Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.
-
skimons
- Forum-lid
skimons
18 mar 2009 14:23
Diogenes schreef:>een 36 spaaks wiel is imo wel intrinsiek sterker (meer spaken), maar gevoeliger voor verstoringen en er zal eerder een >slag in komen
Dat heb ik nog nooit in de praktijk vast kunnen stellen. Verder: hoe meer spaken, hoe makkelijker je een slag uit het wiel kan halen. Dat is een enorme ellende als je dat bij een wiel met weinig spaken moet doen.
Diogenes
klopt helemaal. ik doelde erop dat het een stabieler/beter uitgebalanceerd patroon is. de systeemwielen waar GastheerG op doelt, hebben vaak een hoge (=stijve) velg.
zo groot is het verschil tussen 32 en 36 spaken nu ook weer niet
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
-
diogenes
- Forum-lid
diogenes
18 mar 2009 14:59
Ik heb het even aan een vriend van mij gevraagd, die meer dan 12000 wielsets heeft gebouwd en professioneel FM is. . Hij was o.a. mecanicien van het Olympisch Team in de VS:
Zijn antwoord:
"I've heard that crap before and it just total rubbish. They say the
weakest part of the wheel is where spokes are parallel from the rim
to hub. There are 5 sections of parallel spokes on 36h and 4 with 32
hole so it must be stronger. Absolute poppycock. There are a few
truths about wheels and one is more spokes, stronger wheel. It's
about support of the rim. More spokes, more support."
Diogenes
Velgenfluisteraar
Florezido
-
vincenth
- Forum-lid
-
Contact
vincenth
18 mar 2009 15:37
Ik haak inhoudelijk een klein beetje af, maar wel leuke discussie. Maar meer spaken = sterker appeleert wel aan mijn boerenverstand!
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Het is duidelijk dat de meerderheid hier voor handgebouwd is.
Maar over hoge versus lage velgen heb ik nog niet zoveel gehoord. Hoe zit het nu echt met de verschillen in comfort en zijwindgevoeligheid?
O en terzijde: heerlijk gefietst in het zonnetje gistermiddag!
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Tita Gazelle V8
![Afbeelding](http://veloviewer.com/SigImage.php?a=f4ce5&r=3&c=2&u=M&g=n&f=ijbchfghij&z=a.png)
-
diogenes
- Forum-lid
diogenes
18 mar 2009 15:43
Ik vond het berekoud gisteren!
Diogenes
Velgenfluisteraar
Florezido
-
foosho
- Forum-lid
foosho
18 mar 2009 15:44
Diogenes schreef:Ik vond het berekoud gisteren!
Viel wel mee toch? Ik heb zelfs met m'n korte fietsbroek gefietst gister :d
-
jorisb
- Forum-lid
jorisb
18 mar 2009 15:46
Foosho schreef:[Viel wel mee toch? Ik heb zelfs met m'n korte fietsbroek gefietst gister :d
Binnen neem ik aan??
-
edwinfe
- Forum-lid
edwinfe
18 mar 2009 15:51
joh je ziet ze rijden hoor als het zonnetje schijnt. Vorige week 6 graden buiten en opeens zie je rijders met korte broek. ik snap daar helemaal niks van
-
foosho
- Forum-lid
foosho
18 mar 2009 15:53
Jorisb schreef:Foosho schreef:[Viel wel mee toch? Ik heb zelfs met m'n korte fietsbroek gefietst gister :d
Binnen neem ik aan??
Nee hoor, maar ik heb het niet zo snel koud (zoals je vast al gegokt had
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
).
Ik kwam er nog een paar met korte broek tegen trouwens, was een waterig zonnetje en ik denk 12 graden ofzo, was heerlijk, heb het niet koud gehad.
-
a.herrebout
- Forum-lid
a.herrebout
18 mar 2009 16:46
Voor mij een lange broek tot 15 graden ofzo.
On topic: ik heb net mijn nieuwe wielen gehaald. Had Easton Vista SL en nu Ambrosio FCS28 velgen met Ultegra naven en 32/36 Sapim spaken. Absoluut overdone met mijn 68 kilo, maar ik vond dit de mooiste velgen en wil 100% vertrouwen in mijn wielen hebben.
Dat vertrouwen was ik bij Easton een klein beetje kwijt door wat problemen met lagers.
Ik heb net de slechtste strook klinkers uit de buurt opgezocht en het verschil is moeilijk te zeggen. Ik had het idee dat alles minder rammelde, dat de wielen meer opvingen of minder doorgaven aan mijn armen zeg maar. Dat voelde zeker prettig, dat is wat men comfort noemt denk ik. Met het aanzetten voelde ik niet echt verschil, en ik heb nog geen bochten met 45 per uur genomen. Ik durf wel te zeggen dat ik met deze wielen zonder na te denken over kasseien zou knotsen, ik vertrouw ze nu al blindelings en ze zien er mooi uit. Kan nu nog geen foto plaatsen, maar dat komt wel.
-
diogenes
- Forum-lid
diogenes
18 mar 2009 18:01
Ik heb net spaken gehaald en die zijn aardig wat duurder geworden bij mijn FM: Sapim 60 cent/stuk!
Diogenes
Velgenfluisteraar
Florezido
-
vincenth
- Forum-lid
-
Contact
vincenth
18 mar 2009 18:56
@ a.herrebout: bedankt voor het delen van je eerste indruk. Neig ook wel naar de Ambrosio velgen: vind ze mooi!
Maar twijfel nog een beetje of ik hoge of lage velgen moet kiezen.
Gek dat spaken nu duurder worden: aan de grondstofprijzen kan het niet liggen!
off-topic: gisteren was de lucht wel koud, maar in de zon was het fris maar lekker met kniestukken en armstukken aan en een extra laagje op het lijf op het Groningse land.
Tita Gazelle V8
![Afbeelding](http://veloviewer.com/SigImage.php?a=f4ce5&r=3&c=2&u=M&g=n&f=ijbchfghij&z=a.png)