Pagina 3 van 3

Geplaatst: 25 mar 2008 22:02
door aukebaas
rene1 schreef:heel verhaal
Toch heb ik bij gladheid (regen) al geregeld gehad met mijn vittoria rubino's (slick in het midden, met diamant aan de rand) dat als ik met mijn achterwiel slipte hij op een gegeven moment weer grip kreeg. Alsof als bij een bepaalde hoek van het wiel weer grip was. Ik ga er zelf vanuit dat dat was omdat de band dat weer grip had doordat daar het diamantprofiel gedeelte zat. Of heb ik dat mis?

Geplaatst: 26 mar 2008 08:08
door lior63
Leuk topic,
Ik kijk altijd of er een pijl op staat. Die staat er meestal wel op. Bij de Forteza en de Conti wel, bij de Maxis weer niet.
Ik zou niet weten wat het uitmaakt op de weg. Bij de ATB-banden zie ik dat wel daar is het profiel duidelijk in een richting gezet.
Ik vraag mij af of er wel eens onderzoek is gedaan naar'het verschil in de rolweerstand van een band die 'goed' gemonteerd is en een band die 'fout' gemonteerd is.

Geplaatst: 11 mei 2011 02:31
door fdegrove
Hoi,

Banden voor fietsgebruik hoeven hoedanook geen profiel te hebben.
Hoe je die met profiel dan monteert maakt dan ook niks uit.

Is gewoon marketing nonsens.

Ciao, ;)

P.S. Verdomd goede post Degustibus. Keep it coming.

Geplaatst: 11 mei 2011 03:18
door fdegrove
Hoi,
rene1 schreef:Het is dan zeker een bug in mijn brein.:D

Maar hoe bedoel je dan je eerdere post:" Je monteert ze zodat de belettering de rijrichting volgt." (Citaat van fdegrove)

Als de belettering rechts zit en het wiel zo staat dat de tekst boven is plaats dan even een virtuele cursor en kijk welke letters er voorbij komen.....eerst de a, dan de i, dan de l.
Hahahaha niet in spiegelbeeld natuurlijk maar wel achterstevoren.

Als de tekst nou links zou zitten en je neemt dezelfde positie aan dan komen de letters in de goede volgorde langs toch?....Eerst de G, dan o, dan m...etc. Of moet ik nou echt de garage inlopen om te constateren dat dit niet zo is?

Snapt een ieder het nog?


Sorry, kerel. Heb hier geen melding van het forum over gekregen wat wel vaker gebeurt.

Conventioneel wordt in race milieus het merk altijd aan de aandrijfkant getoond.
Dat is echter pure conventie en zoals je zelf wel merkt worden de laatste jaren steeds meer banden echte billboards met markage aan beide zijden van de band.

Kortom, een profiel schaadt eerder de rolweerstand dan dat het een voordeel biedt en flanken van bandjes worden aan beide zijden van reklame voorzien. Wat aantoont dat het onnut van profiel ook stilzwijgend door de fabrikant wordt herkend....?

Met andere woorden, rijrichting is B.S..

Paradoxaal, heb je liever een band met wat profiel dan helemaal zonder. Tenminste, dat is waar onder een aantal condities....

Doordenkertje ;)

Geplaatst: 11 mei 2011 03:31
door jaapieo
Profiel op de banden is naar mij weten pure marketing.
Doordat je met de auto met profiel meer grip hebt in de regen door de afwatering van het profiel denkt men dat profiel op de band zorgt voor grip, dat is niet zo want dan reden ze bij droog weer in de autoracerij OOK met profiel.
Bij nat weer heb je wel wat aan profiel maar enkel bij een auto, je zult met je fiets ook echt geen last krijgen van aqua planning... ;)
Profiel op banden is in mijn ogen niks meer of minder dan marketing, anders kon je nooit evenveel grip hebben met een ultremo zonder profiel, en een GP4000 met profiel.

Geplaatst: 11 mei 2011 21:02
door bever
heb zelf wel eens begrepen dat bij een visgraat de punt zeg maar naar voren moet wijzen. Dit i.v.m. afvloeien van water en meer grip etc. Wat het waard is weet ik niet, maar ik doe het altijd op die manier :)

Geplaatst: 11 mei 2011 22:10
door foosho
Ik heb geen idee hoeveel / of het helpt, maar waarom zou je ze "verkeerd om" monteren? Er zal wel iets van een gedachte achter zitten denk ik dan. Ze zijn niet symmetrisch op de wangen en bij MTB'en is het wel belangrijk.