Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Is mijn frame te klein ?

foosho
Forum-lid

foosho 10 apr 2008 15:35

martinovibes schreef:Zojuist bij de Fm geweest.
Ik krijg een compleet andere fiets mee.

Da's dan wel weer ok ... er voor zorgen dat de maat nu wel goed is!
(misschien je ergens anders laten opmeten/adviseren, aangezien ik zo m'n twijfels heb over de kwaliteiten van je FM op dit gebied...)

martinovibes
Forum-lid

Gebruikersavatar martinovibes 10 apr 2008 18:31

Nou de Fm is op zijn beslissing terug gekomen en heeft de fiets opnieuw afgestelt.
Eigenlijk zit ik nog steeds niet lekker , zal zo weer een paar foto'sposten .
Hij heeft de voorbouw omgedraait , ( vind het niet mooi om te zien ) het stuur wat minder diep gezet en het zadel wat naar voren gezet.
Het fietst wezenlijk anders maar of het beter is ?
Volgens hem is de klacht die ik heb een vaak gehoorde klacht van ex atb ers.

Eigenlijk ben ik not satisfied maar ik geef het vanavond nog een kans .
Als het weer niks is dan wil ik ..of mijn geld terug of een andere fiets.
Ik verwacht niet dat ik zo lekker zit als op mijn oude vertrouwde klein maar het feit dat ik geen vermogen kan maken op die racefiets zegt genoeg.
Ik maak de naam van de FM nog niet bekend omdat ik in het verleden erg positieve ervaringen met ze heb gehad maar als dit niet tot een goed einde komt wil ik wel vertellen om wie het gaat , dan is de rest van de medeforummers ook weer wat wijzer.

Ik heb het vermoeden dat ik aan het lijntje gehouden word

Begint een beetje the never ending story te worden zo.

To be continued........

Afbeelding
nieuwe afstelling
Afbeelding
oude afstelling

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 10 apr 2008 18:37

Het zadel naar voren is juist precies het verkeerde, dan wordt de boel alleen nog maar slechter. Het omdraaien van de stuurpen maakt het denk ik ook niet veel beter. Er moet gewoon een andere stuurpen op, anders wordt het nooit wat.

Een never ending story bij racefietsen duurt normaal veel langer, dat is pas 't geval als ze je Italiaanse frame 1e bij de importeur kwijt raken, dan in Italie, dan weer bij de importeur en dat je hem na 7 maanden terug krijgt met lakbeschadigingen zodat het gedoe weer van vooraf aan kan beginnen ;).
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Theo V
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Theo V 10 apr 2008 20:32

Je stuurpen omdraaien is natuurlijk een k*t oplossing, hierdoor ga je alleen maar hoger zitten.
Dat dit een probleem van ex-mtb-ers is een rotsmoes.
Op een racefiets hoor je gewoon diep te zitten.
Ik zou contact op nemen met Jan Albert uit Spijkenisse en zijn aanbod aannemen.
Gewoon een second opinion bij een gerenomeerde FM vragen en je hebt wat om je eigen FM om zijn oren te slaan.
Succes en blijf standvastig.

tiest
Forum-lid HC

tiest 10 apr 2008 20:33

Amclassic-fan schreef:
Een never ending story bij racefietsen duurt normaal veel langer, dat is pas 't geval als ze je Italiaanse frame 1e bij de importeur kwijt raken, dan in Italie, dan weer bij de importeur en dat je hem na 7 maanden terug krijgt met lakbeschadigingen zodat het gedoe weer van vooraf aan kan beginnen ;).

Rofl:D. Maar helaas gebeurd het wel.

Wat je FM nu eigenlijk heeft gedaan is je te korte positie nog wat koerter gemaakt en er het geheel vervolgens naar voren verplaats. Je zit dus nog steeds veel te kort.

Met een langere stuurpen die wel gewoon recht en het zadel maximaal naar achter valt mischien nog iets te redden. Leg dit idee anders eens voor bij je FM;).

dream-plus
Forum-lid

dream-plus 11 apr 2008 00:17

Inderdaad, zadel weer een centimeter naar achteren, netjes in de midden van de zadelbrug. En een twee of drie centimeter langere stuurpen. Een dertien centimeter pen gaat best nog. En je FM moet deze toch wel kunnen ruilen. Eventueel kan je nog een of twee spacers verwijderen. Dan kom je dieper te zitten, zonder dat stuur zo gek te zetten.

Veel succes.

janalbert
Forum-lid

janalbert 11 apr 2008 00:31

je hebt een PM

w0uter
Forum-lid

w0uter 11 apr 2008 00:51

Is het heel toevallig zo dat de FM "precies de goede maat op voorraad had?", de FM kan zeggen wat hij wil, maar dat frame is gewoon te klein. Wat je er ook voor kunstgrepen op toe gaat passen, het gaat nooit goed zitten naar mijn mening.

foosho
Forum-lid

foosho 11 apr 2008 01:08

't is gewoon niet goed idd.. je zadel steekt een mijl boven je frame uit, stuurpen verkeerd om om de drop te compenseren en je zit veel te kort... ik zou idd even op je strepen gaan staan.

turbodiesel2
Forum-lid

turbodiesel2 11 apr 2008 12:32

ziet er uit als een 1 april grap, bovenbuis is veel te kort waardoor het lijkt of je met jouw lengte op een nerveus sturend kinderfietsje zit.
noodoplossing is een zadelpen met 3cm setback en een stuurpen van 140 mm, maar wel een beetje zonde bij zo'n dure fiets

watikjebrom
Forum-lid

watikjebrom 11 apr 2008 13:45

Doet me een beetje denken aan een BMX, een heel klein fietsje met een grote meneer erop. Zoals al eerder gezegd steekt de zadelpen veel te ver uit het frame, waardoor alle verhoudingen zoek zijn. En het gecompenseer met zadel-setback, langere stuurpen etc is alleen maar nodig ómdat je frame gewoon te klein is. Kortom, ruim 2000 euries lichter en je fietsplezier verknald. Dat kan natuurlijk niet. Ik zou teruggaan naar mijn FM en je fiets terugbrengen, desnoods met de nodige stennis!

Succes!

En hou in gedachte dat de fietssport wel degelijk heel mooi ís!
"To conquer oneself is a greater victory than to conquer thousands in a battle"

thja14
Forum-lid

thja14 11 apr 2008 14:19

De hoogte valt vind ik nog al mee, het is gewoon een sloping frame, dus zadelpen is altijd lang. Je zit alleen veel en ook echt veel te kort. Dit is duidelijk weer een voorbeeld van een veelgemaakte fout. De frame maat wordt bepaalt naar aanleiding van de hoogte van het frame en niet naar aanleiding van de lengte. Bij een relatief lang bovenlijf denkt men dan met een lange stuurpen een en ander te kunnen compenseren. Ikzelf heb ook een lang lijf met korte bennen. Daarom goed gezocht naar een frame dat dit in zich heeft een wat langere bovenbuis dan standaard.
Mijn mening, deze fiets is veel te kort en ja een nok van 14 cm kan, maar is niet mooi.
Passie voor het fietsen en de fietsen.

Plaats reactie