Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Opbouw van de gratis RIH

frigo
Forum-lid

frigo 26 nov 2008 12:41

De verzameltocht voor de onderdelen voor de RIH vordert inmiddels gestaag. Via Marktplaats heb ik de afgelopen dagen al de meeste spullen bij elkaar gesprokkeld. Je komt hierdoor overigens in contact met echte liefhebbers van vintage racefietsen, wat leidt tot hele leuke ontmoetingen. Vorige week in Dordrecht bij een echte verzamelaar zijn hele collectie Campagnolo-derailleurs mogen bewonderen; in een schitterende houten koffer met Campa-logo zaten echt alle verschillende modellen tot ca. 1990, echt fantastisch! Bij hem kocht ik een voor- en achterderailleur, remmenset, stuurbocht en pedalen. Maandagavond naar Alkmaar geweest, waar ik zeer vriendelijk ontvangen werd met koffie en speculaas :D Hier een compleet cranckstel (met gratis extra kettingblad), zadelpen, stuurpen en 2 wielen gekocht, alles samen voor een zeer acceptabel bedrag. Alle onderdelen zijn uit de periode van de RIH ('84) of iets ouder en van Italiaans fabrikaat. Gisteren bij Mario Verhoeven de kleine boodschappen gehaald zoals remkabels, balhoofdstel, toeclips, remrubbers en katoenen stuurlint. Hier was ik relatief het meeste geld voor kwijt :/ Ik ben nog op zoek naar Campa commandeurs met klemband en leren toeclipriemen. Deze zijn erg lastig te krijgen als je niet de hoofdprijs wilt betalen. Komend weekend kan ik in ieder geval beginnen met poetsen en met het bijwerken van de roestplekjes op het frame. Foto's hiervan volgen uiteraard, kunnen jullie ook zien wat ik tot nog toe bij elkaar heb gesprokkeld (blijft nog even een verrassing :p ).
Bianchi 1885: Bij een Italiaanse racefiets krijg je de moraal er gratis bij!

frigo
Forum-lid

frigo 30 nov 2008 15:25

Ik had gepland om dit weekend te beginnen met de opbouw van de RIH. Door kleine tegenslagen zal ik het helaas nog even uit moeten stellen; na veel moeite en kruipolie heb ik de linker bracketcup er uit kunnen krijgen. Het monteren van de nieuwe cups lukte echter niet (ja, het is wel de goede maat!). Om dit euvel te verhelpen zal er nieuwe draad getapt moeten worden in de bracketpot. Ik had al eerder contact gehad met de heer Van der Kaaij van RIH, welke mij zijn hulp had aangeboden. Ik zal hem dus vragen of hij voor mij nieuwe draad wil tappen. Ook had ik een nieuw (old stock) balhoofdstel gekocht ter vervanging van het Shimano exemplaar. Alleen ontbreken bij de nieuwe de kogellagers en passen degene die ik heb liggen helaas ook niet...

Maar niet getreurd, er is immers tijd zat voor dit project;)

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 30 nov 2008 16:00

Gaat het hier niet over de rasterring in de shifter om ze om te bouwen, Gastheer? Ik denk dat het fotootje er voor de show bijstaat.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

frigo
Forum-lid

frigo 30 nov 2008 22:58

@GastheerG: bedankt voor de tip, maar ook dit is vandaag weer opgelost. Ik heb namelijk een stel Grand Sport-commandeurs met klemband gescoord op ebay! Hiermee is de hele versnellingsgroep voor de RIH Campagnolo Grand Sport...

eclecticos
Forum-lid

eclecticos 02 dec 2008 01:52

rijden! schreef:het is in principe voor een verhaal over fixies .....

Beetje jammer, toch wel, opbouwen met hoe heten die dingen ;).

(zeker met de opmerking in de laatste Fiets bij de 'MIN' van een baanfiets als gebruik van de winterfiets: 'echt alleen op de baan te gebruiken' :D :D).

Wordt vast een mooie fiets, succes ermee!

frigo
Forum-lid

frigo 02 dec 2008 12:24

@eclecticOS; en toen vervolgde de zin van 'rijden' zich met: "dan wel een 2e leven voor oude racefietsjes". Aan je avator te zien (horinzontale uitvalpadjes) ben je een echte baanliefhebber ;)

carabo
Forum-lid

Gebruikersavatar carabo 02 dec 2008 23:51

Maareh, waar blijven de foto's bij dit project :) Zou de updates helemaal super maken.

frigo
Forum-lid

frigo 03 dec 2008 01:07

@Carabo; je hebt helemaal gelijk! Ik ben vanavond begonnen met de opbouw, bracketas, cranckstel, zadelpen en zadel, balhoofdstel en voorlopige stuur + pen (begint bijna op een fiets te lijken). Definitieve stuur ga ik pas monteren zodra ik een goede stuurpen heb (had er al eentje, maar deze vertoonde duidelijke sporen van metaalmoeheid (bij twijfel dus niet doen!). Ik zal morgenavond foto's maken en deze donderdagochtend posten!!

eclecticos
Forum-lid

eclecticos 04 dec 2008 09:23

Frigo schreef:@eclecticOS; en toen vervolgde de zin van 'rijden' zich met: "dan wel een 2e leven voor oude racefietsjes".
Kan mijn aandacht nooit zo bij lange zinnen houden ;).

Kan genieten van staal en chromen vorken en mooie spullen. Maar het zou ook leuk zijn om in de Fiets naast jouw project eens een opbouw te zien van iets wat niet is gericht op mooi (het 50 of 100 euro project). En dan gericht op de niche ss/fixed, met een technisch verhaal ' hoe krijg een goede kettinglijn' .
Aan je avator te zien (horinzontale uitvalpadjes) ben je een echte baanliefhebber ;)

Nee, geen baanliefhebber, wel ' fixie lover' . Bij de introductie van de 10-sp ben ik voor wat betreft het rijden op het vlakke 'afgehaakt'. Tis een verademing

frigo
Forum-lid

frigo 04 dec 2008 12:49

Nu de kleine tegenslagen van afgelopen weekend (bracketcups en balhoofd) zijn verholpen, kan de opbouw van de RIH eindelijk beginnen. Bracket-as en cups zijn gemonteerd en het balhoofdstel heb ik van een oude fiets 'geleend'. Omdat ik het liefst een fiets ophang om aan te werken, alvast stuur en zadel gemonteerd.

Eerst het gehele frame met Commandant nog een keer gepolished en in de was gezet:

[img=http://img219.imageshack.us/img219/6334/pc030584cg8.jpg]

Gebr. Bustraan zijn de oprichters van RIH. Decals zien er nog goed uit!:

[img=http://img219.imageshack.us/img219/6888/pc030577qv8.jpg]

fraai balhoofdplaatje:

[img=http://img219.imageshack.us/img219/5996/pc030576kh6.jpg]

Record Cranckstel en Gippieme Sprint-pedalen gemonteerd. Let op de 'regenboog-decals' op de zitbuis; op RIH-fietsen zijn n.l. liefst 63 WK- en Olympische Titels behaald!:

[img=http://img216.imageshack.us/img216/8513/pc030583vj8.jpg]

De stand van zaken tot nog toe: 'no-name' balhoofdstel/stuurpen, Champion-stuur, Record zadelpen met Brooks B17 Narrow-zadel (hier hou je het echt urenlang probleemloos op vol, afgelopen jaar gebruikt met
l'Eroica) en Record crankstel met kettingbladen voor echte mannen 53/48.

[img=http://img219.imageshack.us/img219/4053/pc030595io9.jpg]

Later weer verder...

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 04 dec 2008 20:42

Ik heb het topic verplaats naar een logischere plek.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie