Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Shimano brakes 2009

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28169
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 20 mei 2008 11:31

Ach van echte innovaties kunnen we de laatste paar jaren niet meer spreken, toch. Extra kroontje erbij, telkens een beetje lichter, beetje carbon en titanium her en der, that's it. Buitenboordsysteem is alleen ontwikkeld omdat er nu eenmaal IETS nieuws op de markt moest kopen. Feitelijk is het een achteruitgang ipv. een vooruitgang. Campagnolo kwam weer met een stuggere veer in de Record shifters, Shimano met de nietszeggende Ultegra SL groep. Zijn dat innovaties? Ik dacht het niet...

De eerste echte innovatie in jaren gaan we binnenkort overigens wel meemaken, namelijk het elektronisch schakelen. We zullen zien welk van deze systemen het beste zal werken.

edwin01
Forum-lid
Berichten: 1779
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

edwin01 20 mei 2008 12:22

Daar heb je wat mij betreft gelijk in. Met name de 'kransjeswedloop'. Maar ach, de commercie moet ook wat..........

racingluca
Forum-lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 12 mei 2007 21:30

racingluca 20 mei 2008 17:07

havana schreef:Shifters worden minder lomp, waslijntjes zijn weg, meer zwart, meer carbon. Shimano luistert goed naar de kritiek en zal ook wel moeten; de hete adem van SRAM voelt men in de nek.


Hier ben ik het mee eens, ik ben blij dat Shimano de goede elementen overneemt van Campa/SRAM.
Alleen de shifters, daar hou ik het meest van in de huidige vorm.
Lomp of niet, ik vind ze erg comfortabel.
Ik heb absoluut geen grote handen, maar ik kan voor geen meter rijden met mijn handen op Campa shifters (de bobbel bovenop is te klein en het rubber is te hard).

Wat de remen betreft: ik vind het een combinatie van de huidige remmen met Campa Skeleton hoeken (ik ben natuurlijk niet de enige die dat vindt).
Cosmetisch gezien gaat mijn voorkeur uit naar de huidige remmen, ben denk ik een liefhebber van de ronde vormen...
Built for speed and driven by passion

optico
Forum-lid
Berichten: 509
Lid geworden op: 08 okt 2007 05:20

optico 20 mei 2008 22:50

Edwin01 schreef:
Optico schreef:Bovendien zijn ze naar mijn mening meer marktvolgers dan dat ze voorop lopen in technische innovatie.


Hmmm... niet mee eens! De grote innovaties (of iig introducties) van de laatste 20 jaar komen toch echt uit Japan! SIS schakelen, STI, Dual Pivot remmen, holle trapassen... De andere onderdelenfirma's volgden daar echt pas (veel) later mee!
Campagnolo leidde begin jaren 90 een kwijnend bestaan onder het Shimano geweld vanwege een zeer conservatief ontwikkelingsbeleid en zijn zelfs bijna op de fles gegaan! Ik hoor het die Belgische mekanieker nog zeggen: Awel, dat index-schakelen. Da's nie voor enne coureur hè, da's voor wielertoeristen..... Affijn, we hebben het gezien........
Het enige vlak waar ze vet de boot hebben gemist zijn de klikpedalen. Shimano heeft daarvoor jaren voor het Look-patent betaald.


Leuk, SIS is inderdaad van Shimano en was absoluut innovatief. Ergopower vs STI, ik weet niet wie hier eerder mee was. Los van krasjes erbij denk ik dat op schakel gebied dit de grootste innovatie wel zijn. Bovendien is dit spul al >12 jaar oud.

De naven van Shimano... geen industrie lager te bekennen. De velgen... tot voor kort alleen alu. Uberhaupt carbon toepassen, dat is echt iets waar Campa, Zipp en noem maar op al veel langer mee experimenteerd en succes vol denk ik.
Qua pedalen hebben SPD geintroduceerd, maar hoe ook dit is al wat jaren geleden. Kijkend naar Crankbrothers, fantastisch simpel ontwerp. Speedplay, heel goed over na gedacht. Dit zijn dingen die er ook al wat langer zijn maar Shimano heeft hier nooit echt een antwoord op gehad.

Nu eindelijk word weer aan de weg getimmerd. Carbon doet z'n intrede, wielen zijn naar een hoger plan getrokken en het ziet er naar uit dat ze elektronisch gaan. Op MTB gebied wordt er al langer meer vooruit gelopen.

Ik ben niet heel goed in geschiedenis maar ik zou wel eens willen zien hoe een aantal innovaties in de tijd er elkaar hebben opgevolgd. Misschien een leuk topic??

Overigens zit er niet niets anders als Shimano op mijn fietsen en ben hier ontzettend blij mee.
Loeki Pro

edwin01
Forum-lid
Berichten: 1779
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

edwin01 20 mei 2008 22:59

Ik sta zelf niet onverdeeld positief tegenover het gebruik van carbon. Ik heb het in een ander topic wel eens zo gesteld: Van carbon wordt iets niet per definitie beter, wel per definitie duurder. Dit geldt vooral voor onderdelengroepen, sturen, pennen enz.
Ik moet toch eerlijk bekennen dat ik wel een carbon zadelpen heb. Vond ik mooi..... maar hij is zeker niet lichter, beter, sterker dan een alu pen, wel duurder...... ;-)

Een geschiedenis van de fietsontwikkeling? Lijkt me idd wel grappig!

optico
Forum-lid
Berichten: 509
Lid geworden op: 08 okt 2007 05:20

optico 20 mei 2008 23:27

Om hier niet heel erg off-topic te gaan:

Onderwerp: "Geschiedenis: fiets innovaties"

draadje is in de lucht ;)
Loeki Pro

edwin01
Forum-lid
Berichten: 1779
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

edwin01 20 mei 2008 23:27

Optico, ik heb geprobeerd om je suggestie vorm te geven in het Deelnemersforum! Ik ben benieuwd!

Bewerkt: Damn!!! Je was me voor!! Het is jouw suggestie, dus ik zal mijn topic weer sluiten ;-)

bassie10
Forum-lid
Berichten: 271
Lid geworden op: 10 jun 2005 18:03

bassie10 21 mei 2008 00:03

havana schreef: De eerste echte innovatie in jaren gaan we binnenkort overigens wel meemaken, namelijk het elektronisch schakelen. We zullen zien welk van deze systemen het beste zal werken.


electronisch schakelen, een innovatie? misschien wel, maar noem mij eens 1 goede
reden waarom ik met een electronisch schakelsysteem zou willen rijden?
diessens fietserke

masterb
Forum-lid
Berichten: 1892
Lid geworden op: 25 aug 2006 16:34

masterb 21 mei 2008 00:09

Dat is een andere discussie natuurlijk. Dat moet ik namelijk ook nog maar eens zien want ik loop er nog niet warm voor. Innovatie is het natuurlijk wel.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 21 mei 2008 00:09

Omdat je dan in een tijdrit ook op de basebar kunt schakelen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

optico
Forum-lid
Berichten: 509
Lid geworden op: 08 okt 2007 05:20

optico 21 mei 2008 00:37

bassie10 schreef:
havana schreef: De eerste echte innovatie in jaren gaan we binnenkort overigens wel meemaken, namelijk het elektronisch schakelen. We zullen zien welk van deze systemen het beste zal werken.


electronisch schakelen, een innovatie? misschien wel, maar noem mij eens 1 goede
reden waarom ik met een electronisch schakelsysteem zou willen rijden?

Master B schreef:Dat is een andere discussie natuurlijk. Dat moet ik namelijk ook nog maar eens zien want ik loop er nog niet warm voor. Innovatie is het natuurlijk wel.


Electronisch schakelen is niet echt een innovatie. Mavic maakte ooit hele groepen en in 1990 de "ZAP" elektronische schakeling, later vervangen door de draadloze "Mektronic". Des tijds reed Chris Boardman met deze groep. Als je ze wel instaat zijn dit goed te engineeren is het misschien toch een beetje innovatie.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mavic
Loeki Pro

bassie10
Forum-lid
Berichten: 271
Lid geworden op: 10 jun 2005 18:03

bassie10 22 mei 2008 19:42

Amclassic-fan schreef:Omdat je dan in een tijdrit ook op de basebar kunt schakelen.


Dat heeft niets te maken met het electronische van het systeem, alleen mee
waarvandaan je het kan bedienen....

schakelt electronisch beter? sneller? of is het alleen maar storingsgevoeliger en zwaarder...
diessens fietserke

Plaats reactie