Pagina 3 van 17
Geplaatst: 30 mar 2011 12:05
door alpdhuez53:15
wat ik zelf veel belangrijker vind op de fiets bij snelle bochten tijdens criteriums is goed druk houden op beide wielen. Spelen dus met je positie op de fiets (meer naar voren, meer naar achter, etc.). De 'ski methode' pas ik heel soms toe op de mtb als ik met lage snelheid een obstakel moet ontwijken.
Geplaatst: 30 mar 2011 13:15
door amclassic-fan
Als je filmpjes zoekt van bijv Sanchez of Salvodelli, zie je dat die gewoon recht op de fiets blijven zitten. De rest van het peleton doet ook hetzelfde.
Geplaatst: 30 mar 2011 13:24
door Mr_T
Amclassic-fan schreef:Als je filmpjes zoekt van bijv Sanchez of Salvodelli, zie je dat die gewoon recht op de fiets blijven zitten. De rest van het peleton doet ook hetzelfde.
Ja.. Ik ben het niet eens dat je zo een bocht door kan gaan (okay, kan wel, maar is niet goed) zoals TS suggereerd. Je gaat geheid onderuit als het echt snel gaat.
Snelheid maken als je in lijn met je fiets bent kan prima. Dat is een kwestie van trappen zodra je trapper niet meer tegen de grond kan komen. Als je dat goed timed en durft maak je veel snelheid.
Geplaatst: 30 mar 2011 13:32
door jaapieo
Zou dit een nieuwe onderscheiding worden tussen de tourfietser die hier heilig in geloofd (Ik heb cancellara het enkel zien gebruiken als hij voor een hek of paal in de bocht moest wijken) en de wedstrijdrenner die wel normaal een bocht in duikt?
Je gewicht de andere kant op gooien werkt gewoon averechts.
Je moet samenwerken met je fiets... Je moet hem niet tegen werken
Geplaatst: 30 mar 2011 13:38
door arepol
MDA1 schreef:
1) Skies en schaatsen zijn geen rechte planken / ijzers. Het zijn cirkeldelen (een stukje boog zeg maar). Daardoor (en alleen daardoor!) ga je op de skies en schaatsen scherper de bocht door als je meer opkant / schuiner hangt. Op een fiets en een motor is dat niet waar! De allerscherpste bocht maak je op een fiets als je helemaal rechtop je stuur 90 graden draait.
2) het schuin hangen op de fiets en motor is er voor om de middelpuntvliedende krachten te compenseren dmv de zwaartekracht. Dit effect wordt bepaald door de curve radius en je snelheid in het kwadraat.
Ik denk dat MDA hier toch de belangrijkste gebreken van deze vergelijking neerlegt.
Wanneer je op een eenwieler rijd, dan heeft het 'tegenhangen' wel effect
Geplaatst: 30 mar 2011 14:36
door superrose
Ik moet er niet aan denken om keihard een bocht door te raggen met 100 man om me heen en dan afwijkend bochtgedrag te vertonen. Het gaat er toch om zoveel mogelijk 1 te zijn met je fiets, diep in de beugels en lekker in lijn met je fiets en vooral de lijn van je voorganger en buren volgens zodat die gast achter je niet met zijn poffertje over het asfalt mag schuren.... maar hee dat ben ik
Geplaatst: 30 mar 2011 14:41
door jaapieo
ZELFS superrose begrijpt hoe het WEL moet
Nu maar weer normaal door de bocht?
Geplaatst: 30 mar 2011 16:09
door foosho
Uit mezelf doe ik dat al een beetje, maar zeker niet zo extreem als op de foto's..
Geplaatst: 30 mar 2011 22:36
door dinictus
Volgens mij wordt er nu ook snelheid en stabiliteit door elkaar heen gegooid. Knikken is iig stabieler en je kan korter door de bocht, wellicht is recht hangen sneller als de bocht het toelaat.
Bij motorrijden wordt iig wel geleerd op korte bochten te knikken. En zeker niet alleen naast je motor te gaan hangen (zoals iemand eerder aangaf en hierbij zijn bovenstaander verweet de klok te hebben gehoord maar niet te weten waar de klepel hangt). Dat is weer een heel andere hoge snelheids techniek.
Geplaatst: 30 mar 2011 22:39
door superrose
jaapieo schreef:ZELFS superrose begrijpt hoe het WEL moet
Nu maar weer normaal door de bocht?
hihi ja als ik het begrijp.... halooooohooooh
Geplaatst: 30 mar 2011 22:44
door materialist
jaapieo schreef:ZELFS superrose begrijpt hoe het WEL moet
Nu maar weer normaal door de bocht?
Knor
Ik noem je superknor
Geplaatst: 30 mar 2011 23:20
door arjan916
Leuk onderwerp, ik heb er na aandringen van andere medefietsers al regelmatig over gedacht eens iets op papier te zetten, maar er is nog niets van gekomen.
Waarom, niet om mezelf zonodig naar voor te schuiven, maar juist om andere een meer fatsoenlijke bochtentechniek aan te leren en iedereen gemakkelijker bochten te ronden en iedereen er dan baat bij heeft.
(persoonlijk) Nadeel: nu heb ik nog een heerlijk voordeel in tijdritjes doordat ik doorsnee genomen met aanzienlijk hogere snelheid de bochten verslind en afrond dan overige deelnemers
.
(persoonlijk) Voordeel: in een ploegentijdrit niet meer in hoeven houden na een bocht
.
In de basis ben ik het eens met de stelling dat de sleutel vooral ligt in het goed plaatsen van je lichaamsgewicht.
Minstens zo belangrijk is het goed doorkijken van de bocht(-en), het eventuele aanremmen, instuurmoment, apex / clippingpoint en vooral het uitkomen van de bocht(-en) en het moment waarop je het vermogen er weer (vol) op zet.
Beste tip die ik tot nog toe heb (gelezen): motorrijders onder ons, ga rijvaardigheidstrainingen doen, zowel voor de weg als voor het circuit, bijzonder leuk en leerzaam.
De motorlozen onder ons: kijk de truc af van anderen die sneller zijn dan jou, bestudeer idd wat filmpjes, maar ga het vooral zelf oefenen en blijf wat vaker van je rem(men) af !
En ga eens wat vaker op de TT fiets op pad, je zult verstelt staan hoeveel bochten je kunt rijden zonder te remmen al liggend op je stuur
.