Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

tikkend geluid crank/bottom bracket

danoontje
Forum-lid

danoontje 20 feb 2011 23:17

hope kun je fatsoenlijk servicen (zelf).. goedkoop is duurkoop
Anima Sana In Corpore Sano.

hnicov
Forum-lid

hnicov 21 feb 2011 00:20

Pedalen zijn al vervangen.
Bracketpot zal ik eerst laten vlakken voordat er een andere bottembracket in komt.

tbc

mtbfool
Forum-lid

mtbfool 21 feb 2011 07:36

Danoontje ook andere lagersets met ceramische lagers kun je goed zelf servicen.
Ik heb voor alle lagersets een uitdrijver set liggen zodat in een vloek en een zucht je lagers uit de cup zijn en je ze als ze vollopen met zand en modder kan spoelen.

Grtz; mtbfool
250 KM vaste mtb route rond Helmond.
jvandijk1962@gmail.com
http://www.offroadbikers.eu

hnicov
Forum-lid

hnicov 21 feb 2011 09:54

Okk de Hollowtech 2 kun je zelf onderhouden. Zie http://www.enduroforkseals.com/sitebuil ... tech2a.pdf

tbc

rihodi
Forum-lid

Gebruikersavatar rihodi 21 feb 2011 11:03

Ik zou cranks + pedalen eens wisselen met een willekeurig setje van een andere fiets die geen tik heeft, geen tik meer dan weet je het, nog steeds een tik dan de lagers vervangen en en de originele cranks terugzetten want daar lag het dan niet aan.

Vervolgens kun je nog uit het zadel testen , sluit uit dat het iets met de zadel of zadelpen is.

Met 1 been trappen , is de tik er met zowel links als rechts onbelast dan is het denk ik iets anders dan je crankstel.

Denk ook eens aan het balhoofd, lagers en kooi checken en nieuw vet. (balhood kan ook een tik geven bij belasting niet bij uitbollen).

suc6,
Richard
-------------------------------
Just Ride
tip: www.derks-wielersport.nl

danoontje
Forum-lid

danoontje 21 feb 2011 13:40

hollowtech kun je niet zelf onderhouden, er staat niet voor niets 'DO NOT OPEN' (ofzoiets) op de lagers..
Anima Sana In Corpore Sano.

kaj1500
Forum-lid

kaj1500 21 feb 2011 14:52

Je kunt ze best onderhouden, ongeacht wat er op staat. Ik gok dat er in de handleiding een opmerking staat als 'use only shimano replacement parts, en dat doen we dus ook niet. ;)

Hier nog een handleiding: http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=497220
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.

mtbfool
Forum-lid

mtbfool 21 feb 2011 16:29

Heb de laatste jaren maar een stuk of 50 hollowtech 2 lagersets opengemaakt en nieuwe lagers erin gezet dus het gaat wel.;-)
Hollowtech 2 is overigens met de cups aan de buitenzijde.

Hollowtech 1 gaat niet !!

Grtz; mtbfool
250 KM vaste mtb route rond Helmond.
jvandijk1962@gmail.com
http://www.offroadbikers.eu

gever
Forum-lid

gever 23 feb 2011 12:57

Heb je body al onderhanden genomen? Wiel eruit, kransjes eraf en een beetje siliconenspray er tussen spuiten.
Na weken zoeken bleek dit bij mij de oplossing voor het getikt cq geklok.
Ik heb er nooit zo bij stilgestaan, want ik dacht dat de body op de naaf niet bewoog.
Er is bij iedere trapbeweging, zowel trekkend als duwend, sprake van krachtverschil.
Mss het proberen waard.
//Zomer: Canyon
//Winter : Time

jules_msk
Forum-lid

jules_msk 02 mar 2011 17:35

Ik heb precies hetzelfde probleem en dat heeft mijn ritje van vandaag ook verpest.
Iedere keer als ik met mijn rechtervoet onder kom, is er een tik. Het wordt dus echt veroorzaakt wanneer mijn rechtervoet onder komt.
Het rare is dat ik de afgelopen paar weken er geen last van heb gehad, maar vantevoren wel. Het is dus een tijdje weggeweest, maar nu eens zo hard terug.

Het tikt niet als ik achteruit trap. Dus daarom denk ik dat het niet mijn pedalen zijn.

Ik lees dingen over de body enzo, maar het is duidelijk mijn crank. Want ik kan bepalen wanneer de tik komt. Als ik vlak voordat ik onder ben stop met trappen, gebeurt er niks. Als ik dan heel langzaam mijn rechtervoet verder draai (dus onder langs ga) tikt ie op het diepste punt.

Tips die niet te moeilijk zijn om zelf te proberen? Of beter naar de FM gaan?
Een renner leeft niet in het echte leven. Dat leven komt pas na de fiets.

hnicov
Forum-lid

hnicov 18 mar 2011 12:05

Het is nu vaak een dubbele tik en alleen aan de rechterkant en net als bij Jules, als het rechterpedaal bijna onderin is. Zonder kracht trappen geeft geen tik. Er wringt iets. Fietsenmaker moet 't maar uitzoeken. Resultaat zal ik hier ooit vermelden.

diogenes
Forum-lid

diogenes 18 mar 2011 12:29

Ik had hetzelfde met een fiets en ik was er 100% van overtuigd dat het de crank/ BB was. Alles 3x gedemonteerd en ingevet. Sinds ik de snelspanner van het achterwiel loivast heb gezet, is het tikken over...
Velgenfluisteraar

Florezido

Plaats reactie