Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Levensduur kettingen testen.

simen
Forum-lid

simen 30 nov 2008 22:58

kraker schreef:Ik bezit helaas geen kettingslijtage apparaatje, maar wel over een goede schuifmaat. In de gebruiksaanwijzing van Campa staat dat de ketting is versleten als de ketting langer is dan 132,40 mm (ik dacht over 10 schakels gemeten).

Nu heb ik er een KMC x10SL op liggen. Kan ik nu uit gaan van dezelfde lengte die Campa hanteert??

Dat denk ik wel
Het gaat over steekverschil dat na verloop van tijd optreedt tussen tanden en de kettingschakels.
Hierdoor gaat de ketting hoger op de tandflanken lopen.
(Steek is de afstand tussen twee rollen van de ketting)
Zij is ook tegen

indewind
Forum-lid

indewind 30 nov 2008 23:29

heb om aanraden van FM wel gekozen voor duurdere dura-ace ketting (op Ultergra bladen en kransjes, nog wel 9speed) en heb er al circa 5000 km mee gereden. Is nu wel versleten.
reinig geregeld met speciale ontvetter en smeer vervolgens met teflon. Nooit een probleem. Alleen die afbreekpennetjes van Shimano heb ik altijd ruzie mee. Vervang ze meteen door echt schakeltje. Deed dat zelf al maar kreeg later ook advies van FM om breekpennetje niet te gebruiken maar schakeltje te nemen.
Hoe lang horen de derailleurwieltjes mee te gaan?? En smeren jullie die ook?

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 01 dec 2008 18:22

Om de levensduur van de drive train te verhogen rijd ik met vier kettingen (niet tegelijk lolbroeken).

Zodoende doe ik op de mtb met veel circa 80% weggebruik 10k met mijn heleset. Ik vervang dan ook mijn derrailleur wieltjes

Ik verwissel de kettingen om de 250km en met metting.

De levensduur van derraileurwieltjes hangt sterk af van schakelgebruik, hoe vaker je schakelt....... daarbij sluiten ze bv bij sram veel harder dan shimano, dit zal waarschijnlijk komen door de hardere veer.

indewind
Forum-lid

indewind 01 dec 2008 22:05

Wat een gedoe, om de 250 km de ketting verwisselen. Dan blijf je toch bezig. Kun je na twee of drie rondjes weer je ketting wisselen. Respect, maar daar begin ik niet aan.

simen
Forum-lid

simen 01 dec 2008 23:00

indewind schreef: Hoe lang horen de derailleurwieltjes mee te gaan?? En smeren jullie die ook?

Als de tanden er puntig uit gaan zien wordt het toch echt tijd voor vervanging.
En meestal gaat daarna ook het schakelen weer stukken beter en preciezer.
Ik doe het meestal dan ook maar gelijk met de nieuwe ketting of hooguit na de tweede ketting.
Zij is ook tegen

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 01 dec 2008 23:07

indewind schreef:Wat een gedoe, om de 250 km de ketting verwisselen.

Met een snelsluitschakeltje is het zo gepiept hoor.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

lior63
Forum-lid

lior63 02 dec 2008 14:42

Als je niet voor de top gaat (Dura-ace of Record) dan zijn kettingen niet zo duur dat het mij al de soesa waard is. gewoon een metertje er op en tijdig vervangen.

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 02 dec 2008 15:11

Scepticus schreef:
indewind schreef:Wat een gedoe, om de 250 km de ketting verwisselen.

Met een snelsluitschakeltje is het zo gepiept hoor.

Zo diep in de finale van het WK of de Ronde van Vlaanderen denk ik er nog niet aan. Ik neem wel gewoon mijn reservefiets van de volgwagen ;)
Ik rijd al het hele seizoen op dezelfde ketting (km of 5000), en het lijkt erop dat ik het volgende seizoen gewoon doorga met dezelfde ketting van 18 euro, en dezelfde cassette van 25 euro.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

ilko
Forum-lid

ilko 03 dec 2008 14:36

de zwarten schreef:[Ik rijd al het hele seizoen op dezelfde ketting (km of 5000), en het lijkt erop dat ik het volgende seizoen gewoon doorga met dezelfde ketting van 18 euro, en dezelfde cassette van 25 euro.

+1. Ik rij al het hele jaar op twee fietsen met elk een Shimano ketting (1 DA en een Ultegra). De Ultegra ketting heeft er vorige winter ook al opgezeten. Ik doe er niets raars mee behalve schoonhouden met een borstel met zeep en vetten met wat kettingolie en dat gaat gewoon prima.

Verschil tussen DA en Ultegra lijk ik wel te merken. Heb het gevoel dat de DA ketting minder gevoelig is voor roestvorming. Mijn Ultegra ketting wil een dag na een ritje in de regen nog wel eens wat bruin worden. DA lijkt ook minder om onderhoud te vragen, maar dat is waarschijnlijk perceptie. Prijsverschil hoef je het niet voor te doen. Scheelt 2,5 eur.

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 03 dec 2008 18:42

Volgens mij zijn de verschillen in (rekafhankelijke) houdbaarheid van verschillende kettingen wel degelijk te meten. De kracht op de ketting kan wel gesimuleerd worden door er een gewicht aan te hangen, eventeel met een of ander mechanisme kan ook nog gesimuleerd worden dat de kracht op de ketting tijdens een omwenteling varieert.
Dus dan krijg je een resultaat onder vergelijkende omstandigheden maar ja de omstandigheden zullen misschien wel een veel grotere invloed hebben op de levensduur dan de kwaliteit van de ketting zelf.
Afbeelding

simen
Forum-lid

simen 03 dec 2008 22:52

Omstandigheden maken schat ik voor 90 percent het verschil.
Ooit een ketting vernieuwd die keurig in de dichte kettingkast draait?
Ik niet en dat zijn toch meestal niet de A-merken die daarin ronddraaien, jaren achter elkaar.
Zij is ook tegen

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 04 dec 2008 20:35

Met een kettingkast heb je dan ook nooit een scheve kettinglijn, en ook dat maakt uit...
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Plaats reactie