Over de wielersport en zijn beoefenaars.

uit de krant

indewind
Forum-lid

indewind 14 feb 2009 20:37

Een wielrenner heeft geen bel natuurlijk. Maar dat schreeuwen van pardon en pasop roept ook weerstand op. Ik roep ook: TINGELINGELING en dat levert vrijwel nooit boze blikken op, maar meestal wel vrolijke reacties. De verbale bel, probeer het maar.

kempenaar
Forum-lid

kempenaar 15 feb 2009 15:43

Klopt !! Doe ik ook. Nog nooit problemen gehad met de verbale bel

timvis
Forum-lid

timvis 16 feb 2009 21:31

Ik kwam laatst ook zo'n schoolgroepje tegen..
vrolijk slingerend, oordopjes in etc.

1x bellen was echter genoeg om ze netjes op een rijtje te laten fietsen.
na mijn "dankjewel" kreeg ik een braaf "alstublieft" te horen!
het kan dus best!

en weer even ontopic... agressief gedrag is absoluut niet goed te keuren en ik hoop dan ook dat deze 2 mannen zichzelf inmiddels gemeld hebben...

jv27
Forum-lid

jv27 16 feb 2009 23:07

Misschien niet het meest voor de hand liggende topic om je als newbee op het forum tegenaan te bemoeien, maar ik ga er toch voor! :) De veiligheid op de weg gaat ons immers allemaal aan: of je nu recreant, wielrenner, puber, automobilist, etc. bent.

Een bel heb ik niet (meer) op mijn fiets. vroeger wel gehad, maar als ik dan belde dat ik er langs wilde kreeg ik vaak een 'moet dat zo opdringerig' naar m'n hoofd geslingerd. Toen dat ding stuk ging heb ik dus ook niet de moeite genomen er een nieuwe op te zetten. Tegenwoordig roep ik meestal 'pardon', of - als 'ze' overduidelijk niet op zitten te letten (slingeren, verkeerde weghelft) - 'pas op'. En ja, nu krijg ik (soms dan) 'kun je niet bellen?' te horen. Het is ook nooit goed lijkt het wel!

Overigens kan ik me ook vinden in het voorbeeld van Quarante vinden: jaren geleden - nog voor mijn wielercarrière van de grond kwam - ben ik op weg terug van school een keer bespuwd door een stel van die kleine kliertjes die op de verkeerde weghelft reden en blijkbaar vonden dat ik hun in de weg zat (het was een gewone weg door een woonwijk, dus breed genoeg voor twee auto's). Dus dat ben ik niet met amateurke eens. Ik weet uit eigen ervaring dat zulk dingen gebeurt.

Neemt niet weg dat die gasten die die meisjes in de sloot hebben geduwd flink gestraft mogen worden. Of die meisjes nu wel of niet iets hebben gedaan, je hoort:
1) niemand in de sloot te duwen;
2) te stoppen in zo'n geval.
Dat die wielrenners er niets van gemerkt hebben kan ik me nauwelijks voorstellen: als je iemand geraakt hebt merk je dat toch en kijk je - lijkt mij - toch effe achterom of ze nog op hun fiets zitten. Heb zelf ooit één keer iemand geschampt bij het inhalen, omdat die plotseling linksaf sloeg. Toch ff omgekeken en ik was maar wat blij dat ze er nog op zat!

Als we nu allemaal gewoon een beetje beter rekening met elkaar houden. Als wielrenner snap ik best dat ik niet overal kan inhalen en soms even moet wachten. Aan de andere kant verwacht ik ook wel oplettend weggedrag van de overige weggebruikers, ongeacht leeftijdscategorie of wat dan ook. Maar het lijkt soms wel of men (ja ik generaliseer ;) ) elkaar liefst zoveel mogelijk in de weg zit...

Groet, jv27
In elke koers is er altijd iemand die als eerste moet lossen. Meestal ben ik dat.

lior63
Forum-lid

lior63 17 feb 2009 09:48

Om maar even een aanvulling te geven.
2 jaar geleden reed ik op een fietspad waar een meisje voor mij reed. Ik reed nogal hard en waarschuwde dan ook tijdig dat ik er langs wilde. Niet dat het fietspad smal was, of dat ze slingerde, maar toch....
Er leek geen enkel probleem te zijn totdat ik er lngs reed en het meisje zonder dat aan te geven, zonder uit te kijken naar links gaat om de provinciale weg over te steken.
Ik klap er dus vol bovenop.
Schade: Meisje een gekneusde arm, scheur in de jas en wat lakschade aan de modieuse omafiets.
Mijn schade: Voorvork, voorwiel, windjack en helm.

Er was al vrij snel politie bij aan wie ik vertelde dat het meisje bij nader inzien mij nooit gehoord kon hebben omdat ze met haar MP3 in haar oren rondreed, iets wat ik pas zag na het ongeval.
Het meisje ontkende dat natuurlijk en vrij snel waren ook de vader en de broer van het meisje er bij (gezamelijk 4 meter lang en 200 kilo zwaar) zodat ik uiteindelijk door de politie naar huis werd gebracht. De bedreigingen die ik kreeg waren niet van lucht. Als ik ooit nog een keer daar langs zou fietsen dan... vul maar in.
Ik heb tot nu toe dat fietspad nadrukkelijk ontweken.
De verzekering heeft de schade wel betaald.

In de krant stond de volgende dag "Onbesuisde wielrenner rijdt meisje ondersteboven!"

Waarmee ik maar wil zeggen dat oordelen makkelijk is, zeker op basis van een eenzijdig verhaal.

Wat JV27 stelt is helemaal waar: Als je als fietser iemand raakt ben je zo uit balans dat je dat altijd merkt.
Ten slotte: Als een van die meisjes in het kanaal valt en door het ijs zakt, en de fietsers rijden door, dan is hier sprake van poging tot doodslag.

timo2.0
Forum-lid HC

timo2.0 17 feb 2009 09:55

Quarante schreef:Meestal zijn het, helaas voor de grote groep die zich wel fatsoenlijk gedraagt, allochtonen tussen de 12 en 16.

Ja, laten we die onzin er weer eens bijhalen. Als ik bijvoorbeeld in Nederlandse Bible Belt grote groepen scholieren in wil halen kom ik er ook nauwelijks langs omdat ze met vier naast elkaar rijden en totaal ongevoelig zijn voor verzoekjes om even aan de kant tegaan. En daar zitten echt geen allochtonen pubertjes tussen.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

.jeroen.
Forum-lid

.jeroen. 17 feb 2009 10:10

Timo 2.0 schreef:
Quarante schreef:Meestal zijn het, helaas voor de grote groep die zich wel fatsoenlijk gedraagt, allochtonen tussen de 12 en 16.

Ja, laten we die onzin er weer eens bijhalen.

Idd, bij mij zijn het juist de allochtonen die 9/10 keer wel aan de kant gaan.

Zelfs een keer meegemaakt dat ze sorry zeiden toen ze na hun idee niet snel genoeg aan de kant gingen!

timo2.0
Forum-lid HC

timo2.0 17 feb 2009 10:17

Mooi voorbeeld: Anaszi2.0 en ik doen een rondje Markermeer. Tussen Lelystad en Almere komt een toeterende scooter achterop met twee Marokkaanse jongens. Ik laat ze passeren, de jongen achterop draait zich om en steekt met een brede grijns zijn duim op! Is dit voorbeeld de norm bij allochtone jongeren? Nee. Gedragen autochtone jongeren zich altijd netjes? Nee. Maar we moeten gewoon eens stoppen met altijd maar stigmatiseren.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

tandjes!
Forum-lid

tandjes! 17 feb 2009 10:40

Quarante schreef:@Bert30

"omhooggevallen 6x modalers die hun stress kwijt moeten"

Zegt genoeg over het niveau van de meeste reageerders.

Als zijnde student teken ik voor een dergelijk salaris hoor! :D niets mis mee;) haha

maar inderdaad niet egt fijn weer voor de wielrenners, al moet ik zeggen dat de schoolgaande jeugd mij af en toe ook het bloed onder de nagels vandaan haalt. Altijd met 3 of 4 man breed fietsen en langzaam aan de kant gaan. En dan vaak nog een grote bek krijgen ook. Soms laat ik me dan ook verleiden tot een kansloze discussie....maar nooit tot handgemeen of duwen.
Nihil Sin Labore

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 17 feb 2009 13:18

lior63 schreef:In de krant stond de volgende dag "Onbesuisde wielrenner rijdt meisje ondersteboven!"

Was zeker de Tubantia? Die zijn niet zo goed in het toepassen van hoor en weder hoor...
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie