Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Goede woon-werk mountainbike voor �700?

maarten_e
Forum-lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 18 jun 2009 00:28

maarten_e 11 mar 2011 23:45

KukeleKupers schreef:
Maarten_E schreef:Pff, moet ik wel vel handigheid voor hebben, (en dat voor iemand die linkshandig is, rechtshandig niks kan en door zijn kennissenkring kluns wordt genoemd ;))


Ach, een fiets opbouwen stelt niet veel voor, zelfs niet voor een onhandig verklaarde linkshandige ADHD'er zoals ik.

Ik zou overigens de Surly Crosscheck aanraden als frameset, daarmee kun je een ontzettend veelzijdige fiets opbouwen. Dit frame is geschikt voor bagagedragers, spatborden, brede banden, fixed/geared/singlespeed: alles kan. Qua handling valt er mee te racen, cyclocrossen, touren, woon-werk verkeer, en offroad komt 'ie ook goed vooruit als je het niet te gek maakt.

Het enige nadeel is het ontbreken van schijfremnokken en de prijs (een complete fiets zal iets meer dan 700 euro kosten, als je alle onderdelen nieuw koopt).

Ik hoef geen schijfremmen, die kan ik (al is dat een kwestie van wennen) voor mijn gevoel niet goed doseren. Heb eens gereden op een Mountainbike full XT en schijfremmen (Magura HS33 dacht ik), en ik had echt geen controle over wat ik deed met de remmen. Ik druk ze in; ik voel wat "schuren", maar er gebeurt te weinig, ik druk ze gelijkmatig, beide hendels tegelijkertijd harder in, fiets stond onmiddellijk stil, en het was geluk dat de kont op de grond bleef.


En voor woon-werk en af en toe in het bos lijken mij V-Brakes goed genoeg ;)
Of denk ik nu te negatief over schijfremmen?
Sensa Trentino SL '19 | Bianchi Pro Race Team '03

kaj1500
Forum-lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: 25 apr 2008 14:43

kaj1500 12 mar 2011 12:58

Magura HS33 zijn hydraulische velgremmen, daar komen geen schijven aan te pas.

Maar je hebt wel gelijk, voor woonwerk en af en toe in het bos volstaan V-brakes prima. Dat hele remmenverhaal is elders al verschillende malen uitgekauwd, maar de bottomline blijft dat schijven de beste remprestaties bieden.
Goed remmen betekent trouwens ook je lichaamsgewicht verplaatsen, als je dat goed doet is het geen geluk dat de achterkant aan de grond blijft.

edit: +1 voor die Crosscheck, en aangezien het woonwerkverkeer het eerste doel lijkt zou ik niet voor 26 inch gaan met smalle slicks. Je wielen worden er erg klein van.
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.

kukelekupers
Forum-lid
Berichten: 437
Lid geworden op: 22 feb 2007 19:15

kukelekupers 15 mar 2011 15:52

Maarten_E schreef:En voor woon-werk en af en toe in het bos lijken mij V-Brakes goed genoeg ;)
Of denk ik nu te negatief over schijfremmen?


V-brakes zijn zeker voldoende, daar hoef je het niet voor te doen.

Ik zat te denken dat je wellicht wat flexibeler kan zijn met schijfremmen, je kunt dan zowel met 28" velgen en racefietsbanden rijden, alsook 26" velgen met MTB banden. Ik vraag me nu echter af of dat laatste nog wel fatsoenlijk rijdt in zo'n Crosscheck.

maarten_e
Forum-lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 18 jun 2009 00:28

maarten_e 20 mar 2011 21:59

KukeleKupers schreef:
Maarten_E schreef:En voor woon-werk en af en toe in het bos lijken mij V-Brakes goed genoeg ;)
Of denk ik nu te negatief over schijfremmen?


V-brakes zijn zeker voldoende, daar hoef je het niet voor te doen.

Ik zat te denken dat je wellicht wat flexibeler kan zijn met schijfremmen, je kunt dan zowel met 28" velgen en racefietsbanden rijden, alsook 26" velgen met MTB banden. Ik vraag me nu echter af of dat laatste nog wel fatsoenlijk rijdt in zo'n Crosscheck.

Weet ik ook niet precies;
gisteren bij een andere fietsenzaak geweest; hebben ze in mijn prijsklasse alleen maar schijfremmen, en voor de rest ook redelijk goed afgemonteerd (Shimano SLX, Rock Shox voorvork en Deore Shifters)

Denk dat ik daar komend weekend eens een proefritje mee ga maken ;)
Sensa Trentino SL '19 | Bianchi Pro Race Team '03

Plaats reactie