Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Bontrager Aeolus vs Hed Jet 50

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27880
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 23 jun 2008 13:06

Met tubes heb je minder gewicht aan de velg, maar je moet wel een extra tube met je meesjouwen + een busje Vittoria pitstop o.i.d. Als je alles dan bij elkaar optelt, kom je grofweg op hetzelfde gewicht uit. Komt nog eens bij dat de beste draadbandjes minder rolweerstand hebben dan de beste tubes (blijkt o.a. uit tests van Tour).

Natuurlijk heb je met tubes minder draaiend gewicht en dat schijnt een voordeel te zijn, al ben ik geen natuurkundige.

Swissstop Yellow King zijn uitstekende blokjes voor carbon velgen overigens.

21st-century
Forum-lid
Berichten: 396
Lid geworden op: 20 aug 2007 18:36

21st-century 23 jun 2008 20:53

havana schreef:Met tubes heb je minder gewicht aan de velg, maar je moet wel een extra tube met je meesjouwen + een busje Vittoria pitstop o.i.d. Als je alles dan bij elkaar optelt, kom je grofweg op hetzelfde gewicht uit. Komt nog eens bij dat de beste draadbandjes minder rolweerstand hebben dan de beste tubes (blijkt o.a. uit tests van Tour).

Natuurlijk heb je met tubes minder draaiend gewicht en dat schijnt een voordeel te zijn, al ben ik geen natuurkundige.

Swissstop Yellow King zijn uitstekende blokjes voor carbon velgen overigens.
Dat van die rolweerstand wist ik eerlijk gezegd niet, gewicht van de extra tube en pitstop moet je idd niet vergeten. Ben nu wel overtuigd om bij draadbandjes te blijven. Ik ben toch echt heel erg tevreden over de continental GP 4000 S bandjes in alle opzichten.
http://the-21st-century.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

21st-century
Forum-lid
Berichten: 396
Lid geworden op: 20 aug 2007 18:36

21st-century 25 jun 2008 12:47

Kon het niet laten !! vandaag bij mijn fm toch ff het voorwiel van de Aeolus in de R3 SL. Wel erg wazige foto maar vind het qua looks in ieder geval erg mooi en erg stoer. Bontrager stickers eraf en dan is het een prachtig plaatje volgens mij.
Wat looks betreft wel iets wat ik zoek volgens de catalogus van bontrager die ik hier heb liggen weegt het voorwiel 740 g en het achterwiel 860 g inclusief snelspanners. Set komt dus op 1600 gram wat mij op zich nog erg meevalt (50 gram meer dan mijn eurus setje)

Afbeelding
http://the-21st-century.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
rufio
Forum-lid
Berichten: 1127
Lid geworden op: 14 dec 2006 21:05

Gebruikersavatar rufio 25 jun 2008 12:53

Misschien off-topic (ik heb niet de hele discussie gevolgd).
Maar bij zo'n 'minder' aero frame, vind ik bijv. de Race XXX Lite wielen er mooier bijstaan.

Succes

ilko
Forum-lid
Berichten: 1237
Lid geworden op: 23 aug 2004 12:53
Locatie: Arnhem

ilko 25 jun 2008 13:14

Sharkman 1 schreef:bontragers zijn mooier, hebben veel betere naven maar zijn wel bedoeld als wedstrijdset (en strikt genomen lage velgen met een carbon kap. Wil je de bontragers dan zou ik voor niet wedstrijdgebruik gewoon voor de XXX light wielen gaan.
ik Rijdt trouwens zonder problemen al het hele seizoen op Reynolds 46 DV C die waarschijnlijk net zo goed zijn als de lightweights maar dan zonder het extreme prijskaartje....
Voordeel reynolds: een van de beste naven op de markt (DT240 S), de beste spaken (dt aerolites) en de tot op heden meest betrouwbare carbon (tube / clincher) velgen op de markt (lew/reynolds).


Wat een luxeprobleem heb jij :-)
Vanwaar de keuze voor carbon clinchers?

21st-century
Forum-lid
Berichten: 396
Lid geworden op: 20 aug 2007 18:36

21st-century 25 jun 2008 13:17

XXX Lite zal ongetwijfeld ook mooi staan en voor te klimmen zeker een betere keuze maar de hoge velgen smoelen in mijn ogen toch een stuk stoerder.
XXX Lite voor draadbanden is wel een enorm licht setje (1350 gram) volgens de catalogus. Ook de XXX Lite zal ik zeker overwegen, prijs is overigens hetzelde als de Aeolus. Kan de Aeolus via mijn fm wel een stuk goedkoper dan de adviesprijs krijgen omdat hij ze in de winkel heeft hangen. (waren meegeleverd met een Trek racefiets voor een klant die de wielen niet moest)

De Aeolus zijn ook te verkrijgen met aluremrand waardoor de adviesprijs zakt van 2199 naar 1299 euro. Is gewoon een carbon kap samengegoten met aluminium velg net als bij de mavic`s. Gewicht komt dan wel weer op 1700 gram voor de set. Zoals ik al zei reynolds DV 46 C zijn ook superwielen maar misschien niet te verkrijgen via mijn fm. Behalve accessoires en kleding en dergelijke koop ik mijn spullen het liefst via mijn eigen fm. Soms iets duurder maar nu met die Aeolus bv dezelfde prijs als bij bv Salden. Ik krijg er vaak heel veel voor terug in de vorm van service en korting op veel dingen in de winkel.
http://the-21st-century.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

cyco
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 jun 2008 15:05

cyco 27 jun 2008 15:25

ik doe triathlon, en heb me enkele maanden geleden een set 60/90 HED JET met ALU rand voor bandjes aangekocht via snellewielen.nl, ben er tot hiertoe zeer tevreden over.
Ik heb ook getwijfeld over tubes of bandjes, en heb vooral gekozen voor bandjes, om tijdens een wedstrijd toch verder te kunnen met een nieuw bandje te steken...

Kwestie van Bontrager of HED, ik dacht dat dit eigenlijk dezelfde wielen waren, samen ontwikkeld door de mensen van HED. Enkel de stickers zijn anders.
Kwestie van gewicht, als ik u goed begrijp dient het vooral om te klimmen? Zou ik niet perse voor een hoge carbon velg kiezen maar voor een betrouwbaar lichtgewicht wiel.
Kwestie van prijs zijn de HED wielen toch wel interessanter dacht ik. (voor hetzelfde)

Wel wil ik hierbij ook de vraag stellen of iemand het antwoord weet op het verschil tussen hoge carbon velgen nl.: bij bvb een Mavic Carbon, of een Zipp, of een Planet X wiel, is het carbon véél stijver als bij mijn HED JET 60, bij de HED wielen kan je dit gemakkelijk een halve cm "dichtknijpen"????

Ben trouwens dit weekend op de oesterdam los op een kei (6x6cm) gereden tegen 40km/h, heb na heel wat gevloek een nieuwe binnenband gestoken en verder lijk ik geen schade te hebben.
P3, ULTEGRA, HED JET 60/90

21st-century
Forum-lid
Berichten: 396
Lid geworden op: 20 aug 2007 18:36

21st-century 27 jun 2008 17:30

cyco schreef:
Kwestie van Bontrager of HED, ik dacht dat dit eigenlijk dezelfde wielen waren, samen ontwikkeld door de mensen van HED. Enkel de stickers zijn anders.
Kwestie van gewicht, als ik u goed begrijp dient het vooral om te klimmen? Zou ik niet perse voor een hoge carbon velg kiezen maar voor een betrouwbaar lichtgewicht wiel.
Kwestie van prijs zijn de HED wielen toch wel interessanter dacht ik. (voor hetzelfde)

Wel wil ik hierbij ook de vraag stellen of iemand het antwoord weet op het verschil tussen hoge carbon velgen nl.: bij bvb een Mavic Carbon, of een Zipp, of een Planet X wiel, is het carbon véél stijver als bij mijn HED JET 60, bij de HED wielen kan je dit gemakkelijk een halve cm "dichtknijpen"????


De bontrager aeolus zijn in ieder geval niet dezelfde wielen als de Hed Jet wielen. De bontragers hebben betere naven en andere spaken. Of het om dezelfde velg gaat van Hed dat zou goed kunnen maar dat weet ik niet zeker. De bontragers zijn in ieder geval erg mooi afgewerkt, de Hed Jets heb ik nog niet in mijn handen gehad. Wat dat "dichtknijpen" betreft ik begrijp wat je bedoeld, je kunt de carbon velg gewoon indrukken maar dat is normaal hoor hebben ze allemaal wel een beetje zo ook de bontragers want heb dit ook gevoeld.

Ik zoek niet direct een wielset speciaal voor het klimmen want de campa eurus wielen zijn wat mij betreft goed genoeg. Ik zoek toch een beetje een allround carbon/clincher waar je op het vlakke voordeel van hebt en waar je bij het klimmen eigenlijk niets verliest. Qua gewicht zijn de bontragers ongeveer gelijk aan de eurus wielen dus echt veel verschil zul je tijdens het klimmen niet merken. Overigens wel tijdens het afdalen waar de aero velgen toch in het voordeel zijn volgens een aantal testen die ik gelezen heb (mits er niet te veel zijwind staat) Ook volgens de mensen achter Cervélo is aerodynamica een groter voordeel dan licht gewicht maar dan praat je wel over de hogere snelheden. Ook bergop kan het een voordeel zijn maar ben je misschien beter af met een extreem lichte wielset met een lage velg. De profs rijden waarschijnlijk niet voor niets bijna allemaal met lage velgen bergop en bergaf. Je ziet echter ook regelmatig renners met hoge velgen bergop rijden maar op extreem steile beklimmingen zal een lichte wielset met lage velg wel in het voordeel zijn.
De renners van de CSC ploeg zie je nu overigens allemaal met de soloist SLC-SL rijden in plaats van de R3 SL en ook dat zal niet voor niets zijn.
http://the-21st-century.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

cyco
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 jun 2008 15:05

cyco 27 jun 2008 18:07

Dat bedoel ik, er is geen verschil tssn de HED en BONTRAGER carbon, die voelen inderdaad hetzelfde aan. (ik heb eens rondgelopen en hier en daar in de wielen geknepen in het fietsenpark na één van mijn triathlonwedstrijden) het is vooral het vergelijk tssn deze twee en de andere merken dat ik aanhaalde.
P3, ULTEGRA, HED JET 60/90

Plaats reactie