Geplaatst: 20 okt 2008 14:45
Gem snelheden zeggen idd niet veel. Pas als je ze tegen intensiteit (hartslag) kan afzetten zegt het wellicht wat. En dan nog zit je met externe factoren als wind, temperatuur, luchtvochtigheid etc. Maar met onze groepsduurtrainingen (elite/beloften) halen we geen 33km/h. Daarvoor moet je al teveel stoppen bij stoplichten etc. En moet je al jakkeren wil je nog 33 km/h halen en schieten we ons trainingsdoel voorbij.
Maar grofweg schattend lijk je me zeker niet iemand die geen aanleg zou hebben en kan je wedstrijden zeker gaan leren rijden. Dit leren is wellicht een van de reden dat beginnen bij de beloften niet handig is. Daar zitten jonge gasten met wellicht meer ervaring en die erg gehaaid zijn en weinig nalaten om succes te halen. Om in een dergelijk peloton je te handhaven en daarmee, wedstrijden uitrijden, is als beginner erg lastig. En ik heb daardoor mensen wel het plezier zien verliezen en dat is jammer. Een amateur-A licentie is dan best een mooie opstap om te leren in een minder hectisch peloton. Daar zitten ook nogal eens ex-elite renners, die inmiddels werk en een gezin hebben en dus niet meer alle risico's nemen in een wedstrijd. Tevens heb je met zo'n licentie ook de mogelijkheid (zeker ook in België) om je toch te meten met elite en beloftenrenners in wedstrijden waar ze gemixt rijden. Wie weet gaat het heel goed en kan je de overstap naar beloften alsnog maken. En wat vervoer betreft, als je contact krijgt, kan je zoveel mogelijk met mensen meerijden naar koersen die verder weg zijn.
Maar grofweg schattend lijk je me zeker niet iemand die geen aanleg zou hebben en kan je wedstrijden zeker gaan leren rijden. Dit leren is wellicht een van de reden dat beginnen bij de beloften niet handig is. Daar zitten jonge gasten met wellicht meer ervaring en die erg gehaaid zijn en weinig nalaten om succes te halen. Om in een dergelijk peloton je te handhaven en daarmee, wedstrijden uitrijden, is als beginner erg lastig. En ik heb daardoor mensen wel het plezier zien verliezen en dat is jammer. Een amateur-A licentie is dan best een mooie opstap om te leren in een minder hectisch peloton. Daar zitten ook nogal eens ex-elite renners, die inmiddels werk en een gezin hebben en dus niet meer alle risico's nemen in een wedstrijd. Tevens heb je met zo'n licentie ook de mogelijkheid (zeker ook in België) om je toch te meten met elite en beloftenrenners in wedstrijden waar ze gemixt rijden. Wie weet gaat het heel goed en kan je de overstap naar beloften alsnog maken. En wat vervoer betreft, als je contact krijgt, kan je zoveel mogelijk met mensen meerijden naar koersen die verder weg zijn.