Opbouw van de gratis RIH
De verzameltocht voor de onderdelen voor de RIH vordert inmiddels gestaag. Via Marktplaats heb ik de afgelopen dagen al de meeste spullen bij elkaar gesprokkeld. Je komt hierdoor overigens in contact met echte liefhebbers van vintage racefietsen, wat leidt tot hele leuke ontmoetingen. Vorige week in Dordrecht bij een echte verzamelaar zijn hele collectie Campagnolo-derailleurs mogen bewonderen; in een schitterende houten koffer met Campa-logo zaten echt alle verschillende modellen tot ca. 1990, echt fantastisch! Bij hem kocht ik een voor- en achterderailleur, remmenset, stuurbocht en pedalen. Maandagavond naar Alkmaar geweest, waar ik zeer vriendelijk ontvangen werd met koffie en speculaas Hier een compleet cranckstel (met gratis extra kettingblad), zadelpen, stuurpen en 2 wielen gekocht, alles samen voor een zeer acceptabel bedrag. Alle onderdelen zijn uit de periode van de RIH ('84) of iets ouder en van Italiaans fabrikaat. Gisteren bij Mario Verhoeven de kleine boodschappen gehaald zoals remkabels, balhoofdstel, toeclips, remrubbers en katoenen stuurlint. Hier was ik relatief het meeste geld voor kwijt :/ Ik ben nog op zoek naar Campa commandeurs met klemband en leren toeclipriemen. Deze zijn erg lastig te krijgen als je niet de hoofdprijs wilt betalen. Komend weekend kan ik in ieder geval beginnen met poetsen en met het bijwerken van de roestplekjes op het frame. Foto's hiervan volgen uiteraard, kunnen jullie ook zien wat ik tot nog toe bij elkaar heb gesprokkeld (blijft nog even een verrassing :p ).
Bianchi 1885: Bij een Italiaanse racefiets krijg je de moraal er gratis bij!
Ik had gepland om dit weekend te beginnen met de opbouw van de RIH. Door kleine tegenslagen zal ik het helaas nog even uit moeten stellen; na veel moeite en kruipolie heb ik de linker bracketcup er uit kunnen krijgen. Het monteren van de nieuwe cups lukte echter niet (ja, het is wel de goede maat!). Om dit euvel te verhelpen zal er nieuwe draad getapt moeten worden in de bracketpot. Ik had al eerder contact gehad met de heer Van der Kaaij van RIH, welke mij zijn hulp had aangeboden. Ik zal hem dus vragen of hij voor mij nieuwe draad wil tappen. Ook had ik een nieuw (old stock) balhoofdstel gekocht ter vervanging van het Shimano exemplaar. Alleen ontbreken bij de nieuwe de kogellagers en passen degene die ik heb liggen helaas ook niet...
Maar niet getreurd, er is immers tijd zat voor dit project;)
Maar niet getreurd, er is immers tijd zat voor dit project;)
Bianchi 1885: Bij een Italiaanse racefiets krijg je de moraal er gratis bij!
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Gaat het hier niet over de rasterring in de shifter om ze om te bouwen, Gastheer? Ik denk dat het fotootje er voor de show bijstaat.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
@GastheerG: bedankt voor de tip, maar ook dit is vandaag weer opgelost. Ik heb namelijk een stel Grand Sport-commandeurs met klemband gescoord op ebay! Hiermee is de hele versnellingsgroep voor de RIH Campagnolo Grand Sport...
Bianchi 1885: Bij een Italiaanse racefiets krijg je de moraal er gratis bij!
-
- Forum-lid
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 08 jun 2008 17:59
rijden! schreef:het is in principe voor een verhaal over fixies .....
Beetje jammer, toch wel, opbouwen met hoe heten die dingen .
(zeker met de opmerking in de laatste Fiets bij de 'MIN' van een baanfiets als gebruik van de winterfiets: 'echt alleen op de baan te gebruiken' ).
Wordt vast een mooie fiets, succes ermee!
@eclecticOS; en toen vervolgde de zin van 'rijden' zich met: "dan wel een 2e leven voor oude racefietsjes". Aan je avator te zien (horinzontale uitvalpadjes) ben je een echte baanliefhebber
Bianchi 1885: Bij een Italiaanse racefiets krijg je de moraal er gratis bij!
@Carabo; je hebt helemaal gelijk! Ik ben vanavond begonnen met de opbouw, bracketas, cranckstel, zadelpen en zadel, balhoofdstel en voorlopige stuur + pen (begint bijna op een fiets te lijken). Definitieve stuur ga ik pas monteren zodra ik een goede stuurpen heb (had er al eentje, maar deze vertoonde duidelijke sporen van metaalmoeheid (bij twijfel dus niet doen!). Ik zal morgenavond foto's maken en deze donderdagochtend posten!!
Bianchi 1885: Bij een Italiaanse racefiets krijg je de moraal er gratis bij!
-
- Forum-lid
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 08 jun 2008 17:59
Kan mijn aandacht nooit zo bij lange zinnen houden .Frigo schreef:@eclecticOS; en toen vervolgde de zin van 'rijden' zich met: "dan wel een 2e leven voor oude racefietsjes".
Kan genieten van staal en chromen vorken en mooie spullen. Maar het zou ook leuk zijn om in de Fiets naast jouw project eens een opbouw te zien van iets wat niet is gericht op mooi (het 50 of 100 euro project). En dan gericht op de niche ss/fixed, met een technisch verhaal ' hoe krijg een goede kettinglijn' .
Aan je avator te zien (horinzontale uitvalpadjes) ben je een echte baanliefhebber
Nee, geen baanliefhebber, wel ' fixie lover' . Bij de introductie van de 10-sp ben ik voor wat betreft het rijden op het vlakke 'afgehaakt'. Tis een verademing
Nu de kleine tegenslagen van afgelopen weekend (bracketcups en balhoofd) zijn verholpen, kan de opbouw van de RIH eindelijk beginnen. Bracket-as en cups zijn gemonteerd en het balhoofdstel heb ik van een oude fiets 'geleend'. Omdat ik het liefst een fiets ophang om aan te werken, alvast stuur en zadel gemonteerd.
Eerst het gehele frame met Commandant nog een keer gepolished en in de was gezet:
[img=http://img219.imageshack.us/img219/6334/pc030584cg8.jpg]
Gebr. Bustraan zijn de oprichters van RIH. Decals zien er nog goed uit!:
[img=http://img219.imageshack.us/img219/6888/pc030577qv8.jpg]
fraai balhoofdplaatje:
[img=http://img219.imageshack.us/img219/5996/pc030576kh6.jpg]
Record Cranckstel en Gippieme Sprint-pedalen gemonteerd. Let op de 'regenboog-decals' op de zitbuis; op RIH-fietsen zijn n.l. liefst 63 WK- en Olympische Titels behaald!:
[img=http://img216.imageshack.us/img216/8513/pc030583vj8.jpg]
De stand van zaken tot nog toe: 'no-name' balhoofdstel/stuurpen, Champion-stuur, Record zadelpen met Brooks B17 Narrow-zadel (hier hou je het echt urenlang probleemloos op vol, afgelopen jaar gebruikt met
l'Eroica) en Record crankstel met kettingbladen voor echte mannen 53/48.
[img=http://img219.imageshack.us/img219/4053/pc030595io9.jpg]
Later weer verder...
Eerst het gehele frame met Commandant nog een keer gepolished en in de was gezet:
[img=http://img219.imageshack.us/img219/6334/pc030584cg8.jpg]
Gebr. Bustraan zijn de oprichters van RIH. Decals zien er nog goed uit!:
[img=http://img219.imageshack.us/img219/6888/pc030577qv8.jpg]
fraai balhoofdplaatje:
[img=http://img219.imageshack.us/img219/5996/pc030576kh6.jpg]
Record Cranckstel en Gippieme Sprint-pedalen gemonteerd. Let op de 'regenboog-decals' op de zitbuis; op RIH-fietsen zijn n.l. liefst 63 WK- en Olympische Titels behaald!:
[img=http://img216.imageshack.us/img216/8513/pc030583vj8.jpg]
De stand van zaken tot nog toe: 'no-name' balhoofdstel/stuurpen, Champion-stuur, Record zadelpen met Brooks B17 Narrow-zadel (hier hou je het echt urenlang probleemloos op vol, afgelopen jaar gebruikt met
l'Eroica) en Record crankstel met kettingbladen voor echte mannen 53/48.
[img=http://img219.imageshack.us/img219/4053/pc030595io9.jpg]
Later weer verder...
Bianchi 1885: Bij een Italiaanse racefiets krijg je de moraal er gratis bij!
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende