groep laten monteren?
Fietsmaatje heeft elders een frame gekocht en ingelverd bij de fietsenmaker. Daar heeft ie een DA-groep gekocht en laten monteren op het elders gekochte frame. Hij kon dat frame niet leveren en deed dus niet mooeilijk. Hij heeft de groep verkocht en rekende voor het monteren een meer dan schappelijke prijs.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Corniel schreef:Er zijn meerdere bedrijfstakken waar dit soort verschuivingen plaats vinden/vonden. De groenteboer en slager moesten er als eerste aan geloven. Meer recent de muziekindustrie en de witgoedboeren.
Ondanks mijn vorige post vind ik het ook wel ergens jammer dat de kleinhandel verdwijnt o.i.v. de supermarkten/internet. Voor sommige goederen/diensten heb ik het er knap lastig mee (vind maar eens goed brood in Nederland, meestal is het dan nog in een plastic zak geduwd, waardoor het brood niet kan ademen!), maar een derailleur is een derailleur.
Ik dacht er nog eens over na, en in Turkije en Marokko heb ik dikwijls schitterende vis of vlees gegeten, die je aan een kraampje op straat kocht, en die het naburig kraampje vakkundig op de rooster grilde. Het kan dus ook
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
-
- Forum-lid
- Berichten: 3988
- Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38
Ik snap zo'n houding eigenlijk niet zo goed. Je kunt als FM wel net doen alsof er geen internet is maar dan mis je de handel helemaal want de consument die je nu weigert komt dan dus helemaal niet meer binnen.
Volgens mij ben je veel slimmer bezig als je jezelf in de markt zet als specialist. Natuurlijk kun je ook onderdelen leveren maar het is geen must. Je kunt toch ook gewoon uren verkopen? Daar kun je een mooie marge op maken en je hebt een tevreden consument die voor onderhoud of andere zaken misschien weer terugkomt. En misschien zal diezelfde consument in gevallen waar het prijsverschil wat minder groot is de volgende keer wel bij jou kopen omdat hij het je gunt.
Misschien dat je jezelf zo'n defensieve houding kunt permiteren als je overladen bent met werk. Maar in elk ander geval zou ik er toch anders mee omgaan.
Volgens mij ben je veel slimmer bezig als je jezelf in de markt zet als specialist. Natuurlijk kun je ook onderdelen leveren maar het is geen must. Je kunt toch ook gewoon uren verkopen? Daar kun je een mooie marge op maken en je hebt een tevreden consument die voor onderhoud of andere zaken misschien weer terugkomt. En misschien zal diezelfde consument in gevallen waar het prijsverschil wat minder groot is de volgende keer wel bij jou kopen omdat hij het je gunt.
Misschien dat je jezelf zo'n defensieve houding kunt permiteren als je overladen bent met werk. Maar in elk ander geval zou ik er toch anders mee omgaan.
Ach, dat kan hier op 30 april ook weer. Moet niet de keuringsdienst van Waren langskomen, want dan mogen ze allemaal inrukken...de zwarten schreef:Ik dacht er nog eens over na, en in Turkije en Marokko heb ik dikwijls schitterende vis of vlees gegeten, die je aan een kraampje op straat kocht, en die het naburig kraampje vakkundig op de rooster grilde. Het kan dus ook
Ik bouw me fiets zelf deels op (< scheelt kosten), een groot aantal onderdelen kan je er makkelijk op je frame monteren. Vervolgens gaat de fiets voor de bekabeling/het afstellen naar een FM in de buurt, die ik voor zo'n klus toevertrouw.
- http://www.dewielershop.nl - http://www.kuipercarbonwielen.nl (sinds 2007!)
zie het filmpje op de hoofdpagina van fiets. in 10 minuten een nieuwe Dura Ace groep gemonteerd
jammer dat je een record groep hebt (nou ja...), maar met bovenstaande tips ga je zeker een heel eind komen. de montage-instructies van campa zijn af en toe wel een beetje afschrikwekkend (het niet met het juiste moment aandraaien van deze bout kan fatale gevolgen hebben, mogelijk met de dood tot gevolg ..). niet gek laten maken en gewoon je gezonde verstand gebruiken.
overigens heb ik 3 maanden terug eenzelfde groep gemonteerd voor een vriend van mij in amsterdam. op een heel mooi frame. hartstikke leuk om te doen en het kostte ons beiden een vrije middag.
jammer dat je een record groep hebt (nou ja...), maar met bovenstaande tips ga je zeker een heel eind komen. de montage-instructies van campa zijn af en toe wel een beetje afschrikwekkend (het niet met het juiste moment aandraaien van deze bout kan fatale gevolgen hebben, mogelijk met de dood tot gevolg ..). niet gek laten maken en gewoon je gezonde verstand gebruiken.
overigens heb ik 3 maanden terug eenzelfde groep gemonteerd voor een vriend van mij in amsterdam. op een heel mooi frame. hartstikke leuk om te doen en het kostte ons beiden een vrije middag.
Bottecchia schreef:Ik snap zo'n houding eigenlijk niet zo goed. Je kunt als FM wel net doen alsof er geen internet is maar dan mis je de handel helemaal want de consument die je nu weigert komt dan dus helemaal niet meer binnen.
Volgens mij ben je veel slimmer bezig als je jezelf in de markt zet als specialist. Natuurlijk kun je ook onderdelen leveren maar het is geen must. Je kunt toch ook gewoon uren verkopen? Daar kun je een mooie marge op maken en je hebt een tevreden consument die voor onderhoud of andere zaken misschien weer terugkomt. En misschien zal diezelfde consument in gevallen waar het prijsverschil wat minder groot is de volgende keer wel bij jou kopen omdat hij het je gunt.
Misschien dat je jezelf zo'n defensieve houding kunt permiteren als je overladen bent met werk. Maar in elk ander geval zou ik er toch anders mee omgaan.
een heel kleine kanttekening: als je je complete winst moet halen uit je werkplaatstarief, wordt dat een fikse uurprijs... wat weer afschrikt en waar de klant die WEL zijn onderdelen bij de betreffende winkel koopt dan weer de dupe van is.
over het opbouwen van een relatie met je LBS is al een forum volgeschreven geloof ik... ik doe het liefst alles zelf, maar da's meer omdat ik er lol in heb.
Als gemeld: er zijn fietsenmakers die je qua werkplaatstarief niet de volle mep rekenen omdat ze marge maken op de onderdelen die je hebt gekocht. Als je zelf onderdelen koopt, betaal je gewoon uurtarief. Niks mis mee. Volgens mij heeft een slimme FM daar zelf alle commerciele speelruimte in handen.
Ik had pas een ossekoppie nodig voor een knutselproject. De maat die ik nodig had kon hij vanaf 65 euro leveren. Bij rose kon ik een stuur voor 29 euro kopen en dat heb ik 'm ook verteld. Hij geeft je dan ook groot gelijk dat je die keuze maakt. En daardoor kom ik weer bij hem terug. Stuurtje overigens zelf gezet, het was tenslotte een knutselprojectje.
Ik had pas een ossekoppie nodig voor een knutselproject. De maat die ik nodig had kon hij vanaf 65 euro leveren. Bij rose kon ik een stuur voor 29 euro kopen en dat heb ik 'm ook verteld. Hij geeft je dan ook groot gelijk dat je die keuze maakt. En daardoor kom ik weer bij hem terug. Stuurtje overigens zelf gezet, het was tenslotte een knutselprojectje.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
er zijn gewoon een hoop FM's die het erbij doen en niet veel tijd daar in willen steken.
Er zijn er ook die dat wel willen en daar kan je prima je zelf gekochte groep laten monteren tegen een ( redelijk) tarief.
De fm's die principieel het niet willen omdat je er niet de groep koopt, missen de boot. Je moet je alleen als klant afvragen of je het gemonteerd wilt hebben door iemand die er eigenlijk niet op zit te wachten.
Als je een beetje zoekt, vind je genoeg zaken waar je terecht kan denk ik.
Er zijn er ook die dat wel willen en daar kan je prima je zelf gekochte groep laten monteren tegen een ( redelijk) tarief.
De fm's die principieel het niet willen omdat je er niet de groep koopt, missen de boot. Je moet je alleen als klant afvragen of je het gemonteerd wilt hebben door iemand die er eigenlijk niet op zit te wachten.
Als je een beetje zoekt, vind je genoeg zaken waar je terecht kan denk ik.
om mijn ultegra sl groep te monteren heb je enkel sleutel voor de cups nodig, kabelkniptang, paar inbussen die je normaal al hebt, en cassetteafnemer en -zweep, die je zowiezo nodig hebt om je fiets grondig te kuisen.
dat zal het zo ongeveer zijn, heb je voor +-60 euro. + je kan dan zelf repareren en vervangen, en het is echt niet moeilijk. enkel voor carbon is momentsleutel mss wel handig en dat is dan + 80? euro
doe het zelf is mijn motto!;)
dat zal het zo ongeveer zijn, heb je voor +-60 euro. + je kan dan zelf repareren en vervangen, en het is echt niet moeilijk. enkel voor carbon is momentsleutel mss wel handig en dat is dan + 80? euro
doe het zelf is mijn motto!;)