Pagina 3 van 5
Geplaatst: 23 mei 2008 16:38
door amclassic-fan
Mtb's zijn helemaal dramatisch, de goedkope HT2 crankstellen hebben Q-factors van 182 mm. Ter vergelijking een dubbele wegcrank zit meestal op 145,5, de meeste triple's rond de 159 (want het is niet alleen dat de as breder is).
Je ontwricht je knie echt niet door deze waardes, het punt is dat je gewoon met je benen wijd aan het fietsen bent. Ik voel het verschil echt meteen en moet ook wennen aan m'n mtb. De 1e rit van de herfst die ik op de mtb rijdt blijft vreemd aanvoelen (en dan heb ik m'n Q-factor daar op 167 mm), daarna wen ik er wel wat aan, maar fijn wordt 't nooit.
Het verschil in de Q-factor tussen dubbel en triple is bijna 10%. Zet je zadel eens 10% hoger of je stuur 10% verder weg...
Geplaatst: 23 mei 2008 18:48
door ilko
Dat je het merkt kan ik me goed voorstellen, maar 10% op 145mm is wat anders dat een zadelhoogte van bijv 1000mm. Verhoudingsgewijs hetzelfde, maar gevoelsmatig natuurlijk niet.
Geplaatst: 23 mei 2008 19:26
door bassie10
Zijn er misschien ook nog gasten zoals ik die met een compact rijden, dit gewoon mooier vinden als een tripple en het sleutelen en experimenteren juist hartstikke leuk vinden?
Ga van de zomer met 34 x 30 richting ventoux. Of ik het nodig heb is de vraag maar dan
weten we in ieder geval of het werkt!
Geplaatst: 23 mei 2008 20:15
door 53x11
bassie10 schreef:Zijn er misschien ook nog gasten zoals ik die met een compact rijden, dit gewoon mooier vinden als een tripple en het sleutelen en experimenteren juist hartstikke leuk vinden?
Ga van de zomer met 34 x 30 richting ventoux. Of ik het nodig heb is de vraag maar dan
weten we in ieder geval of het werkt!
Beetje van allemaal. Met een double en een 25 of 27 achter kom ik alle alpencols prima op, maar met een compact kan ik net ff wat gunstigere verzetten steken. Een triple vind ik aartslelijk (soigneren moet je leren
) en heb ik m.i. ook niet nodig.
Normaal fiets ik voor 36/50 en achter 11-23. De 18 mis ik echt niet (mede door het 50 voorblad) en op het binnenblad kan ik met 100 rpm tot ca 35 km/u op het binnenblad fietsen, met een normale kettinglijn. Met de 11 achter kan ik in koersjes in de eindsprint mee zonder te gaan tollen. Ideale verzetten dus, al die anti-compact argumenten gaan voor mij niet op.
In de vogezen laatst de 11-23 vervangen voor een 11-25 cassette. In de alpen wordt het 36 voorblad vervangen voor een 34.
Geplaatst: 23 mei 2008 21:44
door havana
Ben zelf ook v/h type 53x11 (sleutelaar en kan niet leven met triple).
In de polder en Limburg met 50x39 en 12-23 (Limburg 12-27). Ik rijd geen koersen, dus een 11 heb ik niet nodig. In de Alpen en Ardennen rijd ik met 50x34 en 12-27. Voor een cyclo klus ik een 11-27 in elkaar, zodat ik nog een beetje kan bijtrappen.
Geplaatst: 24 mei 2008 00:15
door ilko
Waar haal je de 11 vandaan dan? Uit een cassette?
Geplaatst: 24 mei 2008 10:45
door havana
Ja, uit een oude 11-23 cassette. Het wordt dan een huwelijk tussen een 11-23 en een 12-27. SRAM heeft overigens eens 11-28 cassette in het gamma.
Geplaatst: 24 mei 2008 16:12
door litespeed
havana schreef:Ja, uit een oude 11-23 cassette. Het wordt dan een huwelijk tussen een 11-23 en een 12-27. SRAM heeft overigens eens 11-28 cassette in het gamma.
Vraagje: Laat je dan een 12 of 13 weg? Hoe is je 11-27 opgebouwd?
Geplaatst: 24 mei 2008 18:00
door amclassic-fan
Ipv dat geklooi met de 11 en een gatenkaas cassette kan je ook gewoon een paar minuten per week op trapfrequentie trainen. Sprintjes op de 39-17 doen wonderen voor het maximale beentempo wat je kunt halen en wat je een poosje vol kunt houden.
Geplaatst: 24 mei 2008 21:09
door specializzed
http://www.sram.com/en/sramnation/lowdo ... 051673d906
Volgens website van sram zullen dit wekend verscheidene renners van astana en saunier duval met compact crancks rijden. Niets ongewoon gezien het rittenschema, maar ze spreken van combinatie 53-34. Lijkt me wel een heel groot verschil.
Geplaatst: 25 mei 2008 02:47
door ericpeters
specializzed schreef:http://www.sram.com/en/sramnation/lowdo ... 051673d906
Volgens website van sram zullen dit wekend verscheidene renners van astana en saunier duval met compact crancks rijden. Niets ongewoon gezien het rittenschema, maar ze spreken van combinatie 53-34. Lijkt me wel een heel groot verschil.
Als het overschakelen van 53 naar 34 gaat dan lijkt het me net ideaal.
Met een 11-21 of 11-23 heb je dan bergop en -af veel keuze met kleine nuance verschillen. De kettinglijn zal vaak niet al te best zijn maar dat kost in het ongunstigste geval (volgens Tour 5/08 pagina 88) maximaal 0,007% extra energie.
Geplaatst: 25 mei 2008 14:34
door amclassic-fan
Dat werkt helemaal niet, het zal wel gewoon een typo zijn. Als je namelijk 53-21 rijdt (wat al herrie geeft omdat dat echt niet mooi meer loopt) en je schakelt terug naar de 34 dan moet je achter naar de 13 schakelen. Rij je daarna weer een paar km/h harder kan je al weer terug schakelen naar het buitenblad. Voor een rit als de Marmotte zou het wel kunnen voor een toerfietser, maar als er bij de profs iemand het op z'n heupen krijgt dan wordt er heel lang nog op 't buitenblad geklommen.
36-52 heb ik zel wel eens zien gebruiken en dat wil wel.