Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Verschil dure/goedkope remmen.

intersantos
Forum-lid

intersantos 31 okt 2008 13:10

Is er ooit een onafhankelijke en onderbouwde test hiervan geweest? Bijvoorbeeld door Tour Magazine of zo?

lior63
Forum-lid

lior63 31 okt 2008 13:37

Die oude mafacs waren inderdaad geweldig, ik heb nog een setje liggen denk ik.

arjan916
Forum-lid

Gebruikersavatar arjan916 31 okt 2008 18:20

Aziraphale schreef:Iemand ervaring met Tektro?

Bedoel je de remtangen of het remhandle?
Ik rij met de Tektro TRP remhandles (tijdrit) i.c.m. DuraAce remtangen en blokken.
Zeker geen klagen over, gewoon erg goed doseerbaar en gevoel.

Zelf vind ik het verschil tussen goedkoop en duur wel duidelijk merkbaar; op m'n "winterfiets" zaten Tiagra remtangen, die heb ik vervangen door DuraAce en echt een beter gevoel en remkracht voor teruggekregen.
Daarbij alleen de remtangen vervangen, de kabels en remhandles toen hetzelfde gelaten.
En je merkt vooral bij hard remmen het verschil.
Ombouw/aanschaf zou ik alleen aanraden als je materiaal al aan vervanging toe is, of je bent een zwaargewicht die in noodvaart een berg afkomt zetten ;-)
Vooropgesteld dat je een instapgroep hebt.
Als je al een goede middenmoot hebt (bijv. 105/Centauer) dan zou ik niet nadenken over vervanging, zeker niet als je meestal op t vlakke rijdt; je niet gek laten maken en gewoon ermee doorrijden.
Alles voor de foto

http://www.arjan916.nl

velo
Forum-lid
Contact

velo 31 okt 2008 20:21

Leuk om al de reacties te lezen over dit onderwerp.

Mijn vermoeden is wel bevestigd dat het alleen te overwegen is als je in de bergen je km's maakt en dat de kwaliteit tussen de door mij genoemde groepen elkaar weinig ontloopt zeker als je hoofdzakelijk 'vlakke' km's maakt.

Wat wel opvalt in de reacties mbt. het 'doorbuigen' van de remmen en dat de top groepen stijver zijn. Als dat het resultaat is van die constante zucht naar lichter en lichter dan is de wal echt het schip aan het keren mi.

Verder is zoals een enkeling het al aanhaalt ook voor sommigen een kwestie van ego en alle varianten daarop om met een topgroep te rijden iets wat ik niet wilde kenbaar maken in de openingsreactie :-)

Wat ook iemand aangeeft is dat dit wel een erg mooi onderwerp is voor bv. fiets om dit eens te testen net zoals ze de banden doen.

Bedankt allemaal voor de reacties.
Staal, je blijft rijden ....
http://vintageveloblog.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie