Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Bergverzet, hoe groot kan ik achter?

jakkel
Forum-lid
Berichten: 2432
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

jakkel 06 dec 2008 22:59

RemkoIJ schreef:
de monsternaar schreef:op campa over stappen of een atb derrailleur plaatsen als dit lukt

met een midium cage van campa kan je een 29 monteren
met een short cage gaat dit weer niet dan is dit ook max 27 tanden


Campa Centaur 39x29 met short cage gaat prima! Ik heb in de Alpen, Ardennen en Limburg nog nooit probelemen ondervonden met schakelen.


Klopt! Ik heb ook al met 39X29 met korte kooi gereden. Gaat prima, ook al raden ze het af. ;)

osensei
Forum-lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 25 feb 2008 18:20

osensei 06 dec 2008 23:13

RemkoIJ schreef:
de monsternaar schreef:op campa over stappen of een atb derrailleur plaatsen als dit lukt

met een midium cage van campa kan je een 29 monteren
met een short cage gaat dit weer niet dan is dit ook max 27 tanden


Campa Centaur 39x29 met short cage gaat prima! Ik heb in de Alpen, Ardennen en Limburg nog nooit probelemen ondervonden met schakelen.



Klopt inderdaad, en de laatste jaren wordt er geeneens meer een medium-kooi gemaakt.
Als je voor dan ook nog eens een CT plaatst moet het allemaal best lukken boven te komen.
V.w.b. het schakelen is er helemaal geen probleem.
Argh, was ik maar half zo goed als de uitstraling van mijn fiets!!

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 07 dec 2008 00:21

Sinds wanneer wordt er geen medium kooi meer gemaakt? Meestal wil 39-29 wel, maar als 't net niet gaat en je komt er achter als je de per ongeluk naar de 53 schakelt kom je er dan wel achter.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

osensei
Forum-lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 25 feb 2008 18:20

osensei 07 dec 2008 02:35

Je hebt gelijk, ik was abuis. Ze maken de 55 en 70mm.
De lange wordt alleen in de triple-serie gemaakt.
Argh, was ik maar half zo goed als de uitstraling van mijn fiets!!

Gebruikersavatar
soloist
Forum-lid
Berichten: 810
Lid geworden op: 18 nov 2005 16:40

Gebruikersavatar soloist 08 dec 2008 14:12

Amclassic-fan schreef:Sinds wanneer wordt er geen medium kooi meer gemaakt? Meestal wil 39-29 wel, maar als 't net niet gaat en je komt er achter als je de per ongeluk naar de 53 schakelt kom je er dan wel achter.


In rijd in de bergen zelfs met 34x29 met korte kooi en ook dat gaat uitstekend. Natuurlijk oppassen dat je niet 50x29 schakelt, maar als je achter op de 29 zit is de klim dermate stijl dat er geen vezel in mijn lijf denkt aan het gebruik van de linkershifter. Ik bedoel, een ongeluk zit in een klein hoekje maar zo'n ongeluk zit wel in een heeeel klein hoekje.
Afbeelding

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 08 dec 2008 15:44

Maar je zult verbaast zijn hoe vaak dat ongelukje wel voorkomt. Als je namelijk op dat steile hellinkje boven komt, ga je daarna naar beneden en wat doe je dan? Inderdaad, groter schakelen. 1 moment niet nadenken en je fiets is een hoop schroot, frame+achter-derailleur+achterwiel, sneuvelt dan meestal.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

jakkel
Forum-lid
Berichten: 2432
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

jakkel 08 dec 2008 20:21

Amclassic-fan schreef:Maar je zult verbaast zijn hoe vaak dat ongelukje wel voorkomt. Als je namelijk op dat steile hellinkje boven komt, ga je daarna naar beneden en wat doe je dan? Inderdaad, groter schakelen. 1 moment niet nadenken en je fiets is een hoop schroot, frame+achter-derailleur+achterwiel, sneuvelt dan meestal.

Afgelopen zomer 600 km's in het hooggebergte gereden met een 39x29 met korte kooi derailleur, nooit misschakelt. ;)

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 08 dec 2008 23:42

Jakkel schreef:
Amclassic-fan schreef:Maar je zult verbaast zijn hoe vaak dat ongelukje wel voorkomt. Als je namelijk op dat steile hellinkje boven komt, ga je daarna naar beneden en wat doe je dan? Inderdaad, groter schakelen. 1 moment niet nadenken en je fiets is een hoop schroot, frame+achter-derailleur+achterwiel, sneuvelt dan meestal.

Afgelopen zomer 600 km's in het hooggebergte gereden met een 39x29 met korte kooi derailleur, nooit misschakelt. ;)

Afbeelding Grote jongen... Wat wil je nu eigenlijk zeggen met je post?

Gebruikersavatar
soloist
Forum-lid
Berichten: 810
Lid geworden op: 18 nov 2005 16:40

Gebruikersavatar soloist 09 dec 2008 13:45

Amclassic-fan schreef:Maar je zult verbaast zijn hoe vaak dat ongelukje wel voorkomt. Als je namelijk op dat steile hellinkje boven komt, ga je daarna naar beneden en wat doe je dan? Inderdaad, groter schakelen. 1 moment niet nadenken en je fiets is een hoop schroot, frame+achter-derailleur+achterwiel, sneuvelt dan meestal.


Ja, op zich heb je natuurlijk wel gelijk. Je moet wel je koppie erbij houden. Ik denk dat het ook verschil maakt of je zoals ik als ik eenmaal boven ben wi0tl genieten van het uitzicht (lees: uitpuffen) of dat je gelijk als een speer verder wilt.
Afbeelding

gast
Forum-lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 23 mei 2006 11:15

gast 09 dec 2008 16:59

Amclassic-fan schreef:Maar je zult verbaast zijn hoe vaak dat ongelukje wel voorkomt. Als je namelijk op dat steile hellinkje boven komt, ga je daarna naar beneden en wat doe je dan? Inderdaad, groter schakelen. 1 moment niet nadenken en je fiets is een hoop schroot, frame+achter-derailleur+achterwiel, sneuvelt dan meestal.


Ik heb dit idd al heel vaak gehoord. (Maar wel steeds van dezelfde persoon
:p )

jakkel
Forum-lid
Berichten: 2432
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

jakkel 11 dec 2008 18:45

litespeed schreef:
Jakkel schreef:
Amclassic-fan schreef:Maar je zult verbaast zijn hoe vaak dat ongelukje wel voorkomt. Als je namelijk op dat steile hellinkje boven komt, ga je daarna naar beneden en wat doe je dan? Inderdaad, groter schakelen. 1 moment niet nadenken en je fiets is een hoop schroot, frame+achter-derailleur+achterwiel, sneuvelt dan meestal.

Afgelopen zomer 600 km's in het hooggebergte gereden met een 39x29 met korte kooi derailleur, nooit misschakelt. ;)

Afbeelding Grote jongen... Wat wil je nu eigenlijk zeggen met je post?

Wat ik wil zeggen met mijn post? Wat er staat hé, of is lezen moeilijk voor u?
Wat wil jij eigenlijk zeggen... 'jongetje'?


En, echt groot ben ik niet hoor, eerder een gemiddelde grootte, 1m. 78 moest het u interesseren.

Mvg

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 11 dec 2008 22:27

Bij de meeste gaat 't altijd wel goed, alleen als 't mis gaat is 't wel erg spijtig. De schade is dan fors terwijl je voor een paar tientjes gewoon veilig had gezeten (door een derailleur met lange kooi te kopen). Je moet 't lekker zelf weten, maar ik zou het risico niet nemen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie