Pagina 3 van 3
Geplaatst: 09 mei 2011 17:17
door sharkman113
Je bedoeld dat de achterderailleur de spaken kan raken. Dat kan inderdaad bij zeer flexibele wielen. Met die ring zou ik voorzichtig zijn en dan zeker niet meer de meegeleverde campa afsluitring gebruiken (die is van zeer zacht metaal en de draad beschadigd wel heel erg eenvoudig).
Re: Campagnolo zonda
Geplaatst: 31 aug 2011 22:56
door BonoCross
Sinds kort heb ik een stel Zonda's uit 2009 (voor een prikkie bij mijn fm gehaald). Geweldige wielen maar het enige probleem is dat de aero spaken constant draaien. Ben er 2 keer mee terug geweest naar mijn fm (eerste keer nippels met loctite laten fiksen en de tweede keer met lijm). Nu heb ik vandaag weer een ritje gemaakt op de Zonda's maar er zijn toch weer 2 spaken bijna een kwartslag gedraaid. Er zit geen slag in ofzo maar alle spaken beginnen na een tijdje te draaien. Ik heb hooguit 3000km met de wielen gereden. Wie weet hoe ik dit het beste op kan lossen? En hoe kan ik evt. zelf de spaken terugdraaien zonder er een slag in te draaien?
Re: Campagnolo zonda
Geplaatst: 31 aug 2011 23:24
door pwaverijn
af en toe terug draaien, voorzichtig (evt met iets ertussen) met een platbektang achtig ding terugdraaien
Re: Campagnolo zonda
Geplaatst: 02 sep 2011 00:17
door gekke_henkie
probleem is waarschijnlik dat iemand met WD40 (oid) over de velg is heen geweest om alles weer schoon te krijgen, maar dat trekt tussen de spaken en de spaaknippels, en dan gaan die draaien. dat is eigenlijk uit den boze om te doen... dan moet je blijven terugdraaien.. (mijn oude zonda''s bleven netjes zitten op hun plek)
Re: Campagnolo zonda
Geplaatst: 02 sep 2011 10:47
door lvgh
gekke_henkie schreef:probleem is waarschijnlik dat iemand met WD40 (oid) over de velg is heen geweest om alles weer schoon te krijgen, maar dat trekt tussen de spaken en de spaaknippels, en dan gaan die draaien. dat is eigenlijk uit den boze om te doen... dan moet je blijven terugdraaien.. (mijn oude zonda''s bleven netjes zitten op hun plek)
Dat zou betekenen dat ook de spaakspanning verandert en dan zou je slagen moeten zien. Het lijkt er eerder op dat de nippels meedraaien in het velgbed - daar kan inderdaad wel verminderde wrijving zijn ontstaan. Om ze recht te zetten zou ik dan met een spaaksleutel en een vasthouder voor de aerospaak (wordt meegeleverd bij de Zonda's) spaak&nippel tegelijk in de goede richting terugdraaien.
Re: Campagnolo zonda
Geplaatst: 02 sep 2011 14:20
door BonoCross
De nippels lijken inderdaad mee te draaien, omdat er geen slag in komt bij het draaien van de spaken. Met WD40 ben ik uiteraard nooit aan het poetsen geweest...
Voorlopig laat ik het maar even zo zitten, want ik zie mezelf er met een beetje pech zo een slag in draaien. Binnenkort maar weer even terug naar de fm voor poging nummer 3
(Wat ik er nog even bij moet zeggen: het zijn alleen de spaken in het achterwiel aan de non-drive side. Overige spaken staan nog allemaal kaarsrecht.)
Re: Campagnolo zonda
Geplaatst: 02 sep 2011 16:41
door dogestyle
Ik heb mijn zonda's altijd gebruikt icm dura ace remblokken, achteraf gezien misschien niet de meest ideale combinatie: na 20.000 km (hooguit 25.000) zijn de remvlakken behoorlijk uitgedund, kleine scheurtjes etc. Ik heb ze aan de kant gegooid, maar zit er over te denken een nieuwe set aan te schaffen omdat het verder perfecte wielen zijn... totaal off topic trouwens maar misschien handig om te weten voor potentiele kopers
Groet
Re: Campagnolo zonda
Geplaatst: 18 okt 2011 13:35
door BonoCross
Voor de Shimano-rijders onder ons die geen bezwaar hebben tegen het rijden met Campa wielen, bij B-C een stel 2010 Zonda' s voor slechts 299 euro:
http://www.bike-components.de/products/ ... satz-.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Campagnolo zonda
Geplaatst: 18 okt 2011 19:30
door ultimatecf
Of voor campa-rijders die toevallig nog een goede body voor die wielen hebben liggen.