Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Lekkende bidons.

lior63
Forum-lid

lior63 12 sep 2008 10:53

Mijn ervaring is dat de meeste bidonnen nieuw niet lekken, maar na verloop van tijd lekken ze allemaal.
Ze worden plakkerig, maar dat komt ook doordat er druppels wegglijden van de tuit na het drinken.
De beste ervaring heb ik tot nu toe met bidonnen met schroefdop, dit in tegenstelling tot klikdopbidonnen die altijd tamelijk snel gaan lekken.
Ik gebruik nu de schroefdop voor sportdrank en de klikdop voor water.

asjemenou
Forum-lid

asjemenou 12 sep 2008 13:48

lior63 schreef:Mijn ervaring is dat de meeste bidonnen nieuw niet lekken, maar na verloop van tijd lekken ze allemaal.
Ze worden plakkerig, maar dat komt ook doordat er druppels wegglijden van de tuit na het drinken.
De beste ervaring heb ik tot nu toe met bidonnen met schroefdop, dit in tegenstelling tot klikdopbidonnen die altijd tamelijk snel gaan lekken.
Ik gebruik nu de schroefdop voor sportdrank en de klikdop voor water.

Dat is ook logisch.
De meeste bidons zullen gaan lekker omdat de aansluiting van het tuitje op de rest van de dop slijt.
Bij het dichtduwen / slaan van het tuitje veert deze een stukje in.
Als je dat vaak genoeg doet gaat hij vanzelf lekker.
Buig maar eens een stukje plastic heen en weer.

Zelf heb ik goede ervaringen met Isostar bidons. Deze hebben een harde dop die bovendien niet vlak is en dus ook niet indeukt bij het dichtslaan van het tuitje.

anaszi2.0
Forum-lid

anaszi2.0 12 sep 2008 21:17

Moustache schreef:ALTIJD een Tacx met schroefdop. NOOIT problemen.

Zelfde hier

simen
Forum-lid

simen 12 sep 2008 23:55

bazz schreef:
simen schreef:Campa bidons lekken idd heel erg
Tacx lekt niet maar wel stevig dichtdrukken.

lol, De bidons van campa zijn dezelfde als die van Tacx.:D
Heb de bidons van Campa , zowel met schroefdop als met drukdop, heb totaal geen last van lekkende bidons.

Op de bodem van driekwart liter bidon met schroefdop van campa staat toch echt 'made in Italy' en ingegoten' Campagnolo'
Op de tacx staat dan weer " made in Holland"
Er zullen dus wel diverse soorten in omloop zijn.

Waarbij ik aan wil tekenen dat, gezien de verschillende reacties over diverse bidons, er waarschijnlijk eerder verschillen per produktieronde zullen voorkomen dan ,dat het ontwerp slecht is.

Beheersing van het productieproces lijkt dus een groter probleem dan je zou verwachten.
Zij is ook tegen

mbl
Forum-lid

mbl 13 sep 2008 03:11

Ik gebruik van alles door elkaar. Veelal van die goedkope, gratis dingen, bij een bus sportdrank. Heb nooit last van lekkage, ook al zijn ze jaren oud.
Wat ik onlangs wel merkte (ik kreeg een paar gloednieuwe bidons) was dat deze veel valse lucht veroorzaken bij het tuitje.(zit een soort extra ventiel in ofzo) Zal misschien wel normaal zijn, maar ik was het niet gewend. Je haalt bij het zuigen dan ook veel valse lucht naar binnen. Het voordeel is dat de fles niet vacuum indeukt.
Cervelo R3 / Campa Chorus / Easton EC90

beukje
Forum-lid

beukje 14 sep 2008 11:34

Ik ben nog nooit een niet lekkende bidon tegengekomen. Waarom stappen renners/toerders niet over op een Camelbag? Daar gaat twee liter in. Nooit geklooi met het pakken van een bidon en mogelijk minder luchtweerstand. Maar dat laatste weet ik niet zeker. Daar zijn, zover ik weet, nooit metingen op gedaan.
Beter alleen op de fiets dan eenzaam op de tandem.

remcojan
Forum-lid

remcojan 14 sep 2008 23:35

Beukje schreef: Nooit geklooi met het pakken van een bidon en mogelijk minder luchtweerstand. Maar dat laatste weet ik niet zeker. Daar zijn, zover ik weet, nooit metingen op gedaan.

Tijdens de Tour de France was er een reportage over de tijdritfietsen. Daarin vertelde iemand van (volgens mij) Shimano dat ze een speciale aerodynamische bidon hadden ontwikkeld die ervoor zorgde dat het geheel van fiets en bidon een lagere weerstand had dan het frame zonder bidon. Maar goed, we hebben het dan niet over de standaard bidons die je overal kunt kopen...

mbl
Forum-lid

mbl 15 sep 2008 19:18

remcojan schreef:
Beukje schreef: Nooit geklooi met het pakken van een bidon en mogelijk minder luchtweerstand. Maar dat laatste weet ik niet zeker. Daar zijn, zover ik weet, nooit metingen op gedaan.

Tijdens de Tour de France was er een reportage over de tijdritfietsen. Daarin vertelde iemand van (volgens mij) Shimano dat ze een speciale aerodynamische bidon hadden ontwikkeld die ervoor zorgde dat het geheel van fiets en bidon een lagere weerstand had dan het frame zonder bidon. Maar goed, we hebben het dan niet over de standaard bidons die je overal kunt kopen...

Bedoel je deze van Bontrager?
[img=http://media.bontrager.com/images/produ ... 275294.jpg]
Cervelo R3 / Campa Chorus / Easton EC90

choronzon
Forum-lid

choronzon 08 aug 2010 20:51

om maar even een out topic terug leven in te blazen :

Ondertussen verschillende bidons van Camelbak Podium Bottle in mijn bezit gehad, en dit zijn toppertjes. geen lekkage whatsoever, zelfs niet in de open stand.

Ook de Camelbak Chilljacket bottle is lekvrij.

Wil niks anders meer. Voor mij enkel nog deze Camelbaks.

Ondertussen zijn er al terug enkele nieuwe modellen bidons uitgekomen, ik denk maar aan de biobottle van Tacx, of de nieuwe Elites.
Iemand al ervaring met deze bidons??
so far, so good... So what ???

vacaro
Forum-lid

vacaro 09 aug 2010 01:11

Als ik gedronken heb of ze juist gevuld, knijp ik even in de bus en hou het even zo voordat je drinktuit afsluit, zo krijg je een beetje een vacuum/onderdruk en zal vloeistof ni gemakkleijk naar buiten gaan.
Heb ook die van tacxk en werkt da truukje goed bij. Heb er nog van isostar, grijs met geel en rood geel en die vul ik gewoon iets minder vermits die groter zijn en zelfde truuk met knijpen.

Op racefiets nu veel minder of zelfs geen last meer van tov de mtb.

meer zweetdruppels op fiets dan driinken da lekt.
MTB on my Scott, road on my Thompson! Scott replaced by a Koga Miyata!
Vanaf het moment dat ik kon praten, moest ik luisteren!

stephan68
Forum-lid

Gebruikersavatar stephan68 09 aug 2010 01:35

Camelbak Podium dé bidon voor mij. Ruim een jaar geleden aangeschaft omdat ik niet tevreden was over andere bidons (lekken, onhandige cq. niet goed sluitende dop).

Ik fiets met de sluiting open, doordat de tuit flexibel is komt de vloeistof er tijdens het drinken heel gemakkelijk uit, zonder ook maar 1 druppel lekkage in de houder.

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 09 aug 2010 02:19

@Choronzon +1, Ik heb een Jaar met de standaard Podium bottle gereden ze werken prima. Het is wel wat omslachtig om de tuit schoon te maken, je moet hem regelmatig demonteren en de-bacterieren (bestaat die term wel) met bijvoorbeeld steradent of zo iets.
Na een jaar was de fles wel erg geel geworden van alle sportdranken dus heb ik ze vervangen door de Chilljacket, ik maakte me zorgen of die wel flexibel genoeg was en wat schetste mijn verbazing: die is nog beter.
Afbeelding

Plaats reactie