Over de wielersport en zijn beoefenaars.

"Theo Bos volgend jaar in wielerpeloton"

dc
Forum-lid
Berichten: 1342
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:08

dc 18 sep 2008 20:45

Scepticus schreef:
perik schreef:Zou Wotherspoon op basis van zijn eindschot de alternatieve elfstedentocht kunnen winnen, dat is denk meer de vergelijking.


Hij zou binnen 50km* km gelost worden :p

* en dat is nog een voorzichtige schatting. Het zou ook al na 10 km kunnen zijn.


Dat lijkt me toch wel een erg boude uitspraak. Paar maandjes trainen (Gaat Bos ook doen) en dan wordt zon topper echt niet ff gelost. Niveau van Marathon schaatsen is niet zo extreem hoog dat zon natuurtalent niet mee kan komen.

Bovendien, hoeveel kilometers zal hij afleggen per trainingsdag? Wedje leggen dat het meer is dan tien? ^^

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9115
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 19 sep 2008 01:21

DC schreef:
Scepticus schreef:
perik schreef:Zou Wotherspoon op basis van zijn eindschot de alternatieve elfstedentocht kunnen winnen, dat is denk meer de vergelijking.


Hij zou binnen 50km* km gelost worden :p

* en dat is nog een voorzichtige schatting. Het zou ook al na 10 km kunnen zijn.


Dat lijkt me toch wel een erg boude uitspraak. Paar maandjes trainen (Gaat Bos ook doen) en dan wordt zon topper echt niet ff gelost. Niveau van Marathon schaatsen is niet zo extreem hoog dat zon natuurtalent niet mee kan komen.

Bovendien, hoeveel kilometers zal hij afleggen per trainingsdag? Wedje leggen dat het meer is dan tien? ^^


Die weddenschap durf ik wel aan!
(Duurtraining is echt funest voor sprinters. Heeft ermee te maken dat dan snelle spiervezels omgezet worden in langzame. Dat wil je niet als sprinter!)

@GastheerG: Rustig aan hè ouwe! ;-)
(Hadden wij trouwens niet nog een of andere uitdaging staan? Kan me heeeeel vaag herinneren dat het iets met behaarde benen en op de kant zetten te maken had....)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

dc
Forum-lid
Berichten: 1342
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:08

dc 19 sep 2008 09:49

53x11 schreef:
DC schreef:
Scepticus schreef:

Hij zou binnen 50km* km gelost worden :p

* en dat is nog een voorzichtige schatting. Het zou ook al na 10 km kunnen zijn.


Dat lijkt me toch wel een erg boude uitspraak. Paar maandjes trainen (Gaat Bos ook doen) en dan wordt zon topper echt niet ff gelost. Niveau van Marathon schaatsen is niet zo extreem hoog dat zon natuurtalent niet mee kan komen.

Bovendien, hoeveel kilometers zal hij afleggen per trainingsdag? Wedje leggen dat het meer is dan tien? ^^


Die weddenschap durf ik wel aan!
(Duurtraining is echt funest voor sprinters. Heeft ermee te maken dat dan snelle spiervezels omgezet worden in langzame. Dat wil je niet als sprinter!)

@GastheerG: Rustig aan hè ouwe! ;-)
(Hadden wij trouwens niet nog een of andere uitdaging staan? Kan me heeeeel vaag herinneren dat het iets met behaarde benen en op de kant zetten te maken had....)


Nogmaals: jij verwacht dat Wotherspoon binnen 10km het Peleton moet lossen? Wishful thinking :) Hou er rekening mee dat 1 km schaatsen al niet meer fysologisch binnen "sprinten"valt (namelijk, anderhalve minuut rammen), maar meer in de lastige 800 meter hardlopen categorie.

Vergelijk een schaatsende sprinter niet met een 100 meter loper; de afstanden en duur zijn echt anders. Tuurlijk zijn ze explosief, maar er is ook een "duur" component. Alleen sprint vezels zou niet ideaal zijn: daar is de 1 km echt te lang voor.

Dat het "sprinten" heet betekend niet dat alle sprint sporten hetzelfde zijn. Zo zijn Mario, Usain en Jan (Bos) niet te vergelijken: Alle drie sprinters, maar alle drie met een andere hoeveelheid sprintvezels (Ussain heeft er meer dan Jan en die heeft er weer meer dan Mario)

Overigens zou een Baansprinter (wielrennen) volgens de theorie minder duur vezels hebben dan een schaats sprinter: als ik zo eens naar de lichaamsbouw kijk zou dat inderdaad kloppen, baansprinters zijn massiever. Duur van een baansprint ligt dan ook wel dicht bij 100m hardlopen.

Dus zo maar aannemen dat een "hybride"als Wotherspoon zomaar uit de wielen (ijzers) wordt gereden in een peloton (dus uit de wind) is behoorlijk kort door het bochtje. Als je zegt: Wothersppon wordt laatste op de tien km had ik je gelijk gegeven. Maar er is een verschil tussen top zijn en zomaar even lossen :)

mister_arby
Forum-lid
Berichten: 945
Lid geworden op: 29 aug 2007 23:24

mister_arby 19 sep 2008 11:18

53x11 schreef:
Die weddenschap durf ik wel aan!
(Duurtraining is echt funest voor sprinters. Heeft ermee te maken dat dan snelle spiervezels omgezet worden in langzame. Dat wil je niet als sprinter!)


Spiervezels zet je niet zomaar om. En je kunt sowieso maar een heel klein gedeelte van je spiervezels omzetten.
Sprinters kunnen moeilijk 1-2x daags sprinttraining doen. Dus ook aerobe training, duurtraining zullen zij moeten doen. Een Jan Bos maakt niet zoveel km'ers per dag als een Kramer maar hij maakt zijn meters wel hoor.



@ wotherspoon

Doordat hij meer witte spiervezels heeft kan hij niet genoeg zuurstof opnemen in zijn spieren dus zal hij eerder verzuren, zijn omslagpunt zal ook stuk lager liggen.
Hij zal geen kans hebben bij 10km.

Al denk ik dat het bij het wielrennen iets anders ligt, maar is natuurlijk altijd maar afwachten met Theo..

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9115
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 19 sep 2008 11:47

@DC: De 'weddenschap' ging om het aantal km's per training. Wel scherp blijven!

@mister_arby: Stukje spierfysiologie voor de liefhebber: Een mens heeft snelle en langzame vezels. De verhouding hiertussen ligt vast bij de geboorte. Een duursporter heeft vooral langzame vezels (type I) nodig. Deze zijn weliswaar niet explosief, maar worden ook niet gauw 'moe'.
Een sprinter wil vooral snelle vezels (type II). Snelle vezels worden weliswaar vlug moe, maar zijn wel explosief.
Omzetten van type I naar II of omgekeerd is onmogelijk.
MAAR: Van de type II vezels is nog een onderverdeling te maken tussen de hele snelle (type IIb) en een soort die eigenschappen heeft van langzame vezels (type IIa).
Het default vezeltype is IIb. Door training is IIb om te zetten in IIa. IIa omzetten in IIb kan eigenlijk alleen door niets te doen (mensen met verlammingen hebben in verlamde spieren bijvoorbeeld relatief heel veel type IIb spieren).
Zie hier het probleem van de pure sprinter: Hij wil zijn IIb vezels sterker maken. Maar hij wil absoluut niet zijn IIb omzetten in IIa. De oplossing: heel explosief trainen, met heel korte duur, en tussen sets in heel erg veel rust. Trainingen duren dus weliswaar lang, maar hebben niet veel omvang.

Mijn inschatting:
Baansprinter (Theo Bos): veel type IIb
Wegsprinter (Cavendish): type IIa, maar relatief meer type I dan de baansprinter
Klassementsrijder (Gesink :-) ): type I. Zijn ook de mensen met de hoogste VO2max
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
arepol
Forum-lid
Berichten: 1467
Lid geworden op: 17 jun 2008 14:07
Locatie: Eindhoven
Contact

Gebruikersavatar arepol 19 sep 2008 15:45

Als ik mij goed herinner heeft er ooit (zaterdag 22 maart, dit jaar) een stuk in de Volkskrant gestaan waarin er een soort van vergelijking werd gemaakt tussen 'sprinter' Theo Bos en 'sprinter' Oscar Freire, en of Bos ook mee zou kunnen op de weg. Kan het stuk alleen niet zo terughalen van de Volkskrant site.

Was wel een leuk stuk om te lezen, maar weet zo snel niet meer wat de conclusies waren van het verhaal.

perik
Forum-lid
Berichten: 3010
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 19 sep 2008 15:58

Arepol, goede tip! Ik heb het artikel bijgevoegd. GastheerG's Sercu komt aan het woord en er staat ook een stukje in over de verschillende typen spiervezels.

thom
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 jul 2006 13:54

thom 21 sep 2008 23:25

Heeft theo zich al eens gemeten met een van de huidoge topsprinters? En zo ja hoe liep dat af?

bassie10
Forum-lid
Berichten: 271
Lid geworden op: 10 jun 2005 18:03

bassie10 21 sep 2008 23:30

Ik heb Theo eens in een progamma (hollandsport dacht ik) zien vertellen dat hij tegen McEwen sprinte als soort van demontratie, dus niet aan het einde van een wegwedstrijd. Wel op de weg.

Hij won dat met de spreekwoordelijke vingers in de neus...
diessens fietserke

geert-jan
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 27 aug 2008 20:26

geert-jan 22 sep 2008 23:11

Heb hem eens als derde over de finish zien sprinten. Maar goed dat was een criterium (...). Maar toch denk ik dat hij wel meekan, hij is natuurlijk wel ongelooflijk goed. Zeker in vlakke etappes zal hij wel meekunnen.

dream-plus
Forum-lid
Berichten: 610
Lid geworden op: 20 okt 2004 23:51

dream-plus 22 sep 2008 23:35

bassie10 schreef:Ik heb Theo eens in een progamma (hollandsport dacht ik) zien vertellen dat hij tegen McEwen sprinte als soort van demontratie, dus niet aan het einde van een wegwedstrijd. Wel op de weg.

Hij won dat met de spreekwoordelijke vingers in de neus...


Dat demootje was tijdens de nacht van 's Gravendeel in 2006. Dit was op een verlicht parkoers, en dat was echt gaaf. Dat met die spreekwoordelijke vingers viel ook wel mee hoor.

Plaats reactie