Hoog carbon voor <325 euro
Uiteraard. Paypal wilt ook geld verdienen en niet zo'n beetje ook. Ze tellen altijd 4 of 5 cent.
Deze novatec naven kun je volgens mij ook gewoon bij CNC krijgen. De X-light is bijna zeker dezelfde. Bij bdopcycling.com kost een set $125 (misschien voor iemand anders met hetzelfde idee).
Ik zit ook aan zoiets te denken, alleen dan voor clinchers (alu-carbon). Liefst gigantex velgen, naven (Edco) en rode messing nippels heb ik al. Enige probleem is dat 18 gaats velgen nergens te vinden zijn.
Ik zit ook aan zoiets te denken, alleen dan voor clinchers (alu-carbon). Liefst gigantex velgen, naven (Edco) en rode messing nippels heb ik al. Enige probleem is dat 18 gaats velgen nergens te vinden zijn.
Bij CNC hebben ze de naven idd ook. Of beter gezegd: hadden. De voornaaf haal ik daar iig wel vandaan.
Wat betreft de alu-carbon clinchers: volgens mij zijn die vrij lastig te vinden. Als je een leverancier kan vinden is het ook niet moeilijk om ze in 18-gaats te laten leveren. Maar volgens mij leveren de meeste Chinezen alleen volledig alu velgen met een carbon laagje (a 800 gram per stuk) Kan je Kuiper niet eens mailen om te kijken of hij wat voor je kan betekenen? Hij kent de wegen in velgenland natuurlijk prima.
Met dank aan MackersV2.0 en de postbode die precies langskwam toen ik uit mijn werk kwam:
En het bewijs dat de chinezen best handig zijn met lijntjespapier en een balpen:
Ik blijf het indrukwekkend vinden hoe snel de chinezen reageren op mails. Niet alleen bij Flyxii, maar ook bij andere sites waar ik wel eens wat bestel. En een bij een defect sturen ze meteen een nieuw exemplaar op.
Wat betreft de alu-carbon clinchers: volgens mij zijn die vrij lastig te vinden. Als je een leverancier kan vinden is het ook niet moeilijk om ze in 18-gaats te laten leveren. Maar volgens mij leveren de meeste Chinezen alleen volledig alu velgen met een carbon laagje (a 800 gram per stuk) Kan je Kuiper niet eens mailen om te kijken of hij wat voor je kan betekenen? Hij kent de wegen in velgenland natuurlijk prima.
Met dank aan MackersV2.0 en de postbode die precies langskwam toen ik uit mijn werk kwam:
En het bewijs dat de chinezen best handig zijn met lijntjespapier en een balpen:
Ik blijf het indrukwekkend vinden hoe snel de chinezen reageren op mails. Niet alleen bij Flyxii, maar ook bij andere sites waar ik wel eens wat bestel. En een bij een defect sturen ze meteen een nieuw exemplaar op.
Zo, de boel is binnen! Binnen tien dagen van bestellen totdat de postbode voor de deur stond. Ik hoefde ook geen extra douanekosten te betalen, aangeizien flyxii een waarde van 35 dollar op het pakket heeft gezet. (Ongevraagd). Op het eerste gezicht zag alles er prima uit, maar ik liep toch tegen flink wat problemen aan:
- het gewicht: 492 gram ipv 450 voor 56mm.
- de afwerking. De rand tussen remvlak en lak is niet overal gelijk. Op het velgbed zit een storende naad (bij 1 van de velgen.
- de spaakgaten in het velgbed zijn net te krap, waardoor het bitje dat ik gebruik met veel moeite de velg ingaat. Dat verschilt trouwens sterk per gat.
- ze zijn niet kaarsrecht, dus ik zal flink moeten klooien om ze goed recht te krijgen met spaken.
You get what you pay for dus....
De novatec naven zien we dikke prima trouwens! Soepel, lichter dan volgens de specs en met een fijna ratel.
Ik post dit weekend ff foto's!
- het gewicht: 492 gram ipv 450 voor 56mm.
- de afwerking. De rand tussen remvlak en lak is niet overal gelijk. Op het velgbed zit een storende naad (bij 1 van de velgen.
- de spaakgaten in het velgbed zijn net te krap, waardoor het bitje dat ik gebruik met veel moeite de velg ingaat. Dat verschilt trouwens sterk per gat.
- ze zijn niet kaarsrecht, dus ik zal flink moeten klooien om ze goed recht te krijgen met spaken.
You get what you pay for dus....
De novatec naven zien we dikke prima trouwens! Soepel, lichter dan volgens de specs en met een fijna ratel.
Ik post dit weekend ff foto's!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Waar heb je ze vandaan?
Flyxii. Het ziet er allemaal wel mooi uit hoor, maar het tipt natuurlijk niet aan zipp's, ffwd's of zelfs de wielen van Kuiper. Je krijgt waar je voor betaald, zoals ik al vertelde. Maar ja, voor 154 euro blijft het een koopje! (en 299 euro in totaal)
Ben erg nieuwsgierig naar de plaatjes en ervaringen straks! Leuk project Wouter
Nog niet helemaal recht (achterwiel), maar toch al aardig toonbaar: (excuus voor de telefoonpics)
Helaas zijn er een paar spaken beschadigd, dus ik moet even extra bestellen. Over een weekje zijn ze helemaal af. Voordat ik gebruikservaringen heb, ben ik wel iets verder. Er wordt komende week een termijn collegegeld afgeschreven, dus ik moet even een paar weken wachten met het kopen van tubes.
DS is radiaal, en NDS is 2x. Dat klinkt gek, maar is niet geheel onlogisch. Citec gebruikt deze methode bijvoorbeeld ook.
Ik twijfel of ik niet (nu ik toch spaken bij moet bestellen) voor crow's foot DS moet gaan, ivm betere verwerking van de aandrijfkrachten dan half radiaal (nu vangen 6 spaken de aandrijfkrachten op), maar wel betere laterale stijfheid (omdat crow's foot ook radiale spaken gebruikt).
Leesvoer: http://spokeanwheel.110mb.com/lacingsr.htm
Mijn wielrichter die ik een paar jaar geleden heb gekocht werkt prima voor een voorwieltje in mijn fixie, maar blijkt nu toch wel wat tekort te komen qua nauwkeurigheid. De beugel waar de stelschroeven in zitten is van plastic en buigt alle kanten op. Ik denk dat ik die ga vervangen door een zelfgemaakt exemplaar met een analoge meter:
En dan het belangrijkste:
De prijs:
Achternaaf: 50 euro
Velgen: 154 euro
Voornaaf: 29 euro
Spaken, nippels: 56,5 euro (komt nu door mijn eigen geklooi dus nog wat bij)
Verzendkosten: 9,5 euro
Totaal: 299 euro
Niet gek voor zo veel bling. Nu maar hopen dat het een beetje fatsoenlijk rijdt...
Helaas zijn er een paar spaken beschadigd, dus ik moet even extra bestellen. Over een weekje zijn ze helemaal af. Voordat ik gebruikservaringen heb, ben ik wel iets verder. Er wordt komende week een termijn collegegeld afgeschreven, dus ik moet even een paar weken wachten met het kopen van tubes.
DS is radiaal, en NDS is 2x. Dat klinkt gek, maar is niet geheel onlogisch. Citec gebruikt deze methode bijvoorbeeld ook.
Ik twijfel of ik niet (nu ik toch spaken bij moet bestellen) voor crow's foot DS moet gaan, ivm betere verwerking van de aandrijfkrachten dan half radiaal (nu vangen 6 spaken de aandrijfkrachten op), maar wel betere laterale stijfheid (omdat crow's foot ook radiale spaken gebruikt).
Leesvoer: http://spokeanwheel.110mb.com/lacingsr.htm
Mijn wielrichter die ik een paar jaar geleden heb gekocht werkt prima voor een voorwieltje in mijn fixie, maar blijkt nu toch wel wat tekort te komen qua nauwkeurigheid. De beugel waar de stelschroeven in zitten is van plastic en buigt alle kanten op. Ik denk dat ik die ga vervangen door een zelfgemaakt exemplaar met een analoge meter:
En dan het belangrijkste:
De prijs:
Achternaaf: 50 euro
Velgen: 154 euro
Voornaaf: 29 euro
Spaken, nippels: 56,5 euro (komt nu door mijn eigen geklooi dus nog wat bij)
Verzendkosten: 9,5 euro
Totaal: 299 euro
Niet gek voor zo veel bling. Nu maar hopen dat het een beetje fatsoenlijk rijdt...
Voor staan ze op 80 kgfs, misschien dat ik nog na 90 ga, maar niet veel hoger.
Achter staan ze nog niet helemaal op spanning omdat ik nog spaken moet vervangen. Ik denk dat het 120 kgfs DS wordt. NDS hangt dan natuurlijk vooral van DS af. Ik denk dat richting de 80 wel mogelijk moet zijn.
Als iemand nog een goede lijst met tabellen voor spaakspanningen heeft, hou ik me aanbevolen. Dit is vooral door van ' horen van' en door het nameten van eigen wielen.
Zelfs in bijv de boeken van Roger Musson (Bike Wheel Building) en Gerd Schraner (the art of wheelbuilding) is het niet te vinden.
Achter staan ze nog niet helemaal op spanning omdat ik nog spaken moet vervangen. Ik denk dat het 120 kgfs DS wordt. NDS hangt dan natuurlijk vooral van DS af. Ik denk dat richting de 80 wel mogelijk moet zijn.
Als iemand nog een goede lijst met tabellen voor spaakspanningen heeft, hou ik me aanbevolen. Dit is vooral door van ' horen van' en door het nameten van eigen wielen.
Zelfs in bijv de boeken van Roger Musson (Bike Wheel Building) en Gerd Schraner (the art of wheelbuilding) is het niet te vinden.
Vind de foto's er behoorlijk cool uitzien! Succes met alle technische uitdagingen; ik blijf het volgen!
W0uter schreef:.........
Als iemand nog een goede lijst met tabellen voor spaakspanningen heeft, hou ik me aanbevolen. Dit is vooral door van ' horen van' en door het nameten van eigen wielen.
Zelfs in bijv de boeken van Roger Musson (Bike Wheel Building) en Gerd Schraner (the art of wheelbuilding) is het niet te vinden.
De maximum spanning wordt toch opgegeven voor elke velg door de producent, niet?