Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

centaur vs. ultegra SL

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 24 sep 2008 04:49

wrk schreef:Mooi dat er zoveel reacties zijn. Als ik het goed begrijp, vinden de meesten centaur mooier, maar is er kwalitatief geen verschil. In dat geval neig ik toch naar ultegra sl, wat toch zeker zo'n 150 euro goedkoper is. Als ik voor campa kies, moet bovendien mijn shimanobody worden vervangen.

Maar ik ben er nog niet helemaal uit...



Hoi,

Niks persoonlijks maar da's nu typisch de foute, kortzichtige logica van de moderne maatschappij.
Die 150 Euro ben je al gauw weer kwijt bij Shimano aan onderhoud en vervangingen van kettingen en cassettes en dies meer. Daar tellen we nog niet de tijd en benzine die je besteed met het op en afhalen van je fiets en de derving en wat dan nog.
Aan jou de keuze.

Campa spul kan altijd worden hersteld en gaat gewoon langer mee, alles straalt gewoonweg kwaliteit en vakmanschap uit terwijl Shimano zo onpersoonlijk vaalgrijs en doods is. Ieder zijn meug en ik wil hiermee geenszins een oeverloze welles-nietes polemiek mee opzetten.

Dat gezegd zijnde, de Centaur 09 gruppo is gewoonweg fantastisch goed en die shifters vallen in levende lijve qua vorm meer dan goed mee. Het is echt een stap vooruit op alle gebied.
Een ding mis ik en da's een duidelijk hoorbare klik bij het opschakelen, iets wat ik en met mij vele anderen, ook al de 08 Record/Chorus generatie verweet.

Al bij al vind ik de vergelijking met de Ultegra groep behoorlijk mank. Dit is duidelijk van een hoger gehalte, zowel puur technisch als louter economisch of esthetisch.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

sennebikes
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:56

sennebikes 24 sep 2008 09:03

In heel deze vergelijking kan ik maar 1 zaak zeggen. Ga voor de centaur. Zeker voor
de 2009 versie, die gelijkwaardig is aan de chorus 2009 alleen maar een tandje minder en ik
denk persoonlijk niet dat de 11-speed niet door de 2 andere grootheden SRAM en SHIMANO gevolgd gaat worden.

In deze tijd willen we toch ook allemaal een mooie moderne fiets. Shimano had dit jaar hun
verborgen waslijnen moeten doortrekken naar de lagere groepen en niet alleen voor de
dura ace groep. Nu blijven ze kwa estetica 10 jaar achterop lopen.

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 24 sep 2008 11:02

fdegrove schreef:
wrk schreef:Mooi dat er zoveel reacties zijn. Als ik het goed begrijp, vinden de meesten centaur mooier, maar is er kwalitatief geen verschil. In dat geval neig ik toch naar ultegra sl, wat toch zeker zo'n 150 euro goedkoper is. Als ik voor campa kies, moet bovendien mijn shimanobody worden vervangen.

Maar ik ben er nog niet helemaal uit...


Hoi,

Niks persoonlijks maar da's nu typisch de foute, kortzichtige logica van de moderne maatschappij.
Die 150 Euro ben je al gauw weer kwijt bij Shimano aan onderhoud en vervangingen van kettingen en cassettes en dies meer.

Je mag toch wel een flinke kilometervreter zijn wil je die 150 euro verschil 'goed maken' in reguliere slijtagedelen. Daar koop je drie kettingen (11000km?) en cassettes (40000km?) voor, om maar wat te noemen. Verdisconteer daarnaast het feit dat Campa onderdelen duurder zijn, wat de voorsprong door minder slijtage weer ten dele tenietdoet. Zeg nu maar zoals het is: jij vindt Campa mooier en beter en daar heb jij best een meerprijs voor over ;)

@buddo: met Shimano kun je ook meerdere tanden tegelijk lichter schakelen.

perik
Forum-lid
Berichten: 3010
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 24 sep 2008 11:14

Campa afficionados zoals fdegrove zullen altijd beweren dat je met Shimano een kat in de zak koopt en dat het een en al ellende is qua onderhoud. Van shimano kun je ook alles los kopen, uitgezonderd losse palletjes en veertjes voor in je shifters (maar gelukkig blijven de shimano shifters het altijd gewoon doen). In de praktijk werken zowel campa als shimano gewoon uitstekend. Gebruik eventueel de zoekfunctie en pak een bak popcorn, dan kun je eindeloos van dit soort discussie vinden! ;)

mongoose
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 sep 2008 13:14

mongoose 24 sep 2008 21:26

buddo schreef:Schakelen bij Centaur 2008 kan in trappen van drie in 1 schakelbeweging, bij onverwachte stijging na bijv. bocht is dat wel handig (mij goed bevallen tijdens Boogies Extreme).
Kan bij Shimano ook. Gewoon de hendel wat verder duwen en je kunt ook 3 kroontjes schakelen in één keer. Kan wel maar in één richting (naar de grotere kroontjes, kleiner schakelen dus).

wrk
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 jun 2008 16:19

wrk 26 sep 2008 14:27

fdegrove schreef:
wrk schreef:Mooi dat er zoveel reacties zijn. Als ik het goed begrijp, vinden de meesten centaur mooier, maar is er kwalitatief geen verschil. In dat geval neig ik toch naar ultegra sl, wat toch zeker zo'n 150 euro goedkoper is. Als ik voor campa kies, moet bovendien mijn shimanobody worden vervangen.

Maar ik ben er nog niet helemaal uit...



Hoi,

Niks persoonlijks maar da's nu typisch de foute, kortzichtige logica van de moderne maatschappij.
Die 150 Euro ben je al gauw weer kwijt bij Shimano aan onderhoud en vervangingen van kettingen en cassettes en dies meer. Daar tellen we nog niet de tijd en benzine die je besteed met het op en afhalen van je fiets en de derving en wat dan nog.
Aan jou de keuze.

Campa spul kan altijd worden hersteld en gaat gewoon langer mee, alles straalt gewoonweg kwaliteit en vakmanschap uit terwijl Shimano zo onpersoonlijk vaalgrijs en doods is. Ieder zijn meug en ik wil hiermee geenszins een oeverloze welles-nietes polemiek mee opzetten.

Dat gezegd zijnde, de Centaur 09 gruppo is gewoonweg fantastisch goed en die shifters vallen in levende lijve qua vorm meer dan goed mee. Het is echt een stap vooruit op alle gebied.
Een ding mis ik en da's een duidelijk hoorbare klik bij het opschakelen, iets wat ik en met mij vele anderen, ook al de 08 Record/Chorus generatie verweet.

Al bij al vind ik de vergelijking met de Ultegra groep behoorlijk mank. Dit is duidelijk van een hoger gehalte, zowel puur technisch als louter economisch of esthetisch.

Ciao, ;)







Je hebt me overtuigd. Vandaag vosfietsen gebeld om een afspraak te maken voor het monteren van de groep. Probleem is alleen dat ze geen campagnolo body hebben die op mijn American Classic wiel past.

Weet iemand misschien hoe ik daar aan kan komen?

sjefjanssen
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 29 feb 2008 22:44

sjefjanssen 26 sep 2008 22:43

@ wrk.
Ik wens je veel succes.Laat iets horen hoe het bevalt.
Ik zit met hetzelfde probleem(Ultegra SL of Centaur).
Groet,
Sjef.

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 27 sep 2008 03:43

Hoi,
Kan bij Shimano ook. Gewoon de hendel wat verder duwen en je kunt ook 3 kroontjes schakelen in één keer. Kan wel maar in één richting (naar de grotere kroontjes, kleiner schakelen dus).
Ik kan me vergissen maar is het niet zo dat je bij Shimano maximaal in een keer 2 kransjes hoger en kan opschakelen en een per een naar omlaag?

@WRK, die Campa body moet wel te vinden zijn in Nederland maar of je die nog te pakken krijgt voor je afspraak...?

Succes, ;)
Snobisme is een dure hobby...

edwin01
Forum-lid
Berichten: 1778
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

edwin01 27 sep 2008 13:40

Nope... 3 kransen met 1 zwiep.....

franskarel
Forum-lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 09 mei 2008 23:27

franskarel 27 sep 2008 13:49

Inderdaad zoals Edwin01 zegt 3 kransen met één zwiep zeker bij de Ultegra.Is bij de andere Shimano groepen onder de Ultegra misschien anders?Maar da weet ikke niet.
Stevens SCF2 Shimano Ultegra Easton EA90

checkerpig
Forum-lid
Berichten: 131
Lid geworden op: 08 mei 2004 22:50

checkerpig 27 sep 2008 14:02

Ben zelf shimano-man en heb alle groepen behalve de Sora, maar twee belangrijke redenen om toch voor Campa te kiezen en hier nog niet naar voor kwamen zijn voor mij de uitstekende Campa wielen, en het feit dat je een 29 kransje achteraan kan steken en dit zonder enig probleem!
CP.

dige
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 06 mar 2007 21:13

dige 17 okt 2008 14:03

Omwille van de wielen is wat mij betreft geen goede reden. Er bestaat nog zoiets als Fulcrum wielen. Deze komen uit dezelfde fabriek als de ander campagnolo wielen en gebruiken dezelfde technologie.

Plaats reactie