Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Beginnen met wedstrijden

kers
Forum-lid

kers 20 okt 2008 14:45

Gem snelheden zeggen idd niet veel. Pas als je ze tegen intensiteit (hartslag) kan afzetten zegt het wellicht wat. En dan nog zit je met externe factoren als wind, temperatuur, luchtvochtigheid etc. Maar met onze groepsduurtrainingen (elite/beloften) halen we geen 33km/h. Daarvoor moet je al teveel stoppen bij stoplichten etc. En moet je al jakkeren wil je nog 33 km/h halen en schieten we ons trainingsdoel voorbij.
Maar grofweg schattend lijk je me zeker niet iemand die geen aanleg zou hebben en kan je wedstrijden zeker gaan leren rijden. Dit leren is wellicht een van de reden dat beginnen bij de beloften niet handig is. Daar zitten jonge gasten met wellicht meer ervaring en die erg gehaaid zijn en weinig nalaten om succes te halen. Om in een dergelijk peloton je te handhaven en daarmee, wedstrijden uitrijden, is als beginner erg lastig. En ik heb daardoor mensen wel het plezier zien verliezen en dat is jammer. Een amateur-A licentie is dan best een mooie opstap om te leren in een minder hectisch peloton. Daar zitten ook nogal eens ex-elite renners, die inmiddels werk en een gezin hebben en dus niet meer alle risico's nemen in een wedstrijd. Tevens heb je met zo'n licentie ook de mogelijkheid (zeker ook in België) om je toch te meten met elite en beloftenrenners in wedstrijden waar ze gemixt rijden. Wie weet gaat het heel goed en kan je de overstap naar beloften alsnog maken. En wat vervoer betreft, als je contact krijgt, kan je zoveel mogelijk met mensen meerijden naar koersen die verder weg zijn.
wkers

renner1972
Forum-lid

renner1972 24 okt 2008 15:46

He borrie.
Wat Jappo zegt klopt niet geheel. Als je 10 minuten 42 kunt rijden, kun je al aardig tempo rijden. Het interval trainen komt vanzelf, trainingswedstrijden zijn daar de basis voor. En als je één keer per week met een snel groepje kunt trainen kom je al ver.
Maar wat nog belangrijker is als ik jou berichten lees is dat je beter je langere trainingen, zeker als je alleen traint, bij lagere hartslag kunt doen, lager gemiddelde en één keer per week kort en intensief kunt trainen. In het weekend rij je dan één of twee wedstrijden.
Als je eenmaal wedstrijden rijdt kom je er vlug genoeg achter of je een echte criteriumrenner bent of meer voor de lange rondjes en klassiekers geschikt bent.
Als ik jou was zou ik eerst eens bij de A-amateurs kijken. Licentie kost niet veel en je betaald per wedstrijd. Bevalt het je niet dan is alleen de 60 euro verloren.
Ik zou het gewoon proberen. En wil je goed beslagen aan de wedstrijden beginnen, dan kun je altijd nog een trainer raadplegen, misschien heeft jou club die wel.

simic
Forum-lid

simic 24 okt 2008 16:11

Ik zou echt met Amateurs A beginnen. Ik weet niet hoe dat zit met van Ama B naar Ama A en dat het andersom niet kan. Maar als je niet weet waar je jezelf moet plaatsen zou ik echt bij de amateurs B beginnen. Ik zit niet bij de amateurs, maar als ik het goed lees is volgens @renner1972 per wedstrijd 60 euro?? Dat vind ik vrij veel geld voor een wedstrijd en vooral als het tegenvalt!

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 24 okt 2008 16:55

De licentie kost voor een heel jaar maar €60, per wedstrijd moet je met een A/B licentie ook nog een paar euro betalen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

nielske
Forum-lid

nielske 27 okt 2008 19:51

Ik zit in dezelfde situatie als jij en ga begin november (dan kan het pas weer) een licentie voor amateurs B aanvragen. Als ik je gegevens zo eens bekijk (inderdaad, voor zover je daar waarde aan kan hechten) denk ik dat je beter een amateur-B licentie aan kan vragen. Je kunt altijd nog een groep omhoog.

Ik train hier in de buurt met een snelle trainingsgroep (gem. 38-40 km/uur), maar daar hoefde ik in het begin van dit seizoen echt niet aan te denken. Vooral het bochtenwerk (nog steeds), het aanzetten na bochten (richting de 50-60 per uur) en het positioneren in de groep was erg wennen.

Belangrijkste is er eerst plezier in krijgen doordat het goed gaat, steek je te hoog in dan is dat niet goed voor je motivatie, is mijn ervaring.
"Pijn is tijdelijk, opgeven is voor altijd."

http://img689.imageshack.us/img689/6228/img2526e.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

borrie
Forum-lid

borrie 28 okt 2008 13:14

Ok bedankt voor jullie reacties. Ik neem gewoon Amateurs B licentie en ga bij RETO die trainingen op papendal doen.

niels1979
Forum-lid

niels1979 05 nov 2008 17:32

borrie schreef: Ik reed zaterdag rond Nijmegen (Groesbeek - Berg en Dal) en kwam een rabo-renner tegen (ik weet niet zeker, hij leek op Flecha, maar dat lijkt me weer sterk dat hij daar zo fietsen..) op een zwarte tijdritfiets van Colnago en een RudyP. bril op.

Offtopic:
Ken hem wel, het is alleen geen Flecha, hij rijdt altijd zonder helm, alleen een rabo petje op achterstevoren.
Een rabo wannabee, voor de rest helemaal in rabokleuren.

Plaats reactie