Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Welke merken voor een beginneling?

stienz
Forum-lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 01 mei 2010 17:05

stienz 20 mar 2011 01:17

leenpol schreef:Sensa is een bekend merk. De Sensa Romaga Special staat ook vermeld in de Fiets Koopgids van 2011 onder de kop "Opstappers". Deze fiets valt nog net binnen je budget. En zo zijn er nog veel meer merken. Succes met zoeken, vergelijken, en...


Ik rijd nu ongeveer een jaar op een Sensa Romagna special met Shimano 105 (2011) en Fulcrum 7 wielen, bevalt me erg goed, een stijf frame, groep en wielen vallen me ook totaal niet tegen. Ik zou er serieus naar kijken, erg goed prijs/kwaliteit verhouding.

mixim
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 18 mar 2011 14:50

mixim 20 mar 2011 09:09

Bedankt iedereen, dat zijn de handige tips waar ik op gehoopt had. :) Na jullie berichten is het voor mij duidelijk dat ik beter op niet- amerikaanse merken kan zoeken vanwege mn lange benen en korte rug; dat maakt het al een stuk makkelijker! En aangezien mijn fietsenwinkel-mensen ook helemaal gek zijn op sensa zal ik me in dat merk eens extra gaan verdiepen. :) Bedankt!

marcel11
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 24 feb 2011 21:58

marcel11 20 mar 2011 19:03

Ik zet altijd mijn vraagtekens over die geomatrie... aan de ene kant zal er wel een kern van waarheid in zitten... aan andere kant... onze profs, denk hierbij aan gesink, die moet het ook maar doen met een Giant... dit terwijl dit welicht helemaal niet de juiste fiets voor hem zou zijn... of wordt de geomatrie voor hem speciaal op maat gemaakt ??

Ik heb zelf behoorlijke lange benen en in verhouding een korter bovenlichaam..( heb dan wel weer lange armen )... en heb een Caad10 in bestelling staan...Ben natuurlijk wel bij een FM geweest die me keurig heeft opgemeten.. dus ik hoop maar dat lk er lekker op zal fietsen. Houd jullie wel op de hoogte...

nick14
Forum-lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 23 nov 2010 17:11

nick14 20 mar 2011 20:08

Beste MiXim,

eigenlijk kun je niet echt meer een ''slechte'' reacefiets kopen,
kwaliteit van de versnellingen zit met name ook in de slijtage, of twerwijl hoelang iets meegaat.
als je van plan bent om een paar duizend kilometer te gaan rijden in een jaar, kun je beter wat betere versnellingen nemen, hiermee bedoel ik alles wat boven campagnolo Xenon en Shimano Sora zit. deze zullen minden snel slijten.

met versnellingen die boven Xenon en Sora zitten kun je misschien krap aan een nieuwe fiets kopen. beter koop je inderdaad een tweedehands fiets, daar kun je voor zo'n 600 a 700 euro al goede versnellingen op hebben zitten.

qua merk betreft, eigenlijk is er weinigs slechts wat ik al zei.
even een aanrader: misschien heeft een dealer in de buurt nog wel een tweedehands assortiment! dan kun je soieso geen rotzooi kopen, tenminste, als het een redelijke dealer is ;p
dag niet gefietst, dag niet geleefd.

mixim
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 18 mar 2011 14:50

mixim 20 mar 2011 20:39

Bedankt Nick voor je tips. Als ik op zoek ga naar een fiets met Shimano 105 zit ik dus goed? Dat is volgens mij wel goede kwaliteit, en ook nog te betalen, haha. En bedankt voor de aanrader, is inderdaad wel de moeite waard om bij een goede dealer een kijkje te nemen!

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 20 mar 2011 23:29

Stienz schreef:
leenpol schreef:Sensa is een bekend merk. De Sensa Romaga Special staat ook vermeld in de Fiets Koopgids van 2011 onder de kop "Opstappers". Deze fiets valt nog net binnen je budget. En zo zijn er nog veel meer merken. Succes met zoeken, vergelijken, en...


Ik rijd nu ongeveer een jaar op een Sensa Romagna special met Shimano 105 (2011) en Fulcrum 7 wielen, bevalt me erg goed, een stijf frame, groep en wielen vallen me ook totaal niet tegen. Ik zou er serieus naar kijken, erg goed prijs/kwaliteit verhouding.


Ben ik nu heel dom als ik niet snap hoe iemand al een jaar op een 2011 105 groep rijdt? Daarbij was er niet veranderd toch?
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

HenH
Forum-lid
Berichten: 1112
Lid geworden op: 20 aug 2010 23:41
Locatie: Leeuwarden

HenH 20 mar 2011 23:35

Je bent daarom nog niet heel dom:p
Een jaar kan nog niet, maar 10 maanden is ook al een heel eind:p
En iets dat ze in 2010 ingevoerd hebben heeft de naam 2011 versie...
Blacksmith Avenue
Blacksmith Ruota
Blacksmith Strada

nica
Forum-lid
Berichten: 294
Lid geworden op: 16 nov 2010 15:07

nica 21 mar 2011 10:15

Je hebt al veel adviezen gehad.. Kijk er bij de aankoop van een fiets naar of de groep die is aangegeven ook de groep is die er op zit..

Er zijn namelijk best veel merken die zeggen dat er bijvoorbeeld een tiagra groep op zit, maar als je gaat kijken is dan rustig alleen de achter derailleur hiervan, en de rest sora.

Dat hoeft niet uit te maken, maar sora is wel echt van mindere kwaliteit. Ik weet dat trek en Giant daar een handje van kunnen hebben, het maakt de fiets minder duur, maar ook van mindere kwaliteit.

Volgens mij hebben de sensa's dat niet, die worden met een volledige groep afgemonteerd.

Als ik hoor dat je niet alleen op het asfalt gaat, dan is het even afhankelijk van wat je dan wel doet en dergelijke misschien een idee om te kiezen voor een cross fiets, dit zijn fietsen die wat dikkere banden hebben, en wat meer zijn uitgerust op onverharde wegen.

mixim
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 18 mar 2011 14:50

mixim 21 mar 2011 11:01

Beste Nica,

Bedankt voor je advies over de groepen. Als je dat niet gezegd had zou ik daar nooit op gelet hebben...En met niet-asfalt bedoel ik dat ik soms ook stukken over tegels of klinkers moet. Maar aangezien ik niet of-road wil en voornamelijk asfalt opzoek ga ik toch voor een road bike.

Ik had eigenlijk na al mijn onderzoek nog 1 ander vraagje, ik typ het hier maar neer, misschien weet jij het wel en anders hopen dat iemand anders het leest (A) maar ik vroeg me dus af waarom sommige velgen zoveel breder zijn dan anderen. De Sensa Calabria bijvoorbeeld heeft hele brede, maar de Sensa Romagna niet. Is het puur voor de schoonheid, of heeft het nog een functie? En kan ik bijvoorbeeld ook een Romagna kopen met zulke brede velgen?

HenH
Forum-lid
Berichten: 1112
Lid geworden op: 20 aug 2010 23:41
Locatie: Leeuwarden

HenH 21 mar 2011 11:26

Bedoel je met brede velg, de hoogte of echt de breedte van het velgbed? Ik gok de eerste.
Maar waarom dat is: ten eerste voor de looks(bij de iets hogere aluminim velgen) en bij duurdere carbonnen velgen kan het ook nog een aerodynamica voordeel geven.
Voor allround kun je het beste een lagere velg(tot ongeveer 30mm) hebben.
Blacksmith Avenue
Blacksmith Ruota
Blacksmith Strada

mixim
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 18 mar 2011 14:50

mixim 21 mar 2011 11:28

Okey thanks! Ik dacht dat die hogere (inderdaad niet bredere, haha) echt meer sterkte gaven ofzo, maar blijkbaar niet. Bedankt! :)

HenH
Forum-lid
Berichten: 1112
Lid geworden op: 20 aug 2010 23:41
Locatie: Leeuwarden

HenH 21 mar 2011 11:34

Hogere geven ook nog iets meer sterkte, daar heb je gelijk in.
Maar veel wielen zullen wel goed zijn voor jou. Er zijn wel een aantal slechte standaard wielen, denk daar wel om.
Vraag hier maar eens als je een optie hebt;)
Blacksmith Avenue
Blacksmith Ruota
Blacksmith Strada

Plaats reactie