Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Ervaringen Dura Ace 7900 ketting

wielertijn
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 jul 2008 13:20

wielertijn 11 jun 2009 15:39

Dat is even waardeloos getest door Shimano. Lijkt me dat zoiets testen een eitje is, en dat het topmodel van de serie nooit zulke fouten mag bevatten. Op naar de breekpen dus.
Focus Cayo Pro

Mr_T
Forum-lid
Berichten: 1435
Lid geworden op: 29 aug 2008 14:26

Mr_T 11 jun 2009 16:42

Ja, ik ben zelf ook teleurgesteld. Op z'n minst had ik dan nog een actieve benadering verwacht. Dat ze er zelf mee kwamen.

franky.g
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 14 sep 2004 14:52

franky.g 23 jul 2009 01:22

heb nu op de koersfiets een nieuwe op moeten leggen na 3000 km ketting versleten vind ik wel erg snel , rijd met trainingsfiets veel meer met een ultegra kett ongv dubbel
franky.g

hamerke
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 26 jul 2008 16:48

hamerke 23 jul 2009 11:06

MrT schreef:Hierbij de reactie van Shimano van 11 juni per email:

Het is gebleken dat de quicklink bij gebruik sneller een hogere tolerantie vertoont dan de rest van de ketting en hierdoor een klikkend geluid gaat vertonen. Het hebben van een iets hogere tolerantie van de quicklink heeft geen gevolgen voor de veiligheid van de ketting. De duurzaamheid van de breekpen blijkt hoger te zijn en onze garantieafdeling adviseert dealers dan ook in voorkomende gevallen de quicklink te vervangen voor een 10-speed breekpen.

Kan je een 7900 ketting aan elkaar zetten met een breekpennetje dat standaard bij de 7800 kettingen zit? Aangezien ik eigenlijk zo'n slotje niet echt nodig vind, wil ik me problemen besparen door het slotje er ineens van tussen te laten.

sjax
Forum-lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 28 jun 2008 22:22

sjax 30 mei 2010 15:54

Ik heb nu ook ongeveer 3000 kilometer met een enkele Shimano SM-CN79 Quicklink op 2 verschillende kettingen gereden, de laatste 500 kilometer ben ik me vreselijk aan het irriteren aan een steeds feller wordende tik in mijn aandrijving.

Het probleem was niet te simuleren op mijn montagestandaard door gebrek aan weerstand op de aandrijving, daarom vanmorgen mijn fiets maar eens in de Tacx gezet.

Tot mijn verbazing werd het probleem zoals al eerder hierboven vermeld, veroorzaakt door een overtolerante Quicklink welke bij het verlaten van de cassette tegen het laatste tandje aanleund. Hierdoor absorbeerd de quicklink op dat moment alle kracht op de ketting, waardoor de overige schakels aanwezig op de cassette spanningsloos staan tot op het moment dat de quicklink de cassette verlaat en daardoor ineens alle overige schakels op spanning worden gezet wat dus resulteerd in een flinke tik.

Ik verbaasde bij mijn aankoop van een nieuwe Dura Ace CN-7900 ketting al dat er geen SM-CN79 Quicklink bij zat maar gewone standaard pennetjes, dat bevestigd maar weer dat Shimano de Quicklinks uit het assortiment gehaald.

smoothz
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 26 jul 2009 14:29

smoothz 30 mei 2010 21:21

jaspervelzen schreef:Past zo'n 7900 ketting nu eigenlijk op een 7800 groep?


Ja past.

Bij mijn 7900 ketting zat geen slotje maar een breekpennetje.

evertdehandsch
Forum-lid
Berichten: 710
Lid geworden op: 16 dec 2005 21:47

evertdehandsch 30 mei 2010 21:26

Ik gebruik op de kettingen die ik o.a. plaats op de fietsen van m'n ex-teamgenoten waar ik mecanicien voor ben altijd de nieuwe DA-kettingen maar wel met een breekpennetje. Die slotjes die erbij geleverd werden vroeger zijn waardeloos...

Ik kwam er onlangs nog eentje tegen in een nieuw verpakte ketting.
Nulla tenaci invia est via!

Gebruikersavatar
arnoudrace
Forum-lid
Berichten: 875
Lid geworden op: 30 mei 2009 01:11
Locatie: Delft

Gebruikersavatar arnoudrace 03 aug 2010 23:53

hier nog eenzelfde ervaring al na enkele serieuze km´s rijden. Dat wordt dus inderdaad het oude 10 speed breekpennetje weer te voorschijn halen. Too much innovation here of over engineered?
Canyon ultimate CFSL '16 Rotor/DA 9001 mix, Reynolds Assault + Strike
Canyon Inflite CF

Plaats reactie