Wedstrijdwielen!
Beide zijn goede naven. In mijn ervaring is de cassettebody het zwakke punt van de Onyxen. Deze moet om de paar duizend km gereviseerd worden (kost bijna niks). Ultegra is wat dat betreft wat degelijker, maar je moet er wel de lol van inzien om hem af en toe open te maken om het vet te vernieuwen.
cxp is 470 gram per velg en open pro 435 dus open pro is iets lichter. de cxp is ongeveer 6 mm hoger en wat stijver en aerodynamischer, maar open pro is ook superstijf en dubbel gebusd dus ook gewoon super sterk zeker icm 32 spaken. ik heb zelf voor de open pro gekozen vanwege het gewicht en k vind t gewoon een strakke velg.
Van CRC: ''And damn light. I know a lot of people who do fixie tricks on these and they do NOT budge, even failed 180 spins down 6 steps don't touch these.'' oftewel licht en ubersterk
http://www.roadbikereview.com/cat/wheel ... 90crx.aspx nog een paar reviews, allemaal zeer positief volgens mij
http://www.roadbikereview.com/cat/wheel ... 88crx.aspx
ik zou da maar gewoon doen deze discussie duurt zo echt te lang, zon handgebouwd wiel heeft imho alleen maar voordelen, mits ze goed gespaakt worden
http://www.roadbikereview.com/cat/wheel ... 90crx.aspx nog een paar reviews, allemaal zeer positief volgens mij
http://www.roadbikereview.com/cat/wheel ... 88crx.aspx
ik zou da maar gewoon doen deze discussie duurt zo echt te lang, zon handgebouwd wiel heeft imho alleen maar voordelen, mits ze goed gespaakt worden
Ligt eraan met welke spaken natuurlijk. Met 32 DT Competition spaken (zijn het meest gangbaar en erg degelijk) komt de CXP set iets boven de 1900 gram uit, en de Open Pro's een gram of 70 minder.
volgens bikeboosting.nl
ultegra/open pro/ dt comp : 1846 gram
ultegra/cxp/dt comp: 1916 gram
maar gewicht van wielen zegt niet zo heel veel, mijn mening is, en ik ben ook junior, dat je gewoon goed, degelijk materiaal moet aanschaffen zonder veel gezeik, en dat heb je gewoon niet bij deze wielen. bovendien zijn de open pro velgen erg licht, en draaiend gewicht aan de buitenkant (velg) heeft ongeveer 40 keer zo veel effect als de naaf. dan zet je er conti gp4000 op van 200 gram/stuk en dan heb je relatief lichte, super betrouwbare wielen en superbanden.
ultegra/open pro/ dt comp : 1846 gram
ultegra/cxp/dt comp: 1916 gram
maar gewicht van wielen zegt niet zo heel veel, mijn mening is, en ik ben ook junior, dat je gewoon goed, degelijk materiaal moet aanschaffen zonder veel gezeik, en dat heb je gewoon niet bij deze wielen. bovendien zijn de open pro velgen erg licht, en draaiend gewicht aan de buitenkant (velg) heeft ongeveer 40 keer zo veel effect als de naaf. dan zet je er conti gp4000 op van 200 gram/stuk en dan heb je relatief lichte, super betrouwbare wielen en superbanden.