compact hetzelfde.
Geen + of - voor beide, je went er toch aan.......en we zijn geen profs dus wat maakt t uit. FIETSEN!
Geplaatst: 21 aug 2009 11:40
door bontempi56
thja14 schreef:Ik zal eens gewoon proberen een antwoord te geven aan de TS. Als beginner moet je jezelf eerst afvragen wat je gaat doen en hoelang je met de fiets wilt doen. ALs je alleen maar vlak of anders gezegd in Nederland fietst met uitzondering van zuid-limburg, is een compact of een gewone dubbel perfect en eigenlijk ideaal. Als je echt ook af en toe naar Limburg wilt of een toertocht in de ardennen wilt doen is een triple voor een beginner zeker aan te raden, je kunt gewoon wat kleiner. Op duurdere fietsen wordt volgens mij vooral voor compact gekozen, omdat het er gewoon wat strakker/mooier/gelikter uitziet, zeker bij een duurdere fiets is dit ook van groot belang. Omdat niet iedereen prof is wordt er dan toch voor compact gekozen ipv een gewone dubbel.
ter info en eigenlijk volledig off-topic ik rijd met dubbel al bijna 30 jaar. Ik heb vanalles opgereden met als lichtste verzet 39x23. L-B-L de volle afstand, kaunertalergletscherstrasse, oetztalerradmaraton, allemaal met dit verzet. Maar ik ben dan ook gezegenet meer lompigheid dan talent. Het ging zeker niet altijd soepel en zeker niet mooi maar ik kwam boven. Deze manier van fietsen raad ik echter zeker niet aan wanneer je een beginner bent.
BTW van Bontempi56 weet ik zeker dat de keuze voor compact niets met stoerheid te maken heeft, maar enkel en alleen de behoefte om lichter te kunnen rijden dan met dubbel en het niet mooi vinden van een compact. John ik hoop je vlug weer eens tegen te komen.
Hey thja 14 hahahahaha zal je mss wel tegenkomen maar vrees dat ik je niet zal herkennen aan je nickname alleen word ook al een dagje ouder he vandaar dat ook die reden voor compact meespeelt maar de echte reden daarvoor staat hierboven al.
Geplaatst: 21 aug 2009 11:47
door janjmagic
kaj1500 schreef:Waarom ziet een compact of dubbel er beter uit dan een triple?
+1
Geplaatst: 21 aug 2009 11:48
door mrcoffee
Ach daar gaan we weer! Heerlijk die stammenstrijd.
Als je er nuchter naar kijkt:
Triple
+ meer versnelling met een groter bereik en altijd aanwezig
+ Weinig sleutelwerk met wisselen van bladen
- Meer gewicht en iets grotere Q-factor (Bracket is iets breder)
- Imago (Interesseert mij helemaal niks maar sommige mensen zijn er gevoelig voor)
- Iets meer moeite in steken voor de goede afstelling.
Dubbel:
+ Imago: net als de helden van TV en je hoeft bij de start van een cyclo of tourtocht in iedergeval niks uit te leggen tenzij je bij de eerste hairpin geparkeerd staat.
+ Minder gewicht
+ eenvoudig af te stellen
- Vraagt behoorlijk veel vermogen/Kg om er fatsoenlijk mee bergop te rijden (rpm >60)
Compact:
+ Imago: Je lijkt net op de helden van TV en je hoeft bij de start van een cyclo of tourtocht in iedergeval niks uit te leggen
+ Minder gewicht
+ Eenvoudig af te stellen
- Verre van ideaal in het vlakke polderland tenzij je gaat:
- Sleutelen om de voorbladen/casette aan te passen aan het terrein
- Iets kleiner bereik (marginaal) maar wel beduidend minder efficient dan een triple (grotere gaten tussen de versnellingen)
De compact en de triple hebben dezelfde doelgroep nl. de wielertoerist die niet het vermogen/kg heeft om met een normale dubbel fatsoenlijk bergop te rijden.
Kies gewoon wat je zelf het beste lijkt, uit welke (ir)rationele motieven danook.
Geplaatst: 21 aug 2009 12:06
door thja14
@Bontempi56, ik heb gereageerd via PM
Geplaatst: 21 aug 2009 12:08
door dario
Ik ben een tevreden compact-rijder, maar ben me wel bewust van een paar (kleine) nadelen:
-van 50 naar 34 schakelen (of omgekeerd) is niet echt een lekkere overgang (maar in B/NL is een 36 een perfect alternatief: ik houd mijn 34 voor de bergen, en daar moet ik doorgaans niet zó vaak vooraan schakelen: een keer aan de voet van een col, en een keer op de top
)
-door de schuinere kettinglijn zal de ketting wat vlugger slijten (maar zó veel sneller nu ook weer niet; goed onderhoud is in dezen zeker zo belangrijk)
-je hebt inderdaad een iets kleiner bereik dan met een triple (maar voordien reed ik met een gewone dubbel, dus voor mij was dit al een hele verademing!)
Mijn keuze voor een triple was enerzijds omdat ik lichter wou kunnen trappen dan met een dubbel, maar anderzijds een triple niet zo mooi vind: een goede middenweg tussen esthetiek en ratio dus.