Crank lengte
Corniel schreef:Dat het kan weet ik, ook een 185mm crank zou ik prima rond moeten krijgen. Maar word ik er wijzer van?
Mijn ervaring: Rustigere tred, wellicht ook iets effiecienter hierdoor (lagere versnelling bovenbenen, rotatieversnelling gaat in het kwadraat), maar dat is een niet onderbouwde gedachte.
Ik rijd al jaren met 180mm, daarvoor met 185mm, maar 170mm voelt nu niet meer goed aan. Alsof ik een kinderfiets bepotel...
Mocht je eens in Noord-Holland zijn, ik heb nog een 59cm racer staan met 177.5 cranks, kan je eens proberen.
Hier een vergelijikbare ervaring: Sinds een jaar of twee rijd ik met 185 mm cranks op racer en ATB (beide TA Carmina) en dat bevalt erg goed. Binnenbeenlengte van 95 a 98 cm (weet ik even niet meer precies) en voorkeur voor wat lagere trapfrequentie. Overtuigend bewijs dat lange cranks ook betere prestaties geven voor rijders met lange benen ben ik niet tegen gekomen maar het is in feitte niet meer als logisch dat cranklengte enigzins proportioneel zou moeten zijn aan beenlengte.
Lennard Zinn heeft ook een theorie over cranklengte (en maakt echt lange (en dure) cranks op maat. http://www.zinncycles.com/cranks.php
Lennard Zinn heeft ook een theorie over cranklengte (en maakt echt lange (en dure) cranks op maat. http://www.zinncycles.com/cranks.php
@Foosho: dat stukje had ik idd een keertje gelezen. Mede daardoor verwacht ik - zij het marginale - winst met en 180mm crank op m'n tt. Ik hoopte echter ook op ervaringsdeskundigen (liefst met een technische/beta-achtergrond).
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Ik heb graag korte cranks (170mm).
redenen:
- blijven trappen in de bocht
- niet zo lange benen (bbl 83cm)
- knie en heup niet teveel moeten plooien
- mooier stil op mijn zadel met hoge trapfrequentie
Veel hangt dus van de beenlengte af, en ook nog eens van de verhouding scheenbeenlengte/dijbeenlengte. Dus veel voorkeuren zijn persoonlijk. Ik denk dat er voor iedereen wel een optimale cranklengte is, maar de verschillen zijn dus klein (en je moet het proberen voor je er achter komt, zoals met pedaalsystemen, zadels, sturen, ...), bij sommigen verwaarloosbaar, bij anderen iets minder.
redenen:
- blijven trappen in de bocht
- niet zo lange benen (bbl 83cm)
- knie en heup niet teveel moeten plooien
- mooier stil op mijn zadel met hoge trapfrequentie
Veel hangt dus van de beenlengte af, en ook nog eens van de verhouding scheenbeenlengte/dijbeenlengte. Dus veel voorkeuren zijn persoonlijk. Ik denk dat er voor iedereen wel een optimale cranklengte is, maar de verschillen zijn dus klein (en je moet het proberen voor je er achter komt, zoals met pedaalsystemen, zadels, sturen, ...), bij sommigen verwaarloosbaar, bij anderen iets minder.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®