Pagina 3 van 3
Geplaatst: 19 sep 2008 10:30
door hoorn
nagyru80 schreef:"Dat klopt (de CO2 moleculen zijn zo klein dat ze door je binnenband heen naar buiten ontsnappen...
80% van lucht bestaat uit CO2, de rest uit O2 en ga er maar vanuit dat CO2 groter is dan O2. Niet voor niets dat je bij bandenfitters je autobanden met 100% CO2 kunt laten afvullen. Ze pretenderen dat de band dan langer op spanning blijft.
Dus je band thuis legen laten lopen en met een normale voetpomp oppompen is echt geld weggooien (stort dat geld liever op mijn rekening)
De bandenboer voor je auto gooit er geen CO2 in maar 100% Stikstof. De stikstof molecuul is namelijk groter dan de O2 en de CO2 molecuul.
Ikzelf gebruik overigens een minipompje van SKS. Er staat op dat je er 11 bar mee moet kunnen halen. Dit lijkt me wel een utopie. MAar goed ik heb 'm dit jaar nog maar een keer nodig gehad en ik kreeg de band hard genoeg om normaal mee thuis te komen.
Geplaatst: 19 sep 2008 11:36
door ts-biker
De topeak two-timer is "de" oplossing, CO² pomp + gewone pomp ineen en nog compact ook.
Geplaatst: 19 sep 2008 12:08
door de zwarten
rene1 schreef:Voor mij een pompje (Topeak micro carbon) en een verloopventiel van race->autoventiel om bij het eerstvolgende benzinestation de handel weer op de juiste druk te krijgen.
Autobanden moeten tot ongeveer 2 bar. Haal je aan een benzinestation wel genoeg druk? Vaak is de generator begrensd tot maar 3 of 4 bar...
Verder gebruik ik altijd een pompje. Dat doet zijn werk goed, en met 5-6 bar kom je ook nog altijd thuis. CO2 patronen zijn wel aan te raden als je een cyclo oid rijdt, waarbij je echt nog een prestatie wil leveren. Maar voor de rest liever toch gewoon pompen. Ik snap niet dat je daar een lamme arm van krijgt, meer oefenen zou ik zeggen
Tot slot: 0 lekke banden in 1.5 jaar tijd. Ik zou bijna al zonder reserveband/pompje de weg op gaan
Geplaatst: 19 sep 2008 14:50
door soloist
Voor mensen met lucifer-armpjes of kwalen als RSI (ik heb beide:( ) zijn die CO2-patronen een geschenk uit de hemel. Zou haast gaan denken dat de lucht daar voor 98% uit CO2 bestaat...
Geplaatst: 19 sep 2008 14:54
door cioccpryde
Men praat hier altijd over thuis geraken ,maar als je juist een toertocht meedoet van 150 km en je valt plat na 20 km wat dan?130 km met 4 a 5 bar ?
Geplaatst: 19 sep 2008 15:05
door peterj
cioccpryde schreef:Men praat hier altijd over thuis geraken ,maar als je juist een toertocht meedoet van 150 km en je valt plat na 20 km wat dan?130 km met 4 a 5 bar ?
Bij de eerst volgende stempel (verzorgings) post even een om een grote fietspomp vragen
Geplaatst: 19 sep 2008 18:32
door henkv
de zwarten schreef:- Verder gebruik ik altijd een pompje.
- Ik snap niet dat je daar een lamme arm van krijgt, meer oefenen zou ik zeggen
- Tot slot: 0 lekke banden in 1.5 jaar tijd.
Het wordt tijd dat je dan weer eens een lekke band krijgt.. weet jij het ook weer!
Geplaatst: 19 sep 2008 19:09
door de zwarten
HenkV schreef:
Het wordt tijd dat je dan weer eens een lekke band krijgt.. weet jij het ook weer!
Ik oefen nog vaak genoeg hoor...
(medefietsers rijden nog wel vaak genoeg lek!)
Wat ik anders een goede test zou vinden, ga ik thuis ook eens doen: laat een band leeg, pomp hem weer op met je mini-pompje. Vervolgens aansluiten op een grote pomp met drukmeter, en zien hoeveel druk er werkelijk opzit. Totaal niet wetenschappelijk, maar vanavond weet ik te zeggen hoe hard (in bar) ik mijn band krijg (en ik zeg er ook wel bij welke band natuurlijk).
Geplaatst: 19 sep 2008 22:51
door rene1
de zwarten schreef:rene1 schreef:Voor mij een pompje (Topeak micro carbon) en een verloopventiel van race->autoventiel om bij het eerstvolgende benzinestation de handel weer op de juiste druk te krijgen.
Autobanden moeten tot ongeveer 2 bar. Haal je aan een benzinestation wel genoeg druk? Vaak is de generator begrensd tot maar 3 of 4 bar...
Verder gebruik ik altijd een pompje. Dat doet zijn werk goed, en met 5-6 bar kom je ook nog altijd thuis. CO2 patronen zijn wel aan te raden als je een cyclo oid rijdt, waarbij je echt nog een prestatie wil leveren. Maar voor de rest liever toch gewoon pompen. Ik snap niet dat je daar een lamme arm van krijgt, meer oefenen zou ik zeggen
Tot slot: 0 lekke banden in 1.5 jaar tijd. Ik zou bijna al zonder reserveband/pompje de weg op gaan
Ook ik rijd niet zo heel vaak lek hoor. maar het wisselt heel sterk; het ene pompstation heeft de mogelijkheid tot 4 bar te pompen en bij een andere kan je er zelfs 10 bar in persen.
In mijn motor achterband moet overigens 2,9 bar (3,1 bar met een passagier)
Geplaatst: 19 sep 2008 22:59
door bottecchia
de zwarten schreef:Tot slot: 0 lekke banden in 1.5 jaar tijd. Ik zou bijna al zonder reserveband/pompje de weg op gaan
Ik zou het gewoon een keer proberen. Dat brengt toch wat meer spanning in je zondagse trainingsritje.
Toen ik net begon met fietsen had ik nooit wat bij me. Ik heb maanden zonder reservebandje rondgereden. Tot iemand me er op aansprak voor we een toertocht gingen rijden. Ik naar de winkel voor wat materiaal en tijdens die tocht had ik meteen een lekke band!
Tijdens de monstertijdrit op 28 september ga ik ook maar weer eens zonder op pad. Het verhelpen van een lekke band duurt bij mij zo lang dat het dan toch geen zin meer heeft om door te rijden...