Pagina 3 van 4

Geplaatst: 31 mar 2011 17:58
door ajhoff
baron062 schreef:
ajhoff schreef:
race DOC schreef:Inwerking van UV wel.

Maar goed: na 3 jaar in een donkere kelder> vervangen!

Dat bedoel ik. Het zal niet slijten in het donker, wel op zonnige wegen. Zonder verdere specificatie van het hoe en waarom van die 3 jaar, en op welke wijze dit gemeten wordt is het een onzin verhaal. Als de fabrikant duidelijk zegt: onder die en die omstandigheden met inwerking van dit of dat gaat het zus en zolang mee, wordt het anders.

Geplaatst: 31 mar 2011 18:48
door marconi
baron062 schreef:
Marconi schreef:
baron062 schreef:Carbon IS een composiet van vezels en een matrix, vaak epoxyhars.
Het carbon zorgt voor het grootste deel van de sterkte, en neemt het meeste van de spanningen op.


Volgens mij is carbon gewoon carbon en dat zit opgesloten in die epoxyhars, dat composiet.
Je bent wat de leeftijd betreft voor fietsonderdelen die als "carbon "worden aangeduid dus afhankelijk van de levensduur van die epoxyhars/composiet.
De Carbon op zich zal wel heel lang meegaan. Ik vind het vreemd dat er meestal gesporken wordt over een Carbon frame, carbon stuur of zadelpen terwijl carbon maar een deel is van het geheel.

http://www.velofilie.nl/composieten.htm


Uit je link:

"Een composiet bestaat uit twee verschillende materialen: een matrix (moedermateriaal) en een wapening"

Carbon=wapening
Matrix=epoxy


Helemaal mee eens maar nogmaals: Carbon op zich is een DEEL van dat composiet. Die wapening is idd Carbon. De rest is epoxyhars. Dus was mijn vraag: Waarom spreekt men altijd over een carbon frame of carbon stuur enz. terwijl de verwerkte carbon maar een deel van het geheel betreft. Wat de sterkte betreft ben je afhankelijk van meerdere materialen en niet alleen van carbon. Dus als de epoxy scheurt dan is het een tekortkoming van de epoxy maar dan wordt wel gezegd: Mijn carbon frame is gescheurd! Ik hoop dat ik nu wat duidelijker ben.

Geplaatst: 31 mar 2011 19:00
door foosho
Dat is gewoon de naam van het composiet (niet de meest nauwkeurige naamgeving, true), bekt wat lekkerder dan carbon-composiet :)

Geplaatst: 31 mar 2011 19:06
door db87
Le Grimpeur schreef: Dit soort waarschuwingen dien je volgens mij te interpreteren als 'disclaimer voor het geval dat...'


+1

Is inherent aan de Amerikaanse lawsuit cultuur.

Geplaatst: 31 mar 2011 20:13
door amclassic-fan
Foosho schreef:Dat is gewoon de naam van het composiet (niet de meest nauwkeurige naamgeving, true), bekt wat lekkerder dan carbon-composiet :)


Precies in het Engels noemen ze het 'carbon fiber', dat klopt net zo goed niet als dat wij het 'carbon' noemen.

Denk trouwens dat 'carbon-epoxy composiet' een betere benaming zou zijn ;)

Geplaatst: 31 mar 2011 20:25
door baron062
Even komman**ken:

Hier spreek je je eigen dan toch tegen.
Marconi schreef: Volgens mij is carbon gewoon carbon en dat zit opgesloten in die epoxyhars, dat composiet.

Marconi schreef:Helemaal mee eens maar nogmaals: Carbon op zich is een DEEL van dat composiet. Die wapening is idd Carbon. De rest is epoxyhars. Dus was mijn vraag: Waarom spreekt men altijd over een carbon frame of carbon stuur enz. terwijl de verwerkte carbon maar een deel van het geheel betreft. Wat de sterkte betreft ben je afhankelijk van meerdere materialen en niet alleen van carbon. Dus als de epoxy scheurt dan is het een tekortkoming van de epoxy maar dan wordt wel gezegd: Mijn carbon frame is gescheurd! Ik hoop dat ik nu wat duidelijker ben.


Geen composiet zonder carbon, maar ook niet zonder hars.

Overigens is beton ook al een composiet.....
En de koets van een trabant ook. (jute met phenolhars dacht ik)

Composiet wiki

Geplaatst: 01 apr 2011 22:21
door marconi
baron062 schreef:Even komman**ken:

Hier spreek je je eigen dan toch tegen.
Marconi schreef: Volgens mij is carbon gewoon carbon en dat zit opgesloten in die epoxyhars, dat composiet.

Marconi schreef:Helemaal mee eens maar nogmaals: Carbon op zich is een DEEL van dat composiet. Die wapening is idd Carbon. De rest is epoxyhars. Dus was mijn vraag: Waarom spreekt men altijd over een carbon frame of carbon stuur enz. terwijl de verwerkte carbon maar een deel van het geheel betreft. Wat de sterkte betreft ben je afhankelijk van meerdere materialen en niet alleen van carbon. Dus als de epoxy scheurt dan is het een tekortkoming van de epoxy maar dan wordt wel gezegd: Mijn carbon frame is gescheurd! Ik hoop dat ik nu wat duidelijker ben.


Geen composiet zonder carbon, maar ook niet zonder hars.

Overigens is beton ook al een composiet.....
En de koets van een trabant ook. (jute met phenolhars dacht ik)

Composiet wiki


Ja, gewapend beton is ook een composiet maar heet toch gewoon beton. Geen staal! Zodra het over een fietsframe gaat dat van epoxy ( plastic) en carbon is gemaakt dan heet die plots: Een Carbon frame. Staat natuurlijk veel interessanter dan een plastic of epoxy frame. Maar waar het mij in beginsel om ging is het feit dat men het altijd over een carbon fiets heeft terwijl carbon slechts een bewapening/versteviging is van het epoxy frame.
Dus wat kan er stuk gaan aan een plastic frame? De epoxy of de versterking, carbon dus. Waar zit de zwakte in zo' n frame? In de epoxy of in de versterking, de carbon fibers ( vezels) ?

Geplaatst: 01 apr 2011 23:47
door aapje
bram21 schreef:Bedoel je met vermoeiingsgrens, vloei of breekgrens? alu heeft volgens mij geen vloeigrens namelijk.


Geen van beide. Die grenzen gaan over een eenmalige belasting, waarbij de eigenschappen van een metaal in 1 keer veranderen bij een bepaalde (vrij grote) belasting. Bij vermoeiing gaat het juist om een langdurige belasting die ver onder de vloei- en breekgrens ligt.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vermoeiing

Geplaatst: 02 apr 2011 00:28
door bram21
Aapje schreef:
bram21 schreef:Bedoel je met vermoeiingsgrens, vloei of breekgrens? alu heeft volgens mij geen vloeigrens namelijk.


Geen van beide. Die grenzen gaan over een eenmalige belasting, waarbij de eigenschappen van een metaal in 1 keer veranderen bij een bepaalde (vrij grote) belasting. Bij vermoeiing gaat het juist om een langdurige belasting die ver onder de vloei- en breekgrens ligt.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vermoeiing


oke, bedankt weer wat geleerd (zal binnenkort er eens een leraar naar vragen)

Geplaatst: 02 apr 2011 05:11
door fdegrove
Hi,
Dus wat kan er stuk gaan aan een plastic frame? De epoxy of de versterking, carbon dus. Waar zit de zwakte in zo' n frame? In de epoxy of in de versterking, de carbon fibers ( vezels) ?
Stel jezelf nogmaals de vraag: Wat is een composiet.

Overigens zijn composieten zo oud als, zoniet ouder als de straat.
Correctie, ettelijkele duizenden jaren ouder dan de straat.

Tja.....


Slaap zacht, ;)

Geplaatst: 02 apr 2011 14:19
door marconi
fdegrove schreef:Hi,
Dus wat kan er stuk gaan aan een plastic frame? De epoxy of de versterking, carbon dus. Waar zit de zwakte in zo' n frame? In de epoxy of in de versterking, de carbon fibers ( vezels) ?
Stel jezelf nogmaals de vraag: Wat is een composiet.

Overigens zijn composieten zo oud als, zoniet ouder als de straat.
Correctie, ettelijkele duizenden jaren ouder dan de straat.

Tja.....


Slaap zacht, ;)



Een composiet bestaat uit twee verschillende materialen: een matrix (moedermateriaal) en een wapening.

Die matrix is dan hier de epoxy en de wapening de carbonvezels.
Dus stelde ik de vraag welke van deze 2 , de matrtix( epoxy) of de carbonvezels bij een breuk de falende factor zijn.
Ik lees altijd dat de "carbon" gebroken is maar lees nooit iets over die matrix (epoxy)

Bedankt voor je vriendelijk afsluiting! Het was helaas geen antwoord op mijn vraag ! Probeer het nog eens. Tja !.....

Geplaatst: 02 apr 2011 22:47
door thestudent
Zonder composieten zouden wij niet eens aan fietsen toekomen. Ons lichaam zit er vol mee, beste vergelijking met een carbon frame onze botten. Relatief licht door een vezelstructuur van oa. collageen ( zeer sterk ) en een matrix van kalkbevattende mineralen. Middenin het bot is er ruimte voor het beenmerg doordat er delen van de structuur afgebroken worden. Een bot zonder beenmerg is dan ook verassend licht. Maar composieten kunnen natuurlijk kapot zoals je ook je arm kan breken. Eigenlijk vertoont de opbouw van carbon veel overeenkomsten met botten.