Pagina 3 van 7
Geplaatst: 28 jan 2009 23:10
door tourpretendent
Robert2 schreef:Omdat de ring rond is en de kracht dus niet met een boog loopt lijkt mij dat de ring niet op alle plaatsen gelijk rekt (kan het me niet voorstellen iig).
Wordt de ring niet enigszins ellipsvormig onder invloed van deze krachten?
Waarom niet de vermogens formule gebruiken? En dus berekenen wat het geleverde vermogen is i.p.v. rekstrookjes te gebruiken?
Dus, we meten de rijtijd en de arbeid = calorieën verbruik in joules.
Het geleverde vermogen is dan arbeid/ tijdsduur.
Of is dit minder nauwkeurig?
Het is in ieder geval het niet het actuele vermogen, en dat kan een nadeel zijn.
Geplaatst: 28 jan 2009 23:54
door 53x11
@Robert2: waarom op 5 plaatsen? Omdat je 5 bevestigingspunten hebt. Meet je maar op 1 punt, dan kan de kracht dus nog op 4 andere punten 'weglopen' zonder dat je dit registreerd. Je kan er zeer zeker NIET vanuit gaan dat de spanning in de ring overal gelijk is. Dat laatste is heel simpel voor te stellen met hetvolgende gedachtenexperiment: Als je een stuk tussen de ring wegzaagt, dan kan je er nag steeds mee fietsen. De spanning is dan niet overal gelijk. Op 1 plek in de "ring" is deze namelijk nul!
Cruciaal bij betrouwbare krachtmeting is dat je ervoor zorgt dat alle over gebrachte kracht via je krachtopnemer(s) loopt.
@TP. Arbeid of vermogen meten komt natuurlijk op het zelfde neer. dwz: Vermogen is de tijdsafgeleide van arbeid. Om (mechanisch) vermogen te bepalen dien je de kracht te weten, en de snelheid van het aangrijpingspunt (danwel het moment en de hoeksnelheid rond de momentsas).
Of bedoel je de caloriebepaling adhv hartslag? Dat is behoorlijk onnauwkeurig!
Geplaatst: 29 jan 2009 00:15
door litespeed
Hoe realistisch zou vermogensmeting zijn met rekstroken op de crankarmen en met het ijken van de buiging van de crankarmen? Nog even afgezien van de looks.
Geplaatst: 29 jan 2009 00:33
door amclassic-fan
Dan heb je al een probleem dat je zowel aan de linker als de rechtercrankarm iets moet gaan bevestigen. Zou iets kunnen zijn om een deelsysteem te kunnen testen, maar niet als eind'product'.
Ik (nu nog bezig met BSc Elektrotechniek) zou het ook wel leuk vinden als we iets van een werkgroepje bij elkaar zouden krijgen. Nog werktuigbouwkundige in de zaal?
Met 't forum is wel wat te doen om zaken af te schermen.
Geplaatst: 29 jan 2009 00:55
door arjenkv
53x11 schreef:@Arjan KV: patent? Been there done that! (In de verkeerde volgorde dus: eerst een praatje op een congres, toen een produkt. Gevolg: niet meer te beschermen!)
Ja mijn begeleiders hebben het ook gehad. Best jammer als het uniekste deel van hun spin off bedrijf na een jaar al gekopieerd wordt, maar nu zijn ze er dus wel scherp op.
Ik heb dat probleem iets minder aangezien mijn concept toch niet zo goed werkt (iets met een ferromagnetische/ferroelectrische sensor..), tja ben ook bijna gepromoveerd.
Ik doe maar niet mee, wil dat gehate bijna toch eens weg hebben
en heb toch de know how net niet. En als ik de know how + enthousiasme wel had, schreef ik wel een voorstel om mezelf voor 2 jaar van allerlei startsubsidies te voorzien en die krijg je natuurlijk wat sneller gehonoreerd als je er ook wat nanotechnologie ingooit.
Goed punt van dat op het binnenblad rijden, maar dat geldt eigenlijk ook wel voor die ring.
Als je (AM-classicfan) echt een tijdje serieus met zoiets wil bezig gaan kan je eens bij wat hoogleraren langs gaan voor een bachelor opdracht. Meesten vinden het prachtig dat een student zelf met iets interessant komt, wat er standaard in de la ligt is meestal niet zo interessant hoor. BIOS is wel leuke groep voor zoiets en heeft een mountainbikende hoogleraar (Albert).
Geplaatst: 29 jan 2009 02:07
door ericpeters
Ik kan in ieder geval helpen de ideeen om te zetten in productie. Ik ben mede eigenaar van een berijf wat electronica ontwerpt en al jaren extern laat produceren (eerst NL, toen Tjechie, toen Korea maar momenteel in China)
AC-fan is in ieder geval veel beter in 3d tekenen dan ik, dus dat geef ik snel op.
Ik zal eens proberen te peilen wat een minimale eerste productie run zou moeten zijn voor electronica. Waarschijnlijk kunnen we uit de prototyping run een batch van ongeveer. 100 stuks halen en moeten we daarna richting de 1000 stuks per keer.
Daarnaast ligt er een bedrijf om de hoek waar ik een prijs kan op vragen voor de ringen, maar in een productie versie moet dat ook naar china. Dat zal vanaf 100+ stuks interessant worden en boven de 1000 echt goedkoop.
Weet iemand te achterhalen wat er precies in het ANT+ protocol voor een data wordt gestuurd?
Geplaatst: 29 jan 2009 08:40
door 53x11
Nog een paar antwoorden/zaken die mij te binnen schieten
@Arjen: Het binnenblad zit ook aan de ring, dus vermogensmeting kan op binnen en buitenblad (en met deze methode zelfs op een triple!).
@AC-fan: Er staat mij bij dat krachtmeting rechtstreeks op de cranks ook wel eens geprobeerd is, maar kan er even niet op komen wat dat nou precies was. Het voordeel van de ring blijft dat deze voor alle crankstellen toepasbaar is.
@Ericpeters: welk bedrijf (dit ivm een ander project; mag ook via PM)
In een goede werkgroep moeten volgens mij iig zitten:
- iemand met verstand van elektronica
- iemand met verstand van materialen
- iemand met verstand van biomechanica
- iemand met verstand van productie
- een potentiele gebruiker
(dat laatste moet geen probleem zijn
)
Hier op de faculteit hebben we een aantal zeer goede instrumentmakers rondlopen, die ervaring hebben met meten bij sporters. Misschien willen die wel een keer meedenken als er een bepaald stadium bereikt is.
Als de Nederlandse wielersport hier voordeel uit kan halen, dan is InnoSportNL wellicht een aardige subsidieverstrekker. Iets om over na te denken wellicht? (ik heb veel contact met hen ivm een aantal roei-projecten)
Geplaatst: 29 jan 2009 10:54
door mrcoffee
Leuk item! Helaas is mijn kennis op dit gebied een beetje lang geleden.... (alweer 14 jaar sinds het afstuderen als vliegtuigbouwer)
Ik zal het met aandacht blijven volgen en mocht ik input kunnen geven zal ik me melden
Geplaatst: 29 jan 2009 11:02
door corniel
Volgens mij is een goede ICT-er ook aan te bevelen (output moet wellicht in assembly). En niet te vergeten: iemand met verstand van marketing. Hoe ga je het noemen?
Eerste ingeving
-PowerUp
-PUp
-MyPUP
- PUppy
-?
Geplaatst: 29 jan 2009 11:42
door tarzander
Op gebied van vormgeving (uiteindelijke product) kan ik misschien wel iets bijdragen, ik ben namelijk een Industrial Designer. Alleen m'n kennis van mechanica is een btje weggevallen :$
Geplaatst: 29 jan 2009 11:43
door tourpretendent
[quote="Corniel"]iemand met verstand van marketing. Hoe ga je het noemen?/quote]
Ik wil best over een marketingplan nadenken en opstellen, maar dan wil ik zeker weten dat we verder gaan. Ook is het dan noodzakelijk met de werkgroep overleg te hebben.
Geplaatst: 29 jan 2009 11:48
door corniel
@Tour pretendent: ik ben ook wel geïntresseert. Het lijkt me zeer intressant, en ik geloof dat dit zou kunnen slagen.