Grenslandklassieker 2008
Gisteren ook de 135 km gefietst (alhoewel het volgens mijn km-teller ongeveer 150 waren). Echt een schitterde tocht met mooie klimmetjes, goede verzorging en schitterend weer. Ik heb echt heerlijk gefietst en ben er volgend jaar zeker weer bij.
Klinkt als een mooie tocht, ik wil hem heel graag eens rijden maar ze moeten echt beter de datum afstemmen met de Waalse Pijl !
Gisteren ook de 135 km versie gefietst. Deze bleek idd 149 te zijn met (volgens mijn polar) bijna 1700 Hm. Prachtige tocht zoals ieder jaar met niet al te lastige klimmetjes. Maar er zat een leuke verrassing in de tocht dit jaar: de Kinkenweg moest beklommen worden! En hoewel de Fromberg kort is doet die zo ver naar het einde toe toch altijd pijn bij me.
Dit jaar kwam de tocht qua datum idd wat onhandig uit, maar dat komt omdat deze tocht altijd de eerste zondag van mei plaatsvindt, en de Waalse Pijl gekoppeld is aan hemelvaart (de zaterdag erna) en dat viel nu samen. Maar ik denk dat deze tochten toch een eigen publiek trekken, het klimmen van de Grenslandklassieker kun je niet vergelijken met de Waalse Pijl.
@21st century: aparte pijlen voor de 200 km zijn niet nodig, omdat je het eerste stuk tot de pauze dezelfde route rijdt als de 135 km. Na de pauze moet je vervolgens een andere kant op Knap trouwens dat je dat grote bord over het hoofd heb gezien, maar je hebt er gelukkig veel landschappelijk schoon voor teruggekregen, want de extra lus van de 200 is veruit het mooiste deel van de tocht! Volgend jaar toch eens meer trainen zodat ik die afstand weer aan kan...
Dit jaar kwam de tocht qua datum idd wat onhandig uit, maar dat komt omdat deze tocht altijd de eerste zondag van mei plaatsvindt, en de Waalse Pijl gekoppeld is aan hemelvaart (de zaterdag erna) en dat viel nu samen. Maar ik denk dat deze tochten toch een eigen publiek trekken, het klimmen van de Grenslandklassieker kun je niet vergelijken met de Waalse Pijl.
@21st century: aparte pijlen voor de 200 km zijn niet nodig, omdat je het eerste stuk tot de pauze dezelfde route rijdt als de 135 km. Na de pauze moet je vervolgens een andere kant op Knap trouwens dat je dat grote bord over het hoofd heb gezien, maar je hebt er gelukkig veel landschappelijk schoon voor teruggekregen, want de extra lus van de 200 is veruit het mooiste deel van de tocht! Volgend jaar toch eens meer trainen zodat ik die afstand weer aan kan...
Cannondale SuperSix EVO, Sram Red
Scott Addict R1, DA 7900
Cannondale F29 Alloy 2 SLX/XT
Scott Addict R1, DA 7900
Cannondale F29 Alloy 2 SLX/XT
[quote="havana"]Klinkt als een mooie tocht, ik wil hem heel graag eens rijden maar ze moeten echt beter de datum afstemmen met de Waalse Pijl ![/quote]
haha, we zijn een aantal mannen tegengekomen die zeiden de dag ervoor de pijl (lange afstand) nog gereden te hebben, de echte buffels dus
wat een schitterende tocht zeg, vooral de duitse eifel bij rurberg. mooie lang klimmen op goede brede wegen. daar ga ik binnenkort nog eens naar terug. heb een route gevonden van 230km die vast bewijzerd is. zie : http://www.eifel-radtouren.de/ en dan de 'Eifel-Höhen-Route'. komt oa ook door rurberg.
de 200km werd trouwens 227km door een omlegging in het parcours vanwege werkzaamheden en een kleine onoplettendheid van mijzelf.
volgend jaar weer!
haha, we zijn een aantal mannen tegengekomen die zeiden de dag ervoor de pijl (lange afstand) nog gereden te hebben, de echte buffels dus
wat een schitterende tocht zeg, vooral de duitse eifel bij rurberg. mooie lang klimmen op goede brede wegen. daar ga ik binnenkort nog eens naar terug. heb een route gevonden van 230km die vast bewijzerd is. zie : http://www.eifel-radtouren.de/ en dan de 'Eifel-Höhen-Route'. komt oa ook door rurberg.
de 200km werd trouwens 227km door een omlegging in het parcours vanwege werkzaamheden en een kleine onoplettendheid van mijzelf.
volgend jaar weer!
-
- Forum-lid
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 20 aug 2007 18:36
[quote="magoo"]
@21st century: aparte pijlen voor de 200 km zijn niet nodig, omdat je het eerste stuk tot de pauze dezelfde route rijdt als de 135 km. Na de pauze moet je vervolgens een andere kant op Knap trouwens dat je dat grote bord over het hoofd heb gezien, maar je hebt er gelukkig veel landschappelijk schoon voor teruggekregen, want de extra lus van de 200 is veruit het mooiste deel van de tocht! Volgend jaar toch eens meer trainen zodat ik die afstand weer aan kan...[/quote]
Ja goed hé van mij had het grote bord echt niet gezien, behoorlijk slordig dus van mezelf. Maar achteraf helemaal geen spijt van. Zoals ik al zei erg mooie lange klimmetjes in het duitse gedeelte en idd een hele mooie omgeving. Ook de afdalingen waren erg mooi daar. Geen echte steile klimmetjes idd, voor de eerste bevoorrading in Belgie zat er 1 kort klimmetje die aan de pijlen te zien ook in de fietschallenge zat die even de 22% aantikte (volgens mijn Polar) en waar ik even flink op de pedalen moest gaan staan.
Voor de rest in Duitsland allemaal mooie lopers (Loorberg achtig) en soms wat steiler maar wel een stuk langer dan de loorberg. Door de haarspeldbochten krijg je echt het klimgevoel. Ik vind dit persoonlijk toch mooier dan al dat steile kortere klimwerk. Dat is gewoon stompen om boven te komen (heeft ook wel wat natuurlijk) maar dat doe je gewoon op de macht. Ondanks de wat minder steile klimmen in Duitsland heb ik wel een aantal keren de 29 geschakeld vanachter om lekker licht naar boven te rijden (85 a 90 omwentelingen) Ik wist niet precies wat er allemaal nog ging komen dus wilde niet te zwaar naar boven rijden. Ook had ik geen idee van de lengte van de klimmen. Bij sommige leek er geen einde aan te komen. Aan het hoogte profiel van de polar te zien (constante stijging) zat er in ieder geval 1 klim in van ongeveer 8 km en 1 van 6 km. Waalse pijl zal uiteraard een heel stuk zwaarder zijn maar dit was wel een erg mooie tocht.
@21st century: aparte pijlen voor de 200 km zijn niet nodig, omdat je het eerste stuk tot de pauze dezelfde route rijdt als de 135 km. Na de pauze moet je vervolgens een andere kant op Knap trouwens dat je dat grote bord over het hoofd heb gezien, maar je hebt er gelukkig veel landschappelijk schoon voor teruggekregen, want de extra lus van de 200 is veruit het mooiste deel van de tocht! Volgend jaar toch eens meer trainen zodat ik die afstand weer aan kan...[/quote]
Ja goed hé van mij had het grote bord echt niet gezien, behoorlijk slordig dus van mezelf. Maar achteraf helemaal geen spijt van. Zoals ik al zei erg mooie lange klimmetjes in het duitse gedeelte en idd een hele mooie omgeving. Ook de afdalingen waren erg mooi daar. Geen echte steile klimmetjes idd, voor de eerste bevoorrading in Belgie zat er 1 kort klimmetje die aan de pijlen te zien ook in de fietschallenge zat die even de 22% aantikte (volgens mijn Polar) en waar ik even flink op de pedalen moest gaan staan.
Voor de rest in Duitsland allemaal mooie lopers (Loorberg achtig) en soms wat steiler maar wel een stuk langer dan de loorberg. Door de haarspeldbochten krijg je echt het klimgevoel. Ik vind dit persoonlijk toch mooier dan al dat steile kortere klimwerk. Dat is gewoon stompen om boven te komen (heeft ook wel wat natuurlijk) maar dat doe je gewoon op de macht. Ondanks de wat minder steile klimmen in Duitsland heb ik wel een aantal keren de 29 geschakeld vanachter om lekker licht naar boven te rijden (85 a 90 omwentelingen) Ik wist niet precies wat er allemaal nog ging komen dus wilde niet te zwaar naar boven rijden. Ook had ik geen idee van de lengte van de klimmen. Bij sommige leek er geen einde aan te komen. Aan het hoogte profiel van de polar te zien (constante stijging) zat er in ieder geval 1 klim in van ongeveer 8 km en 1 van 6 km. Waalse pijl zal uiteraard een heel stuk zwaarder zijn maar dit was wel een erg mooie tocht.
http://the-21st-century.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Die klim die ook in de fietschallenge zat is de Kinkenweg. Die heeft nog niet eerder in deze tocht gezeten.
Het duitse gedeelte van de grenslandklassieker is inderdaad heel mooi. Vooral het dalen is daar een genot, wat een prachtige wegen!Ik kan me van een paar jaar geleden herinneren dat de klim meteen na de pauze en de klim naar de volgende pauze toe behoorlijk lang zijn. Na deze pauze (die jij dus na 140 km bereikte) is het meestal niet zo zwaar meer, hoewel de heuveltjes in Limburg dan nog gemeen zeer kunnen doen.
Wat voor verzet rijd jij 21st century, 39-29 op z'n kleinst? Ik heb even op je site gekeken naar je fiets, mooi ding hoor. Ik rijd met een compact, nu nog 36-27 op zijn kleinst (dat moest ik even op die Kinkenweg schakelen) maar er komt een 34 blad voor op.
Het duitse gedeelte van de grenslandklassieker is inderdaad heel mooi. Vooral het dalen is daar een genot, wat een prachtige wegen!Ik kan me van een paar jaar geleden herinneren dat de klim meteen na de pauze en de klim naar de volgende pauze toe behoorlijk lang zijn. Na deze pauze (die jij dus na 140 km bereikte) is het meestal niet zo zwaar meer, hoewel de heuveltjes in Limburg dan nog gemeen zeer kunnen doen.
Wat voor verzet rijd jij 21st century, 39-29 op z'n kleinst? Ik heb even op je site gekeken naar je fiets, mooi ding hoor. Ik rijd met een compact, nu nog 36-27 op zijn kleinst (dat moest ik even op die Kinkenweg schakelen) maar er komt een 34 blad voor op.
Cannondale SuperSix EVO, Sram Red
Scott Addict R1, DA 7900
Cannondale F29 Alloy 2 SLX/XT
Scott Addict R1, DA 7900
Cannondale F29 Alloy 2 SLX/XT
Die kinkenweg was voor mij totaal onbekend en had hem dan ook zwaar onderschat, met als gevolg dat ik compleet stil viel en dus een paar meter te voet moest. Jammer, maar voor de volgende keer ben ik gewaarschuwd en zal ik tijdig lichter schakelen.
[quote="FSC_87"]Die kinkenweg was voor mij totaal onbekend en had hem dan ook zwaar onderschat, met als gevolg dat ik compleet stil viel en dus een paar meter te voet moest. Jammer, maar voor de volgende keer ben ik gewaarschuwd en zal ik tijdig lichter schakelen.[/quote]
zat ook in limburgs moosite vorig jaar, je bent dus gewaarschuwt als je deze tocht gaat rijden
zat ook in limburgs moosite vorig jaar, je bent dus gewaarschuwt als je deze tocht gaat rijden
-
- Forum-lid
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 20 aug 2007 18:36
[quote="magoo"]Die klim die ook in de fietschallenge zat is de Kinkenweg. Die heeft nog niet eerder in deze tocht gezeten.
Het duitse gedeelte van de grenslandklassieker is inderdaad heel mooi. Vooral het dalen is daar een genot, wat een prachtige wegen!Ik kan me van een paar jaar geleden herinneren dat de klim meteen na de pauze en de klim naar de volgende pauze toe behoorlijk lang zijn. Na deze pauze (die jij dus na 140 km bereikte) is het meestal niet zo zwaar meer, hoewel de heuveltjes in Limburg dan nog gemeen zeer kunnen doen.
Wat voor verzet rijd jij 21st century, 39-29 op z'n kleinst? Ik heb even op je site gekeken naar je fiets, mooi ding hoor. Ik rijd met een compact, nu nog 36-27 op zijn kleinst (dat moest ik even op die Kinkenweg schakelen) maar er komt een 34 blad voor op.
[/quote]
Hoi Magoo,
Inderdaad 39-29 is mijn kleinste verzet. Lang getwijfeld om er een compact op te zetten toen ik deze cervélo kocht maar met een 39-29 cassette (campagnolo) kom je echt overal boven. 36-27 is nagenoeg gelijk aan 39-29 als je 70 omwentelingen trapt fiets je 11.7 km/u met 36-27 en 11.8 km/u met 39-29. 34-27 is wel lichter als 39-29, met 70 rpm fiets je dan 11 km/u dus dat maakt wel degelijk wat uit. Bedankt voor de info over de kinkenweg, ik heb het even opgezocht en het was idd de klim die ik bedoelde. Volgens de volgende link stijgt het zelfs even tot 23 % (geen wonder dat ik daar de 29 moest schakelen) ik begon al aan mezelf te twijfelen
Kinkenweg
Het duitse gedeelte van de grenslandklassieker is inderdaad heel mooi. Vooral het dalen is daar een genot, wat een prachtige wegen!Ik kan me van een paar jaar geleden herinneren dat de klim meteen na de pauze en de klim naar de volgende pauze toe behoorlijk lang zijn. Na deze pauze (die jij dus na 140 km bereikte) is het meestal niet zo zwaar meer, hoewel de heuveltjes in Limburg dan nog gemeen zeer kunnen doen.
Wat voor verzet rijd jij 21st century, 39-29 op z'n kleinst? Ik heb even op je site gekeken naar je fiets, mooi ding hoor. Ik rijd met een compact, nu nog 36-27 op zijn kleinst (dat moest ik even op die Kinkenweg schakelen) maar er komt een 34 blad voor op.
[/quote]
Hoi Magoo,
Inderdaad 39-29 is mijn kleinste verzet. Lang getwijfeld om er een compact op te zetten toen ik deze cervélo kocht maar met een 39-29 cassette (campagnolo) kom je echt overal boven. 36-27 is nagenoeg gelijk aan 39-29 als je 70 omwentelingen trapt fiets je 11.7 km/u met 36-27 en 11.8 km/u met 39-29. 34-27 is wel lichter als 39-29, met 70 rpm fiets je dan 11 km/u dus dat maakt wel degelijk wat uit. Bedankt voor de info over de kinkenweg, ik heb het even opgezocht en het was idd de klim die ik bedoelde. Volgens de volgende link stijgt het zelfs even tot 23 % (geen wonder dat ik daar de 29 moest schakelen) ik begon al aan mezelf te twijfelen
Kinkenweg
http://the-21st-century.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forum-lid
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 20 aug 2007 18:36
FSC_87 wrote:
Die kinkenweg was voor mij totaal onbekend en had hem dan ook zwaar onderschat, met als gevolg dat ik compleet stil viel en dus een paar meter te voet moest. Jammer, maar voor de volgende keer ben ik gewaarschuwd en zal ik tijdig lichter schakelen.
zat ook in limburgs moosite vorig jaar, je bent dus gewaarschuwt als je deze tocht gaat rijden
vip32 weet je dat zeker dat die kinkenweg vorig jaar ook in limburgsmooiste zat.
Ik heb deze tocht vorige jaar ook gefietst maar herkende deze klim totaal niet. Bedoel je niet de intussen gevreesde kosenberg, dat is ook een hele gemene klim die ook boven de 20% komt. Veel mensen waren hier door verrast en moesten van de fiets. Was ook vrij smal die klim dus je moest echt tussen de mensen door wringen om fietsend boven te komen. Ook daar heb ik de 29 uiteraard geschakeld en daar kom je goed mee boven. Ik kan me voorstellen dat het op een 26 of kleiner behoorlijk stoempen wordt op dergelijke hellingen.
Die kinkenweg was voor mij totaal onbekend en had hem dan ook zwaar onderschat, met als gevolg dat ik compleet stil viel en dus een paar meter te voet moest. Jammer, maar voor de volgende keer ben ik gewaarschuwd en zal ik tijdig lichter schakelen.
zat ook in limburgs moosite vorig jaar, je bent dus gewaarschuwt als je deze tocht gaat rijden
vip32 weet je dat zeker dat die kinkenweg vorig jaar ook in limburgsmooiste zat.
Ik heb deze tocht vorige jaar ook gefietst maar herkende deze klim totaal niet. Bedoel je niet de intussen gevreesde kosenberg, dat is ook een hele gemene klim die ook boven de 20% komt. Veel mensen waren hier door verrast en moesten van de fiets. Was ook vrij smal die klim dus je moest echt tussen de mensen door wringen om fietsend boven te komen. Ook daar heb ik de 29 uiteraard geschakeld en daar kom je goed mee boven. Ik kan me voorstellen dat het op een 26 of kleiner behoorlijk stoempen wordt op dergelijke hellingen.
http://the-21st-century.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;