Pagina 3 van 4

Geplaatst: 09 sep 2008 23:50
door jacket
wat ik doe is:
1.ketting insprayen met ontvetter(dusty ontvetter van de wibra vind ik tot nu toe het best! en geodkoop!!)
2.met me hand/doek over de ketting gaan om het overal tussen te krijgen.
3.met de afwasborstel en een soppie waar ik me fiets mee schoonmaak erover heen gaan.
4.afspoelen
5.smeren
6.doek erover voor de overtollige olie en klaar is kees.

Geplaatst: 25 sep 2008 14:09
door comeback
Wat benzine in een ketingreiniger(is zo een apparatje met borsteltjes en tandwieletjes) enkele toeren rondraaien met een doek vlak achter de openig van de ketingreiniger, anders vliegt de smurrie in het rond. Daarna nog enkele keren met en doek erover en dan terug wat olie erop nog eens met de doek erover. Keting is dan niet 100% proper maar het grote vuil is eraf en ze kraakt niet meer. Dit duurt als je rap bent 2 min. Ik doe dit ongeveer 1 keer per week.

Geplaatst: 25 sep 2008 14:13
door blaffy10
Nog 3 te gaan.

Geplaatst: 25 sep 2008 20:16
door sjefjanssen
comeback schreef:Wat benzine in een ketingreiniger(is zo een apparatje met borsteltjes en tandwieletjes) enkele toeren rondraaien met een doek vlak achter de openig van de ketingreiniger, anders vliegt de smurrie in het rond. Daarna nog enkele keren met en doek erover en dan terug wat olie erop nog eens met de doek erover. Keting is dan niet 100% proper maar het grote vuil is eraf en ze kraakt niet meer. Dit duurt als je rap bent 2 min. Ik doe dit ongeveer 1 keer per week.


Ik weet niet of het zo is ,maar (was)benzine zou niet aan te raden zijn om de ketting te reinigen?
Wie weet hier meer over?

kettingontvetter

Geplaatst: 25 sep 2008 20:59
door fredkarsten
wasbenzine is inderdaad niet aan te raden. is in principe een goede ontvetter, echter geeft heel snel oxydatie/roestvorming van de ketting. veel beter is petroleum of lampenolie. dat is in principe benzine waarin nog een beetje olie. ontvet perfect en geeft niet de ongewenste roestvorming.

Geplaatst: 25 sep 2008 21:06
door ferry1982
ik maak 'm schoon met remmenreiniger. dat smeert ook een beetje. En dan zie ik wel weer wanneer die echt vies is :)

Geplaatst: 25 sep 2008 21:09
door roger
ICEWAX van pedro's na elke rit even goed smeren laten inwerken dan met een schone doek nawrijven en klaar is kees zo heb je altijd een goed gesmeerde en altijd schone ketting.

Geplaatst: 26 sep 2008 00:37
door comeback
ik reinig nu mijn kettingen al 15 jaar met benzine en nog nooit last van roestvorming gehad. Dus zal toch niet zoveel van waar zijn dan.

roestende ketting na benzinebeurt

Geplaatst: 26 sep 2008 01:48
door fredkarsten
het betreft een standaard chemisch proces. ijzer oxydeert onder invloed van vocht en lucht (zuurstof). in wasbenzine zit een kleine hoeveelheid water.
natuurlijk kun je de schade beperken door de ontvette ketting zo snel mogelijk van olie of vet te voorzien. wat er precies binnen in de ketting gebeurt is niet te zien.
het advies blijft toch om geen wasbenzine te gebruiken, maar lampenolie, petroleum of benzine waar wat olie aan toegevoegd is.

Geplaatst: 11 okt 2008 20:04
door ilcavalinno
Gewoon: ontvetter in kettingreiniger. Kettingreiniger om je ketting zetten stuk of 30 keer draaien... daarna ofwel nog eens met kettingreiniger maar dan met water in, ofwel gewoon met tuinslang..; daarna met een propere doek afdrogen, dan is ze echt proper... dan gewoon terug inolieën en klaar... diegenen die zeggen dat fiets kuisen tijdverspilling is geef ik ongelijk... fiets kuisen hoort erbij vind ik ik kuis hem elke week (voor elke koers) ik ben er zo'n uur en een half aan bezig, maar ik vind als je aan de start staat moet alles piekfijn in orde zijn... is trouwens ook goed voor de moraal...

Geplaatst: 11 okt 2008 23:03
door fdegrove
Berrre schreef:Wat men in de volksmond noemt : "een ketting uitkoken" is eigenlijk een ketting "inkoken" met gesmolten vet. Dat heeft trouwens niets met "koken" te maken. Het is gewoon gesmolten vet (paraffine + olie) dat in vloeibare vorm tot diep in de ketting kan doordringen, zodat het inwendige van de ketting grondig wordt gesmeerd en ook langdurig gesmeerd blijft. De ketting moet eerst goed schoon zijn voor men met de procedure begint. Daarna de ketting laten afkoelen en weer monteren.

Het voordeel van de smeltvet methode is dat het gestolte vet goed in de schakels blijft zitten. Het nadeel van de methode is dat het smeltvet tegenwoordig moeilijk verkrijgbaar is. Het werd vooral voor kettingen van motorfietsen gebruikt. Maar sinds die moderne kettingen uitgerust zijn met O-ringen is de smeltvet methode voorbijgestreeft.

Voor fietskettingen die geen O-ringen hebben is smeltvet nog steeds prima, voor zover men het vet kan vinden. Je kan het ook zelf maken door 1 deel paraffine (kaarsvet) te smelten en te mengen met 1 deel motorolie. Het mengsel sijft op tot een dikke brij die perfect vloeibaar is bij ongeveer 40 °C.

Voor wie deze methode te omslachtig vindt, je moet je ketting wel veel minder vaak smeren. Uiteindelijk is het minder werk als je enkele kettingen tegelijk inkookt.


Hoi,

Het enige produkt dat ik al van kindsbeen af ken bestaat blijkbaar nog steeds, misschien onder ietwat veranderde vorm:

PUTOLINE

Ciao, ;)

Geplaatst: 15 okt 2008 11:49
door hansp
Er is nog altijd maar één ultieme methode en die wordt hier beschreven