Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

De zin en onzin van comfortmetingen

moriquendi
Forum-lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 01 nov 2005 21:11

moriquendi 09 apr 2011 14:39

eenvoudige natuurkunde ;-) leuk

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 09 apr 2011 15:07

Lijkt me nogal duidelijk dat dit geen eenvoudige mechanica is. Het punt is het dynamische gedrag van het frame. En daar komt dan nog de biomechanica van de mens bij. Bijvoorbeeld muscle spindles en de Golgi Tendon Organs zijn voor bepaalde trillingen veel gevoeliger dan voor andere.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 10 apr 2011 03:11

Hoi,

Akkoord maar toch kan je als constructeur van frames wel veel gaan simuleren en allerlei zaken gaan inbeelden, je hebt verder geen controle over wat de rijder aan wielen en banden en ook nog eens bandenspanning gaat gebruiken.
M.a.w. het frame is voor mij niet het eerste en opperste wat dat betreft.

Zoals je wellicht wel weet predik ik al jaren tegen te hoge bandenspanning, te stugge banden, latex bibas ipv butyl (waar gepast) enz.

Naar mijn gevoel moet een frame in eerste instantie efficient zijn en als het dat echt ook is zal het ook comfortabel moeten zijn omdat je nu eenmaal die twee niet van elkaar mag los maken.

Het is echt niet onmogelijk om een frame te bouwen dat akoestisch vrij inert (m.a.w. het absorbeert goed trillingen) is maar toch voldoende stijf is om een goede krachtoverdracht te waarborgen.

Zelfde kan je ook gaan stellen voor wielen. Je hebt graag een lateraal stijf wiel maar als het vertikaal te stijf gaat worden dan wordt het al snel als oncomfortabel ervaren.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

Plaats reactie