Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

MARCHISIO THREAD

rufio
Forum-lid

Gebruikersavatar rufio 27 mei 2009 22:40

Ben toch maar voor een volledig Marchisio cassette gegaan: 12-13-..-23-25-28 en nog een losse 27. Die kan ik nu heel makkelijk met de 28 wisselen.

Voor de zomer koop ik nog een sluit-13 en een 30, indien het dan heel pittig (Edeleweis) gaat worden kan ik er 13-15-..-23-25-27-30 van maken.

Moest tijdens het plaatsen wel paar keer goed kijken, en de schroefring (offieciele naam?) die ik erbij kreeg paste niet, dus heb ik een van een Ultegra cassette gebruikt.

Morgen probeer ik 'm ff uit, ben benieuwd naar het schakelen.

marchisiocorsa
Forum-lid

marchisiocorsa 27 mei 2009 22:46

Marchisio levert alleen haar eigen aluminium sluitring voor campa body. Klopt dus dat je een shimano sluitring moet gebruiken.

Oorzaak is dat marchisio voor haar eigen shimano of campa bodies een campa passing sluitring gebruikt.
Gazelle SPR Gazelle FCC pro Gazelle R531 Team Gazelle Silhouet Marchisio Campagnolo Look

pipootje
Forum-lid

pipootje 05 jun 2009 13:59

met welk campagnolo wiel is de zefir x90 te vergelijken qua (rij)kwaliteit ?
Op toilet gelezen: "Toen pissen plassen werd is het gezeik begonnen"

roadster
Forum-lid

roadster 05 jun 2009 15:09

Wat Radplan Delta over deze materie schrijft is ook wel het lezen waard:

http://www.radplan-delta.de/ritzel/ritzel.html

En ze schrijven nog meer opwindende dingen zoals over Sapim spaken, vermoedelijk zijn Sapim spaken superieur:

http://www.radplan-delta.de/laufradbau/laufradbau.html

En 10 speed versus 9 speed:

http://www.radplan-delta.de/rennradtech ... 9fach.html
Roadster

marchisiocorsa
Forum-lid

marchisiocorsa 14 jun 2009 18:52

Afgelopen week met een vriend van mij in de alpen gereden. Hij had de primeur van de nieuwe 11 speed Marchisio cassette. Zonder bijstellen de 13-30 in de praktijk gebracht. de geintegreerde alu spacers/adapters zijn bij de 11 speed in het zwart uitgevoerd. Zag er dus ook strak uit.
Gazelle SPR Gazelle FCC pro Gazelle R531 Team Gazelle Silhouet Marchisio Campagnolo Look

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 14 jun 2009 20:24

Roadster schreef:Wat Radplan Delta over deze materie schrijft is ook wel het lezen waard:
En ze schrijven nog meer opwindende dingen zoals over Sapim spaken, vermoedelijk zijn Sapim spaken superieur:

Wat ze schrijven over dat oprekken van DT-Swiss kan ik in ieder geval onderstrepen.
Afbeelding

skimons
Forum-lid

skimons 16 jun 2009 02:15

ik ben helemaal voor het zelf kunnen samenstellen van cassettes. daarom een goed product. maar wat weegt dit feest??

en hoe schakelt het?? want daar wordt beide nog maar weinig over gezegd :)

marchisiocorsa
Forum-lid

marchisiocorsa 16 jun 2009 12:03

skimons schreef:ik ben helemaal voor het zelf kunnen samenstellen van cassettes. daarom een goed product. maar wat weegt dit feest??

Uit ervaring kan ik zeggen dat het goed schakelt. Iets minder snel dan een orginele cassette van Campa en Shimano (over sram kan ik niets zeggen nooit mee gereden). Wat gewicht betreft heb ik zelf een vergelijking gemaakt met een centaur en record casettes (alles 10 speed). Dan merk je dat er op basis van een 12-25 niet veel gewichtverschil bestaat. Ga je grotere kransen achter gebruiken dan is een orginele campa centaur cassette iets lichter. Maar op het totaal van je fiets en berijder maakt het natuurlijk helemaal niets uit. Bij een record cassette is het verschil natuurlijk groter. Maar dan praat je nog steeds over een verschil bij een grote casette van minder dan 50 gram. Dit soort gewichtsverschillen gaan alleen een rol spelen als je een 6% vetpercentage hebt en voor een overwinning in een grote ronde gaat. Helaas is dat voor mij (en voor alle niet pro's) niet weggelegd.

skimons
Forum-lid

skimons 16 jun 2009 15:23

Marchisiocorsa schreef:
skimons schreef:ik ben helemaal voor het zelf kunnen samenstellen van cassettes. daarom een goed product. maar wat weegt dit feest??

Uit ervaring kan ik zeggen dat het goed schakelt. Iets minder snel dan een orginele cassette van Campa en Shimano (over sram kan ik niets zeggen nooit mee gereden). Wat gewicht betreft heb ik zelf een vergelijking gemaakt met een centaur en record casettes (alles 10 speed). Dan merk je dat er op basis van een 12-25 niet veel gewichtverschil bestaat. Ga je grotere kransen achter gebruiken dan is een orginele campa centaur cassette iets lichter. Maar op het totaal van je fiets en berijder maakt het natuurlijk helemaal niets uit. Bij een record cassette is het verschil natuurlijk groter. Maar dan praat je nog steeds over een verschil bij een grote casette van minder dan 50 gram. Dit soort gewichtsverschillen gaan alleen een rol spelen als je een 6% vetpercentage hebt en voor een overwinning in een grote ronde gaat. Helaas is dat voor mij (en voor alle niet pro's) niet weggelegd.

dus... wat weegt een 12-25 in grammen?? er zijn ook mensen die het leuk vinden om een lichte(re) fiets te hebben. en ik heb al 1 zwaar onderdeel ;)

marchisiocorsa
Forum-lid

marchisiocorsa 13 jul 2009 12:41

12/23 weegt 240 gram (op basis van de alu spacers)

11-27 weegt 270 gram (op basis van de alu spacers)

12/30 weegt 304 gram (op basis van de alu spacers).

Bij gebruik van de stalen spacers komt er een 60 gram aan gewicht bij.

@work
Forum-lid

Gebruikersavatar @work 16 jul 2009 16:10

Ik rij campa Super Record 11-speed Compact. De 34x27 is in de Alpen nog te groot voor mij. Weet iemand hoe groot ik kan gaan met de Marchisio kransjes(28,29,30) zonder dat ik in de problemen kom met mijn derailleur? Of gaat het zelfs tot de 30 helemaal probleemloos.

deluca
Forum-lid

deluca 17 jul 2009 11:03

@Work schreef:Ik rij campa Super Record 11-speed Compact. De 34x27 is in de Alpen nog te groot voor mij. Weet iemand hoe groot ik kan gaan met de Marchisio kransjes(28,29,30) zonder dat ik in de problemen kom met mijn derailleur? Of gaat het zelfs tot de 30 helemaal probleemloos.

Ik rij standaard Campa Chorus 11 spd 39x53 12-25, short cage achterderailleur. Onlangs in Frankrijk met een Marchisio 12-30 cassette gereden en dat heeft probleemloos geschakeld.

Ik weet alleen niet of dat bij een Compact anders zal zijn.

Plaats reactie