Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Maximal hartslag ?

michaelvg
Forum-lid

michaelvg 23 mei 2008 01:40

hmm had vanaaf pas een echte max hartslag in de sprint 231... met een polar cs200 hmm zal het betrouwbaar zijn hahaha
http://michaelvanginneken.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

dstentler

dstentler 23 mei 2008 12:13

[quote="SvenBasso"]Ik heb vanmezelf al een vrij hoge hartslag en tijdens een uurtjes spinnen kan ik mezelf leegrijden. Ik kan dan tot 221 komen.[/quote]

Lijkt me onmogelijk...

[quote="michaelvg"]hmm had vanaaf pas een echte max hartslag in de sprint 231... met een polar cs200 hmm zal het betrouwbaar zijn hahaha[/quote]

Is onmogelijk...

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 23 mei 2008 16:27

[quote="dstentler"][quote="SvenBasso"]Ik heb vanmezelf al een vrij hoge hartslag en tijdens een uurtjes spinnen kan ik mezelf leegrijden. Ik kan dan tot 221 komen.[/quote]

Lijkt me onmogelijk...

[quote="michaelvg"]hmm had vanaaf pas een echte max hartslag in de sprint 231... met een polar cs200 hmm zal het betrouwbaar zijn hahaha[/quote]

Is onmogelijk...
[/quote]

Dat is het niet, fysiologisch gezien kan je hartslag tot de 300 door gaan als je de boel een beetje helpt. Polar is wel betrouwbaar, zolang hij geen storing heeft. Ik heb meestal als max HS en snelheid 221 en 109. Mijn hartslag komt echt niet meer boven de 190 uit. Maar je hebt geen hoge hartslag nodig om hart te fietsen, eerder het tegengestelde.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

mgeelen
Forum-lid

mgeelen 23 mei 2008 16:33

Ik zie hier hartslagen rondvliegen waar je u tegen zegt.
Het eerste wat ik me op zo'n moment afvraag is waarmee heb je dat geregistreerd?
Ik denk (met alle respect) dat een simpele hartslagmeter toch enkele slagen kan afwijken van de daadwerkelijke hartslag.

Mensen van 40 die een hartslag halen van 210 vind ik in ieder geval eigenaardig.

De 'leeftijdhartslag' is een indicatie, maar als je meer dan 20 slagen ervan af zit (naar boven/naar beneden) dan zou ik in eerste instantie eens aan de meter gaan twijfelen!
Voor veel mensen komt de 'leeftijdhartslag' in ieder geval aardig in de buurt van de daadwerkelijke maximale hartslag.

Vol gaan tijdens spinning of bergop levert bij mij normaal de hoogste hartslag op, maar dat terzijde.

deboefvanparma
Forum-lid

deboefvanparma 25 mei 2008 12:59

Om het e.e.a. eenvoudig te formuleren: Je hartslag is gekoppeld aan je vermogen. Om beide gegevens boven tafel te krijgen moet je een test onder inspanning doen. Dat kun je dus niet zelf op je fiets of op een spinner doen. Hier geldt: Meten is weten.

De fiets: de ultime ontmoetingsplek
klimgeit

raphael
Forum-lid

raphael 25 mei 2008 21:53

[quote="mgeelen"]Ik zie hier hartslagen rondvliegen waar je u tegen zegt.
Het eerste wat ik me op zo'n moment afvraag is waarmee heb je dat geregistreerd?
Ik denk (met alle respect) dat een simpele hartslagmeter toch enkele slagen kan afwijken van de daadwerkelijke hartslag.
knip
[/quote]

ik heb verleden jaar mijn hartslagmeter (eenvoudige polar) omgehouden tijdens de SMA. gingen exact gelijk op

en een hoge hartslag op latere leeftijd kan, komt niet veel voor maar toch. Collega van mij is eind 40 en komt nog boven de 210 zijn cardioloog vind het geen probleem

ik ben bijna 51 en mijn max is 178 (redelijk normaal) bij een omslagpunt van 166 (is 93%.) en een rust hartslag die steeds lager wordt (was 2 jaar terug 50, verleden jaar 45 en nu 39)

michaelvg
Forum-lid

michaelvg 26 mei 2008 01:57

hmm is wel vaag wat ze zeggen met kan niet gisteren in de klassieker al weer een max hartslag gehad van 229... dusja het blijft maar raar:) maar ja iedereen zegt dat polar niet zo gou stoort..??toch
http://michaelvanginneken.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

ponsteen
Forum-lid

Gebruikersavatar ponsteen 26 mei 2008 10:49

[quote="michaelvg"]hmm is wel vaag wat ze zeggen met kan niet gisteren in de klassieker al weer een max hartslag gehad van 229... dusja het blijft maar raar:) maar ja iedereen zegt dat polar niet zo gou stoort..??toch[/quote]

Ja.. Mijn CS100 laat heel af en toe fantasiehartslagen zien. De Ciclosport CP29 van mijn broer liet altijd fantasiemaxima zien (dat ding meet de hartslag per hartslag, in plaats van per 2 - 5 seconden, heel geavanceerd, maar het luistert veel te nauw). Bij mijn maximum hartslag van 180 - 183 is het heel makkelijk te zien wanneer iets niet klopt (vaak boven de 200), maar als je maximum echt op 210 ligt, of je weet het niet, dan kun je het mishebben. Het beste is om toch het verloop te bekijken tijdens het fietsen, en dan is het vrij snel duidelijk.

ilko
Forum-lid

ilko 26 mei 2008 10:54

[quote="michaelvg"]hmm is wel vaag wat ze zeggen met kan niet gisteren in de klassieker al weer een max hartslag gehad van 229... dusja het blijft maar raar:) maar ja iedereen zegt dat polar niet zo gou stoort..??toch[/quote]

Ik zou ook eens kijken naar wanneer in je activiteit je die max hartslag behaalt. Ik heb tijdens mijn looptrainingen in het begin vaak even een piek van 235 ofzo (kun je er met Polar software mooi uithalen). Blijkbaar zweet je dan nog niet genoeg en verloopt de geleiding niet helemaal ideaal.

henry
Forum-lid

henry 26 mei 2008 12:17

Je maximum hartslag is genetisch bepaald en dus voor iedereen verschillend. die "formule" van 220 min je leeftijd is gewoon een algemene vuistregel. Je ziet wel eens dat in een grote ronde enkele profs gevolgd worden door Polar. Daar zie je dan ook de diverse maximum hartslagen van de desbetreffende renners.

Je kunt je maximum hartslag ook niet door training verhogen. Wel kun je door training het afnemen van de maximale hartslag, door het ouder worden, vertragen. Mijn vader bijvoorbeeld wordt over enkele weken 73 en heeft nog een maximum van 175. Hij fietst al heel zijn leven.

Men staart zich te vaak blind op al deze cijfertjes. Het is leuk, en ik zeg niet onbelangrijk, maar in de praktijk komt er veel meer bij kijken. Als deze "testbankgegevens" doorslaggevend zouden zijn, zou er geen wedstrijd meer gereden hoeven worden. Je overlegt dan voor de start je papieren overzichtje en aan de hand daarvan kan dan de winnaar bepaald worden.

Er komt natuurlijk veel meer bij kijken. Ik heb wel eens een documentaire gezien waarin gesteld werd dat bijna altijd de geest de beperkende factor is. En daar zit denk ik wel wat in. Want je kunt misschien best nog wel een keer reageren op een demarrage als je weet dat er iets heel belangrijks van af zou hangen.

Zoals eerder hierboven in eerdere reacties gesteld is het belangrijker dat je snel hersteld naar een inspanning (goede conditie) dan dat je maximum 190 of 200 is. dit "toerental" zegt naar mijn mening namelijk niet alles. Het gaat er meer om hoe je lichaam met het gegeven toerental optimaal kan presteren.

Om even een kromme vergelijking te maken; ik heb een oude Mercedes die bij 2000 toeren 120 km/u rijdt, maar ik heb ook een Daihatsu die pas bij ongeveer het dubbele die snelheid haalt hahaha. Overigens heb ik deze auto's echt en is de Mercedes een 6.9 liter 8 cylinder benzine en de Daihatsu een 1 liter 3 cylindertje diesel.:)
Mijn waarschuwing is weggehaald!?

Een waarschuwing roept vragen op en maakt het daardoor wel interessanter -_^

dubois
Forum-lid

dubois 26 mei 2008 17:55

oeja

rezne
Forum-lid

rezne 26 mei 2008 18:32

@Henry:

Over de rol die de 'geest' speelt bij sport heb ik ooit eens een heel interessant artikel over gelezen in Runner's World. Het is eigenlijk ook vrij logisch aangezien je hersenen de signalen van je spieren vertalen naar pijn en vermoeidheid.
Je moet je hersenen dus ook trainen in het bikkelen. De signalen van je spieren moeten ze minder snel als pijn en vermoeidheid gaan zien.
Ik weet niet precies of je het zo eenvoudig kan stellen, maar dat was een beetje de boodschap van dat artikel.
Ik denk ook dat het lichaam veel meer aankan dan je zou denken. Sla de survival verhalen er maar op na ;)
Let the legs do the talking
CR1 Update
Update 2

Plaats reactie