[quote="GastheerG"]Kijk wel uit met teveel zout. Gaan in Nederland per jaar duizenden!!!!!! mensen aan dood!
De kans dat je bij een gewoon eetpatroon te weinig zout binnen krijgt is uitgesloten. De kans dat je 3 to 4 keer meer zout binnenkrijgt dan nodig is heel reeel. Om daar nog meer aan toe te voegen zou ik mee uitkijken.
[/quote]
Duizenden mensen dood aan te veel zout lijkt me een tikje overdreven. Maar het woord TEVEEL is inderdaad terecht. Dat is nooit goed.
Jan-Willems redenatie is natuurlijk wel goed. Al lijkt het mij (puur gevoelsmatig) beter om dat beetje extra zout te nemen voor vertrek. Persoonlijk heb ik er nl het meest last van in de eerste helft van een tocht.
vaak plassen tijdens fietsen
http://www.passion4bike-guido.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
[quote="GastheerG"][quote="amateurke"]Duizenden mensen dood aan te veel zout lijkt me een tikje overdreven.
[/quote]
Verdiep je er eens echt in en je zit zomaar een half uurtje wit achter je PC!
[/quote]
Cijfers
De Gezondheidsraad schat dat als iemand 1 gram natrium (= 2,5 g keukenzout) minder eet, het risico op sterfte door hart- en vaatziekten met enkele procenten kan afnemen. Door die ene gram zou de bovendruk (= systole bloeddruk) met 1 tot 2,5 mm kunnen dalen en de onderdruk (diastole) met 0,7 tot 1,8 mm. Per mm afname van de bovendruk neemt de kans op sterfte aan hart- en vaatziekten met ca 1,5 tot 3 % af. Dit positieve effect is er vooral voor mensen die al een hoge(re) bloeddruk hebben (hypertensieven).
Minder zout en voldoende kalium
Om het risico van hart- en vaatziekten te verlagen, is het advies om zo min mogelijk zout te eten. Het advies is minder dan 6 g keukenzout per dag en te zorgen voor voldoende kalium. Kalium werkt namelijk bloeddrukverlagend en het beschermt tegen hartritmestoornissen. Dit mineraal zit in grotere hoeveelheden in groente, fruit en aardappelen. Het dagelijks eten van twee ons groente en twee keer fruit helpt dus om de bloeddruk op peil te houden.
(bron; voedingscentrum.nl)
whoeps!
[/quote]
Verdiep je er eens echt in en je zit zomaar een half uurtje wit achter je PC!
[/quote]
Cijfers
De Gezondheidsraad schat dat als iemand 1 gram natrium (= 2,5 g keukenzout) minder eet, het risico op sterfte door hart- en vaatziekten met enkele procenten kan afnemen. Door die ene gram zou de bovendruk (= systole bloeddruk) met 1 tot 2,5 mm kunnen dalen en de onderdruk (diastole) met 0,7 tot 1,8 mm. Per mm afname van de bovendruk neemt de kans op sterfte aan hart- en vaatziekten met ca 1,5 tot 3 % af. Dit positieve effect is er vooral voor mensen die al een hoge(re) bloeddruk hebben (hypertensieven).
Minder zout en voldoende kalium
Om het risico van hart- en vaatziekten te verlagen, is het advies om zo min mogelijk zout te eten. Het advies is minder dan 6 g keukenzout per dag en te zorgen voor voldoende kalium. Kalium werkt namelijk bloeddrukverlagend en het beschermt tegen hartritmestoornissen. Dit mineraal zit in grotere hoeveelheden in groente, fruit en aardappelen. Het dagelijks eten van twee ons groente en twee keer fruit helpt dus om de bloeddruk op peil te houden.
(bron; voedingscentrum.nl)
whoeps!
De één is een stylist, de ander knakt gewoon z'n fiets in tweeën
LRTV Swift
LRTV Swift
[quote="GastheerG"](...)
Het advies aan iemand die gezond eet (wat je hier van fietsers mag verwachten) eet om extra zout te nemen is dan ook beslist onwenselijk.(...)
[/quote]
Sorry, maar hier ben ik het toch echt totaal mee oneens. Ik geloof onmiddelijk dat er gemiddeld genomen teveel zout zit in het dagelijkse dieet. Maar dat wil nog niet zeggen dat het geen goed idee is om te zorgen dat je voldoende zout binnenkrijgt tijdens je training. Met name als het warm is!
Ik heb even geen zin om een uitgebreide literatuur zoektocht te doen, maar de zoekopdracht "exercise liquid salt hydration" in google scholar levert heel veel hits op. Bijvoorbeeld deze.
Het advies aan iemand die gezond eet (wat je hier van fietsers mag verwachten) eet om extra zout te nemen is dan ook beslist onwenselijk.(...)
[/quote]
Sorry, maar hier ben ik het toch echt totaal mee oneens. Ik geloof onmiddelijk dat er gemiddeld genomen teveel zout zit in het dagelijkse dieet. Maar dat wil nog niet zeggen dat het geen goed idee is om te zorgen dat je voldoende zout binnenkrijgt tijdens je training. Met name als het warm is!
Ik heb even geen zin om een uitgebreide literatuur zoektocht te doen, maar de zoekopdracht "exercise liquid salt hydration" in google scholar levert heel veel hits op. Bijvoorbeeld deze.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Bij warm weer zitten er 'in de juiste sportdrank' dus extra zouten (al dan niet door de fabrikant erin gestopt)!
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
-
- Forum-lid
- Berichten: 590
- Lid geworden op: 29 apr 2007 00:27
Zelfs als je 'normaal' eet krijg je al 2-3x meer zout binnen dan de ADH. In veel producten, met name kant en klaar voedsel, maar ook bijv. in brood zitten bakken met zout. Ik heb er wel eens op gelet en geconstateerd dat het vrij veel moeite kost om op 1-1.5 x de ADH uit te komen. Dat neemt niet weg dat tijdens een zware inspanning soms wat extra zout nodig is voor bijvoorbeeld een betere vochtopname, maar dit is een reden te meer om de overige tijd zeer zoutarm te eten. Extra zout tijdens trainingen is onnodig, of het moet een zeer zware en langdurige training zijn.
[quote="Thor"]Ik lees veel mensen dat ze er last van hebben bij rustige tochtjes, maar wanneer de intensiteit omhoog gaat minder.
Dit is heel makkelijk te verklaren. Bij lage intensiteit draait je motortje vooral op vetten. Een afvalproduct van vetverbanding is .... VOCHT! Bij de hogere intensiteiten wordt dit steeds minder en krijg je andere afvalstoffen...[/quote]
Hoe kom je erbij dat bij lage intensiteit je motortje vooral op vetten draait?
Volgens mij ligt het net iets anders. Vetten worden namelijk zeer gemakkelijk opgeslagen in je lichaam. Dit wil automatisch ook zeggen dat deze als eerste worden opgeslagen en als laatste worden aangesproken. Koolhydraten daarentegen (worden door je lichaam omgezet in glucose) zijn een gemakkelijke energiebron. Glucose zorgt via de citroenzuurcyclus voor energie. Pas als de energie van de glucose op is, gaat het lichaam over naar de vetverbranding.
En volgens mij is vocht geen product van de vetverbranding. Er is juist vocht nodig bij het splitsen van vetzuren. Als vetzuren worden gesplitst (met behulp van water; lypolyse), dan ontstaat er een monoglyceride en glycerol. Nadat deze stoffen wat veranderingen hebben ondergaan kunnen ook deze de citroenzuurcyclus in.
Dit is heel makkelijk te verklaren. Bij lage intensiteit draait je motortje vooral op vetten. Een afvalproduct van vetverbanding is .... VOCHT! Bij de hogere intensiteiten wordt dit steeds minder en krijg je andere afvalstoffen...[/quote]
Hoe kom je erbij dat bij lage intensiteit je motortje vooral op vetten draait?
Volgens mij ligt het net iets anders. Vetten worden namelijk zeer gemakkelijk opgeslagen in je lichaam. Dit wil automatisch ook zeggen dat deze als eerste worden opgeslagen en als laatste worden aangesproken. Koolhydraten daarentegen (worden door je lichaam omgezet in glucose) zijn een gemakkelijke energiebron. Glucose zorgt via de citroenzuurcyclus voor energie. Pas als de energie van de glucose op is, gaat het lichaam over naar de vetverbranding.
En volgens mij is vocht geen product van de vetverbranding. Er is juist vocht nodig bij het splitsen van vetzuren. Als vetzuren worden gesplitst (met behulp van water; lypolyse), dan ontstaat er een monoglyceride en glycerol. Nadat deze stoffen wat veranderingen hebben ondergaan kunnen ook deze de citroenzuurcyclus in.
-
- Forum-lid
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 10 nov 2008 21:12
Ik kamp met soortgelijke zeik problemen. Niet zo'n gewild item om over te discussieren denk ik. En erg lastig als je je maten weer in moet halen na weer zo'n piespauze.
Heb van alles geprobeerd.
-fietsafstelling
-andere zadels
Uiteindelijk denk ik dat toch door een bepaalde druk op de blaas vanaf het zadel er extra druk ontstaat en je sneller moet plassen als normaal.
Heb van alles geprobeerd.
-fietsafstelling
-andere zadels
Uiteindelijk denk ik dat toch door een bepaalde druk op de blaas vanaf het zadel er extra druk ontstaat en je sneller moet plassen als normaal.
[quote="Jorn"][quote="Thor"]Ik lees veel mensen dat ze er last van hebben bij rustige tochtjes, maar wanneer de intensiteit omhoog gaat minder.
Dit is heel makkelijk te verklaren. Bij lage intensiteit draait je motortje vooral op vetten. Een afvalproduct van vetverbanding is .... VOCHT! Bij de hogere intensiteiten wordt dit steeds minder en krijg je andere afvalstoffen...[/quote]
Hoe kom je erbij dat bij lage intensiteit je motortje vooral op vetten draait?
Volgens mij ligt het net iets anders. Vetten worden namelijk zeer gemakkelijk opgeslagen in je lichaam. Dit wil automatisch ook zeggen dat deze als eerste worden opgeslagen en als laatste worden aangesproken. Koolhydraten daarentegen (worden door je lichaam omgezet in glucose) zijn een gemakkelijke energiebron. Glucose zorgt via de citroenzuurcyclus voor energie. Pas als de energie van de glucose op is, gaat het lichaam over naar de vetverbranding.
En volgens mij is vocht geen product van de vetverbranding. Er is juist vocht nodig bij het splitsen van vetzuren. Als vetzuren worden gesplitst (met behulp van water; lypolyse), dan ontstaat er een monoglyceride en glycerol. Nadat deze stoffen wat veranderingen hebben ondergaan kunnen ook deze de citroenzuurcyclus in.
[/quote]
Beetje klok-klepel Jorn. Inderdaad worden koolhydraten als eerste aangesproken omdat ze snel beschikbaar zijn. Echter, zodra de motor eenmaal op gang is (en dat is al heel erg snel) dan bestaat bij lage intensiteit de energietoevoer bijna uitsluitend uit vetten. Pas bij hogere intensiteiten worden de koolhydraten steeds meer aangesproken en gaat de vetverbranding omlaag (omdat laatstgenoemde dan te langzaam is om de spieren van energie te voorzien).
Goedgetrainden kunnen (ook relatief gezien) bij hogere intensiteiten nog vetten verbranden. Da's handig, want de energievoorraad uit vetten is vrijwel onbeperkt (voldoende voor dagen) terwijl koolhydraten na zo'n drie kwartier intensief inspannen wel zo'n beetje op zijn.
(Ik weet overigens niet of Thor gelijk heeft met zijn water-uit-vet verhaal. Ook koolhydraten worden omgezet in CO2 en water. Zowel vet als water zijn kool-waterstof verbindingen namelijk. Weet je nog, scheikunde op de middelbare school )
ON-TOPIC: ook ik sta, met name bij 's ochtends trainen, binnen een uur tegen een boompje. Vooral inderdaad als het koud is en de inspanning laag. Vind dat geen groot probleem.
Dit is heel makkelijk te verklaren. Bij lage intensiteit draait je motortje vooral op vetten. Een afvalproduct van vetverbanding is .... VOCHT! Bij de hogere intensiteiten wordt dit steeds minder en krijg je andere afvalstoffen...[/quote]
Hoe kom je erbij dat bij lage intensiteit je motortje vooral op vetten draait?
Volgens mij ligt het net iets anders. Vetten worden namelijk zeer gemakkelijk opgeslagen in je lichaam. Dit wil automatisch ook zeggen dat deze als eerste worden opgeslagen en als laatste worden aangesproken. Koolhydraten daarentegen (worden door je lichaam omgezet in glucose) zijn een gemakkelijke energiebron. Glucose zorgt via de citroenzuurcyclus voor energie. Pas als de energie van de glucose op is, gaat het lichaam over naar de vetverbranding.
En volgens mij is vocht geen product van de vetverbranding. Er is juist vocht nodig bij het splitsen van vetzuren. Als vetzuren worden gesplitst (met behulp van water; lypolyse), dan ontstaat er een monoglyceride en glycerol. Nadat deze stoffen wat veranderingen hebben ondergaan kunnen ook deze de citroenzuurcyclus in.
[/quote]
Beetje klok-klepel Jorn. Inderdaad worden koolhydraten als eerste aangesproken omdat ze snel beschikbaar zijn. Echter, zodra de motor eenmaal op gang is (en dat is al heel erg snel) dan bestaat bij lage intensiteit de energietoevoer bijna uitsluitend uit vetten. Pas bij hogere intensiteiten worden de koolhydraten steeds meer aangesproken en gaat de vetverbranding omlaag (omdat laatstgenoemde dan te langzaam is om de spieren van energie te voorzien).
Goedgetrainden kunnen (ook relatief gezien) bij hogere intensiteiten nog vetten verbranden. Da's handig, want de energievoorraad uit vetten is vrijwel onbeperkt (voldoende voor dagen) terwijl koolhydraten na zo'n drie kwartier intensief inspannen wel zo'n beetje op zijn.
(Ik weet overigens niet of Thor gelijk heeft met zijn water-uit-vet verhaal. Ook koolhydraten worden omgezet in CO2 en water. Zowel vet als water zijn kool-waterstof verbindingen namelijk. Weet je nog, scheikunde op de middelbare school )
ON-TOPIC: ook ik sta, met name bij 's ochtends trainen, binnen een uur tegen een boompje. Vooral inderdaad als het koud is en de inspanning laag. Vind dat geen groot probleem.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?