Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Fast Forward

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 04 okt 2009 17:24

Ter archivering en ter informatie:
rouesartisanales.com schreef:Great wheel test 2008 - Part 1 - Aerodynamics

The windtunnel gives some useful insights into the test wheels' aerodynamic performance. Drag measured in the wind tunnel is a reasonable indicator of the wake generated behind the wheel.

The drag is an essential value. It is meaured by strain gauges bonded onto the inverted fork that holds the tested wheel. These gauges translate the fork deformation, caused by the aerodynamic resistance of the wheel, into electrical resistance which can be measured.

(..)

The results
Afbeelding

(..)

Conclusion
Leaving inertia, bearing resistance and lateral stiffness aside for a moment, deep rims bring definite advantages over shallower alternatives. They are particularly efficient on flat stages and downhills, where speeds are highest.

For Time-trial, or flat races, deep rims with a low spoke count are the best option. Actually, for standard road use, this is the best solution. Indeed, the front wheels have perfectly balanced and wide bracing angles, meaning a high lateral stiffness. Reducing the spoke count of the front wheel is not really a problem at all.

mister_arby
Forum-lid
Berichten: 945
Lid geworden op: 29 aug 2007 23:24

mister_arby 04 okt 2009 19:19

Staat al tijdje een hed h3c deep op MP. Duur maar ziet er zeer gelikt uit. http://link.marktplaats.nl/279173455

Deze zie je niet veel voorbij komen. Of bijv. de mavic IO waar Basso mee rijdt.

[img=http://cdn.mos.bikeradar.com/images/new ... 280-75.jpg]

Zijn deze te windgevoelig?

tiest
Forum-lid HC
Berichten: 4199
Lid geworden op: 04 jun 2005 19:58

tiest 04 okt 2009 19:56

Vooral te duur;) (Die mavic)

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 04 okt 2009 20:02

@mister_arby: De HED H3 Deep, is windgevoeliger dan de Mavic IO schat ik zo in. En laatstgenoemde lijkt me vergelijk baar met de 'gewone' H3.

Ik vind 750 euro voor de H3 Deep een acceptabele prijs. Nieuw zijn ze zo'n 1107 euro (snellewielen.nl). Een nieuwe 'gewone' H3 kost 729 euro. (snellewielen.nl)

Ik weet niet wat de earo kwaliteiten van die Mavics zijn (stonden niet in de test) maar als geld niet de overweging is, zou ik voor die HED H3 Deep gaan.

Zowel Auke als ondergetekende reden op het afgelopen NK (voor kneuzen) ondanks de stevige zijwind (5 Beaufort) met onze H3's. Ging prima.

deslok
Forum-lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 dec 2008 10:53

deslok 05 okt 2009 00:37

Hoe duurzaam is een 3spaak, daarnaast kunnen ze niet stijf wezen... en zijn ze zwaar.

Volgens de testen zijn de citecs zoals een paar posts hiervoor zijn genoemd het best!

De beste combinatie van duurzaamheid(alu rem plaatjes die op de velg te monteren ook icm tubes). Een mooi gewicht 1400 gram,50mm hoge velgen, 12 spaken en aero de 3e plek na zipp en xentis. Last van zijwind zal je er niet mee krijgen. Voor 580 euro heb je al het voorwiel en een set voor 1200 euro.

Daarnaast is er dit jaar ook een nieuw 90mm voorwiel uitgekomen met maar 10 spaken volgens mij zijn er weinig wielen sneller! [img=http://citec.de/images/8000cx.jpg]

furk
Forum-lid
Berichten: 165
Lid geworden op: 29 aug 2007 20:14

furk 05 okt 2009 01:03

Wow. Heftig die citecs. Ik rijd al jaren met volle tevredenhid met citec 3000S. Stijve wielen en aero door weinig spaken. 1200 voor een set is (relatief) niet duur. Een mooi alternatief voor de Hed (JET).

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 05 okt 2009 10:09

Ik weet niet hoe mensen erbij komen dat een HED H3 zwaar is: 750 gram. Een Zipp 1080 is 778 gram, en de Citec 6000 cx is 810 gram in de draadversie (zoals afgebeeld). Maar goed, zomaar wat roepen is natuurlijk veel cooler dan ook echter onderbouwen wat je roept. ;)

Die Citecs zullen zeker snel zijn (gezien de testresultaten), maar of ze met 10 reguliere spaken stijver zullen zijn dan wielen met 'masieve' carbonspaken? Daar geloof ik dan weer helemaal niets van.

Het is zeker wel een nette prijs.

mister_arby
Forum-lid
Berichten: 945
Lid geworden op: 29 aug 2007 23:24

mister_arby 05 okt 2009 16:41

Ik denk dat je vooral moet overwegen of het nut heeft met een extreem hoge velg te rijden. Het is misschien aerodynamischer, maar doordat je minder stabiel op de fiets zit hoef je niet altijd sneller te kunnen fietsen.

Zodra ik een mooi dichtwiel heb kunnen bemachtigen ga ik ook opzoek naar leuk voorwiel. 60mm gewone hoge velg lijkt mij ideaal.

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 05 okt 2009 17:02

Tja, de gememoreerde Citex is wel een mooie combi (prijstechnisch) voor zo'n 1200 euro. Maar ik meen dat je student was, dus wellicht mik je op minder. Ik heb me laten vertellen dat PlanetX ook goede hogevelg wielen heeft.

Ga je trouwens voor tubes, of voor draad?

mister_arby
Forum-lid
Berichten: 945
Lid geworden op: 29 aug 2007 23:24

mister_arby 05 okt 2009 17:28

ben inderdaad student :) kijk rustig om me heen om leuke aanbieding, het seizoen is toch net afgelopen. Owjah en als ik dan toch wat wil full carbon voor tubes.


Setje van planet X is inderdaad zeer interessant: Planet X Pro carbon 82/101 kosten bij verdeler in België 699 eu

En een planet x dicht achterwiel zit op 550 eu

Ik denk niet dat er veel wielen van vergelijkbare kwaliteit in zo'n prijsklasse zitten.

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 05 okt 2009 18:05

@mister_arby: Die PlanetX set ken ik. Een clubgenoot van Bruco en mij rijdt ermee. Prima set idd.

mister_arby
Forum-lid
Berichten: 945
Lid geworden op: 29 aug 2007 23:24

mister_arby 05 okt 2009 18:18

ziet er zeer mooi uit. Waarom heeft hij niet gekozen voor een dicht achterwiel?

Plaats reactie