Vraag: Campa Shamal Titanium of Mavic R-SYS
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Een fietsmaatje heeft de R-SYS.
Hij doet ook aan triathlon op diezelfde fiets met de R-SYS wielen waarmee hij donderdag trainde, en hij ging heel erg hard, ik had moeite om hem bij te houden. Ze zagen er mooi en strak uit.
Met Shamal's had hij mij er waarschijnlijk afgereden
(grapje hoor)
Hij doet ook aan triathlon op diezelfde fiets met de R-SYS wielen waarmee hij donderdag trainde, en hij ging heel erg hard, ik had moeite om hem bij te houden. Ze zagen er mooi en strak uit.
Met Shamal's had hij mij er waarschijnlijk afgereden
(grapje hoor)
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
-
- Forum-lid
- Berichten: 1665
- Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34
Ik kan het alleen maar beamen, Shamals bollen ongelooflijk goed. Met voorsprong het beste wiel tot nu toe waar ik mee reed.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13693
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Nou laat ik het zo zeggen bij de SLR tube wielen staat er geen spanning op de carbonnen spaken, dat weet ik zeker of dat ook voor de r-sys geld lijkt me dan logisch.Spaken waar geen spanning op staat? Lijkt me vrij sterk.
Volgens mij kan je ook bijna geen trekspanning op carbon zetten
Ik heb inderdaad ook begrepen dat de R-Sys een spanningsloos wiel is. Lightweights hebben bijvoorbeeld wel een hoge spaakspanning, maar over het precieze hoe-en-waarom kunnen de kenners misschien wat meer vertellen.
Scepticus schreef:de zwarten schreef: Hij doet ook aan triathlon op diezelfde fiets met de R-SYS wielen waarmee hij donderdag trainde,
Triathlonnen op R-Syssen?
waarom niet ? 't is toch 'maar' om te trainen, in een wedstrijd zou dit idd als 'vreemd' kunnen bestempeld worden...
Ik moet erg lachen om de werkelijk buitengemeen onnozele reacties van MSPoon.
De Mavic R-Sys wielen zijn ronduit gevaarlijk (Mavic stapt ok van het systeem af de nieuwe in ontwikkeling zijnde wielen hebben geen holle CF spaken meer).
De link naar het Weight-Weenie forum adstrueert dit voldoende.
Zie de foto's die daar onder meer ook door mij werden gepost.
Het probleem met de R-Sys wielen is dat als er één spaak in het (voor) wiel breekt en dat hoeft niet perse door impact te zijn, het gehele wiel zijn constitutie verlies en ineenzakt.
Mavic R-Sys is de facto ongeschikt om mee te koersen. Stel je voor dat je een achterderailleur raakt in het peloton! Dat is niet mijn hobby maar het komt voor. Een gewoon wiel of een Shamal/Eurus/Ksyrium achtige wielsoort heeft daarmee geen probleem en rolt verder (al dan niet met gebroken spaak).
Voor mij is de keuze uit de twee 100% duidelijk Campagnolo Shamal Ti.
Alternatief:
Je bouwt een lichter voorwiel dan R-Sys met KinLin XR-200 of KinLin Nb-R 19 velg en een lichte naaf. Achterwiel is ook lichter en beter maakbaar met een lichte naaf en zelfde velgkeuze (denk onder meer aan de M5 naven of de nieuwe Alchemy naven).
Dat resulteert hooguit in ietwat minder laterale stijfheid dan de Mavic R-Sys (dat is niet per definitie minder krachtoverbrenging afhankelijk van je spaakpatroon). De extreme laterale stijfheid in de R-Sys dient nergens toe en leidt slechts tot minder comfort. Ik zou voorwiel kruis over één maken. Dat spaart de naafflens en stuurt beter dan radiaal in een snelle bocht. Achter afhankelijk van berijder en gewicht. In geval van TS rechts kruis over één met alle spaakkoppen naar binnen en links kruis over twee of drie. Gebruik dan Sapim CX-Ray rondom en voor een zwaardere berijder dan de TS rechts achter een dikkere spaak i.v.m. iets meer laterale stijfheid.
Ik zou in een ideale wereld van het alternatief uitgaan.
Met 24 spaken voor en 28 spaken achter voor TS en bij een zwaardere berijder 32 spaken achter.
Dit alternatief is aanzienlijk goedkoper dan Campagnolo Shamal Ti of Mavic R-Sys wielen.
De Mavic R-Sys wielen zijn ronduit gevaarlijk (Mavic stapt ok van het systeem af de nieuwe in ontwikkeling zijnde wielen hebben geen holle CF spaken meer).
De link naar het Weight-Weenie forum adstrueert dit voldoende.
Zie de foto's die daar onder meer ook door mij werden gepost.
Het probleem met de R-Sys wielen is dat als er één spaak in het (voor) wiel breekt en dat hoeft niet perse door impact te zijn, het gehele wiel zijn constitutie verlies en ineenzakt.
Mavic R-Sys is de facto ongeschikt om mee te koersen. Stel je voor dat je een achterderailleur raakt in het peloton! Dat is niet mijn hobby maar het komt voor. Een gewoon wiel of een Shamal/Eurus/Ksyrium achtige wielsoort heeft daarmee geen probleem en rolt verder (al dan niet met gebroken spaak).
Voor mij is de keuze uit de twee 100% duidelijk Campagnolo Shamal Ti.
Alternatief:
Je bouwt een lichter voorwiel dan R-Sys met KinLin XR-200 of KinLin Nb-R 19 velg en een lichte naaf. Achterwiel is ook lichter en beter maakbaar met een lichte naaf en zelfde velgkeuze (denk onder meer aan de M5 naven of de nieuwe Alchemy naven).
Dat resulteert hooguit in ietwat minder laterale stijfheid dan de Mavic R-Sys (dat is niet per definitie minder krachtoverbrenging afhankelijk van je spaakpatroon). De extreme laterale stijfheid in de R-Sys dient nergens toe en leidt slechts tot minder comfort. Ik zou voorwiel kruis over één maken. Dat spaart de naafflens en stuurt beter dan radiaal in een snelle bocht. Achter afhankelijk van berijder en gewicht. In geval van TS rechts kruis over één met alle spaakkoppen naar binnen en links kruis over twee of drie. Gebruik dan Sapim CX-Ray rondom en voor een zwaardere berijder dan de TS rechts achter een dikkere spaak i.v.m. iets meer laterale stijfheid.
Ik zou in een ideale wereld van het alternatief uitgaan.
Met 24 spaken voor en 28 spaken achter voor TS en bij een zwaardere berijder 32 spaken achter.
Dit alternatief is aanzienlijk goedkoper dan Campagnolo Shamal Ti of Mavic R-Sys wielen.
My bike is Italian. So it is nervosa and it has Anorexia (I like them thin)
Typisch een reactie van iemand die geen ervaring heeft met R-sys wielen, net als zo velen op dit forum.
Stel je voor verhalen zijn op fabeltjes krant niveau en leiden in zijn algemeenheid tot zinloze discussies.
Wat voornamelijk telt zijn de gebruikers ervaringen en deze zijn tot nu toe alleen nog maar positief.
Daarbij ging de vraag van de poster uit tussen een keuze van 2 wielen.
R-Sys en cosmic carbon ultimate 2008 en 2009 worden alleen maar lichter en gaan zeker nog niet uit productie.
@amadeus: eerst goed lezen en je huiswerk doen voordat je een nutteloze reactie geeft.
Stel je voor verhalen zijn op fabeltjes krant niveau en leiden in zijn algemeenheid tot zinloze discussies.
Wat voornamelijk telt zijn de gebruikers ervaringen en deze zijn tot nu toe alleen nog maar positief.
Daarbij ging de vraag van de poster uit tussen een keuze van 2 wielen.
R-Sys en cosmic carbon ultimate 2008 en 2009 worden alleen maar lichter en gaan zeker nog niet uit productie.
@amadeus: eerst goed lezen en je huiswerk doen voordat je een nutteloze reactie geeft.
Orbea Orca, What Else?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Misschien moet jij 1e zelf eens gaan lezen en dan gewoon reageren op het feit dat als er spaak breekt er niets van het wiel voorwiel over blijft. Dat is het enige waar Amadeus op in is gegaan. Volgens mij maakt het voor het feit dat die wielen kunnen imploderen vrij weinig uit of je er ooit mee hebt gereden.
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
welkom op het forum, Amadeus! nou ja, niet iedereen ziet het zomspoon schreef: @amadeus: eerst goed lezen en je huiswerk doen voordat je een nutteloze reactie geeft.
Het is pas een fabeltje om te stellen dat alle gebruikerservaringen positief zijn. Je spreekt jezelf (zoals vaak) tegen, de voornaamste reden is hoogmoed en misprijzen voor een ander zijn mening!mspoon schreef: Stel je voor verhalen zijn op fabeltjes krant niveau en leiden in zijn algemeenheid tot zinloze discussies. Wat voornamelijk telt zijn de gebruikers ervaringen en deze zijn tot nu toe alleen nog maar positief.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
Laten we alle tests en gebruikers ervaringen aan de kant gooien, het enige wat telt is natuurlijk iemand die nou juist niet zulke wielen heeft en een paar plaatjes heeft van ongelukken met deze wielen. Als je onderuit gaat, val je ook met normale spaken, nu kost het je alleen een beetje meer.
Er zijn mensen die gewoon met een gebroken spaak of meerdere hebben door gereden.
Als je zekerheid wilt moet je ook niet op je carbon fiets stappen maar op je stalen.
Er zijn mensen die gewoon met een gebroken spaak of meerdere hebben door gereden.
Als je zekerheid wilt moet je ook niet op je carbon fiets stappen maar op je stalen.
Orbea Orca, What Else?